GUVERNUL ROMÂNIEI
ORDONANȚĂ
pentru modificarea
și completarea Legii nr. 9/2012 privind taxa
pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule
În temeiul art.108 din
Constituția României, republicată, și al art. I pct.1 poz.8 din Legea nr.1/2013
privind abilitarea Guvernului de a emite ordonanțe,
Guvernul României adoptă prezenta ordonanță.
Art. I. Legea nr. 9/2012 privind taxa pentru emisiile poluante provenite de la
autovehicule, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 17 din
10 ianuarie 2012 se modifică și se completează după cum urmează:
1.
Titlul legii va avea următorul
cuprins :
Lege
privind timbrul de mediu pentru autovehicule
2. Articolul 1 alin (1) va avea următorul
cuprins:
(1) Prezenta lege stabilește cadrul legal privind
instituirea timbrului de mediu pentru autovehicule denumit in continuare timbru
de mediu.
3. La articolul 2, litera d) va avea următorul cuprins:
d) scoatere din parcul auto național - orice
acțiune care are ca rezultat radierea autovehiculului radiat, inclusiv
dauna totală, cu excepția casării și dezmembrării.
4. La articolul 2, litera l) va
avea următorul cuprins:
l) timbrul de mediu - reprezintă suma datorată de către
contribuabil pentru emisiile poluante provenite de la autovehiculele din
categoriile M1, M2, M3 și N1, N2,
N3.
5. La articolul 2, după litera
l), se introduce o nouă literă, lit. m), cu următorul cuprins:
m) daună totală reprezintă avarierea iremediabilă a
autovehiculul în urma căruia asiguratorul plătește contravaloarea
poliței de asigurare.
6. La articolul 4, după litera c)
a alineatului (1) se introduc două noi litere, literele d) și e), cu următorul cuprins:
d) cu ocazia primei transcrieri a
dreptului de proprietate, în România, asupra unui autovehicul rulat și pentru
care nu a fost achitată taxa specială pentru autoturisme și autovehicule,
conform Legii nr. 571/2003, cu
modificările și completările ulterioare, sau taxa pe poluare pentru
autovehicule, precum și taxa pentru emisii poluante provenite de la
autovehicule și care nu face parte din categoria autovehiculelor exceptate sau
scutite de la plata acestor taxe, potrivit reglementărilor legale în vigoare la
momentul înmatriculării;
e) pentru care s-a dispus de către instanțe
restituirea sau înmatricularea fara plata taxei
speciale pentru autoturisme și autovehicule, conform Legii nr. 571/2003, cu modificările și completările ulterioare, sau taxei pe poluare pentru
autovehicule, precum și taxei pentru emisii poluante provenite de la autovehicule;
7. La articolul 4, alineatul (2) se abroga;
8. Articolul 6 va
avea următorul cuprins:
Art. 6 - (1) Suma de plată reprezentând timbrul de mediu se calculează pe baza
elementelor prevăzute la anexele nr. 1-4, după cum urmează:
a) pentru autovehiculele cărora le corespund normele de
poluare Euro 5, Euro 4 sau Euro 3, timbrul de mediu se calculează pe baza
emisiilor de dioxid de carbon (CO2) prevăzute la anexa nr. 1, și a
cotei de reducere a timbrului de mediu, prevăzută în coloana nr. 2 din anexa
nr. 2, după formula:
Suma de plată = [(A
x B x(100 - C)]/100, unde:
A = valoarea
combinată a emisiilor de CO2, exprimată în grame/km menționate
in Cartea de Identitate a Vehiculului;
B = valoarea
timbrului de mediu pentru emisiile poluante, exprimată în Euro/1 gram CO2,
prevăzută în anexa nr. 1;
C = cota de
reducere a timbrului prevăzuta in coloana nr 2 din Anexa nr 2
b) pentru autovehiculele din categoria M1 cărora
le corespund normele de poluare non-Euro, Euro 1 sau Euro 2 și pentru care nu
este specificată valoarea combinată a emisiilor de CO2, după
formula:
Suma de plată = [E x
D x (100 -C)]/100,
unde:
C = cota de
reducere a timbrului prevăzuta in coloana nr 2 din Anexa nr 2;
D = cilindreea
capacitatea cilindrica;
E = timbrul de
mediu, prevăzut în coloana nr. 3 din anexa nr. 3;
c) formula prevăzută la lit. b) se aplică și pentru
autovehiculele din categoria M1 cărora le corespund normele de poluare Euro 3,
Euro 4, Euro 5 sau Euro 6 care nu dețin omologare europeană de tip și pentru
care nu este specificată valoarea combinată a emisiilor de C02;
d) formula prevăzută la lit. b) se aplică și pentru autovehiculele
din categoriile M2, M3, N1, N2 și N3,
pentru care timbrul de mediu este prevăzută în coloana nr. 2 din anexa nr. 4;
(2) Norma de poluare Euro și valoarea emisiei de CO2,
la care se face referire la alin. (1), sunt cele menționate de Regia Autonomă
"Registrul Auto Român" în cartea de identitate a vehiculului, în
conformitate cu prevederile normelor metodologice de aplicare a prezentei legi.
Pentru autovehiculele care nu dețin omologare europeană de tip a întregului
vehicul, aceste elemente se determină în conformitate cu reglementările în
vigoare.
(3) Pentru
autovehiculele cărora le corespunde norma de poluare Euro 6, timbrul de mediu
se va determina pe baza formulei prevăzute la alin. (1) litera (a) , odată cu
intrarea în vigoare a normei Euro 6 pentru înmatricularea, vânzarea și
introducerea în circulație a vehiculelor noi, conform Regulamentului (CE) nr. 715/2007 al Parlamentului
European și al Consiliului din 20 iunie 2007 privind omologarea de tip a autovehiculelor
în ceea ce privește emisiile provenind de la vehiculele ușoare pentru pasageri
și de la vehiculele ușoare comerciale (Euro 5 și Euro 6) și privind accesul la
informațiile referitoare la repararea și întreținerea vehiculelor;
(4) Cota de reducere a timbrului de mediu, prevăzută în anexa
nr. 2, este stabilită în funcție de vechimea autovehiculului.
(5) Vechimea autovehiculului se calculează în funcție de data
primei înmatriculări a acestuia.
(6) Atunci când persoana care solicită înmatricularea sau prima transcriere a
dreptului de proprietate asupra autovehiculului nu poate face dovada datei
înmatriculării autovehiculului, timbrul se calculează în funcție de anul
fabricației.
8. La articolul 7 alineatul (3), după litera b) se
introduce o nouă litera, litera c), cu
următorul cuprins:
c) documentul emis de asigurator care atesta faptul ca autovehiculul a
suferit dauna totala;
9. La articolul 8 alineatul (1), după litera d) se introduc
două noi litere, lit. e) și f), cu
următorul cuprins:
e) dobândite prin
moștenire, în cazul în care aceasta a intervenit în intervalul de 2 ani de
la data deschiderii succesiunii;
f)
dobândite prin partaj.
10. La articolului 8, alineatul (1) litera
b) si alineatul (2) se abrogă.
11. Articolele 9 si 11 se abroga.
12. După articolul 11 se introduce un nou articol, articolul
111 , cu următorul cuprins:
Art. 111 - Timbrul de
mediu se eliberează si se aplica pe Cartea de Identitate a Vehiculului de către
Direcția Regim Permise de conducere si Înmatriculare a Vehiculelor la
primirea dovezii de plata a timbrului de mediu.
13. Articolul 12 se abroga.
14. La articolul 14 se introduce un nou alineat, alineatul (2), cu următorul cuprins:
(2) Modelul timbrului de mediu se stabilește
prin normele metodologice.
Art. II - Anexele nr. 1- 4 fac parte integrantă din prezenta ordonanță.
Art. III. - În termen de 15 de zile de la data publicării
prezentei ordonanțe în Monitorul Oficial al României, Partea I, Ministerul
Mediului și Schimbărilor Climatice împreună cu Ministerul Afacerilor Interne,
Ministerul Finanțelor Publice și Ministerul Transporturilor vor elabora normele
metodologice de aplicare, care vor fi aprobate prin hotărâre a Guvernului.
Art. IV.- În tot cuprinsul legii, sintagma taxa pentru emisiile poluante
provenite de la autovehicule definit ca taxa se înlocuiește prin sintagma
timbrul de mediu.
Art. V.-. Legea nr. 9/2012 privind taxa pentru emisiile poluante provenite de la
autovehicule, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 17 din
10 ianuarie 2012, precum și cu cele
aduse prin prezenta ordonanta, se va republica în Monitorul Oficial al
României, Partea I, dându-se textelor o nouă numerotare.
PRIM-MINISTRU,
Victor-Viorel PONTA
Anexa nr 1.
(Anexa nr 1 la lege)
Nivelul Timbrului de mediu in funcție
de emisia de dioxid de carbon
NORMA DE POLUARE EURO 5
|
Capacitatea cilindrica |
||||||
Emisia de dioxid de carbon euro/1
gram CO2/km |
<1.000 |
1.001 - 1.200 |
1.201- 1.400 |
1.401 - 1.600 |
1.601 - 2.000 |
2.001 - 3.000 |
=>3.001 |
< 110 |
0,30 |
0,36 |
0,45 |
0,51 |
0,6 |
0,81 |
0,99 |
111 - 120 |
0,42 |
0,504 |
0,63 |
0,714 |
0,84 |
1,134 |
1,386 |
121 - 130 |
0,54 |
0,648 |
0,81 |
0,918 |
1,08 |
1,458 |
1,782 |
131 - 140 |
0,66 |
0,792 |
0,99 |
1,122 |
1,32 |
1,782 |
2,178 |
141 - 150 |
0,78 |
0,936 |
1,17 |
1,326 |
1,56 |
2,106 |
2,574 |
151 - 165 |
0,96 |
1,152 |
1,44 |
1,632 |
1,92 |
2,592 |
3,168 |
166 - 180 |
1,26 |
1,512 |
1,89 |
2,142 |
2,52 |
3,402 |
4,158 |
181 - 195 |
1,44 |
1,728 |
2,16 |
2,448 |
2,88 |
3,888 |
4,752 |
196 - 210 |
1,62 |
1,944 |
2,43 |
2,754 |
3,24 |
4,374 |
5,346 |
> 210 |
2,04 |
2,448 |
3,06 |
3,468 |
4,08 |
5,508 |
6,732 |
NORMA DE POLUARE EURO 4
|
Capacitatea cilindrica |
||||||
Emisia de dioxid de carbon euro/1
gram CO2/km |
<1.000 |
1.001 - 1.200 |
1.201- 1.400 |
1.401 - 1.600 |
1.601 - 2.000 |
2.001 - 3.000 |
=>3.001 |
< 110 |
2,4 |
2,88 |
3,6 |
4,08 |
4,8 |
6,48 |
7,92 |
111 - 125 |
3 |
3,6 |
4,5 |
5,1 |
6 |
8,1 |
9,9 |
126 - 140 |
4 |
4,8 |
6 |
6,8 |
8 |
10,8 |
13,2 |
141 - 155 |
4,6 |
5,52 |
6,9 |
7,82 |
9,2 |
12,42 |
15,18 |
155 - 170 |
5,2 |
6,24 |
7,8 |
8,84 |
10,4 |
14,04 |
17,16 |
171 - 185 |
5,8 |
6,96 |
8,7 |
9,86 |
11,6 |
15,66 |
19,14 |
186 - 200 |
6,5 |
7,8 |
9,75 |
11,05 |
13 |
17,55 |
21,45 |
201 - 215 |
7,5 |
9 |
11,25 |
12,75 |
15 |
20,25 |
24,75 |
> 216 |
8,1 |
9,72 |
12,15 |
13,77 |
16,2 |
21,87 |
26,73 |
NORMA DE
POLUARE EURO 3
|
Capacitatea cilindrica |
||||||
Emisia de dioxid de carbon euro/1
gram CO2/km |
<1.000 |
1.001 - 1.200 |
1.201- 1.400 |
1.401 - 1.600 |
1.601 - 2.000 |
2.001 - 3.000 |
=>3.001 |
< 110 |
7,2 |
8,64 |
10,8 |
12,24 |
14,4 |
19,44 |
23,76 |
111 - 125 |
9 |
10,8 |
13,5 |
15,3 |
18 |
24,3 |
29,7 |
126 - 140 |
12 |
14,4 |
18 |
20,4 |
24 |
32,4 |
39,6 |
141 - 155 |
13,8 |
16,56 |
20,7 |
23,46 |
27,6 |
37,26 |
45,54 |
155 - 170 |
15,6 |
18,72 |
23,4 |
26,52 |
31,2 |
42,12 |
51,48 |
171 - 185 |
23,2 |
27,84 |
34,8 |
39,44 |
46,4 |
62,64 |
76,56 |
186 - 200 |
19,5 |
23,4 |
29,25 |
33,15 |
39 |
52,65 |
64,35 |
201 - 215 |
22,5 |
27 |
33,75 |
38,25 |
45 |
60,75 |
74,25 |
> 216 |
24,3 |
29,16 |
36,45 |
41,31 |
48,6 |
65,61 |
80,19 |
Anexa nr. 2
(Anexa nr 2 la la lege)
Cota de reducere a Timbrului de mediu
Vechimea autovehiculului |
Cota de reducere % |
nou |
0 |
</= 1 luna |
3 |
> 1 luna - 3 luni inclusiv |
5 |
> 3 luni - 6 luni inclusiv |
8 |
> 6 luni - 9 luni inclusiv |
10 |
> 9 luni - 1 an inclusiv |
13 |
> 1 an - 2 ani inclusiv |
21 |
> 2 ani - 3 ani inclusiv |
28 |
> 3 ani - 4
ani inclusiv |
33 |
> 4 ani - 5 ani inclusiv |
38 |
> 5 ani - 6 ani inclusiv |
43 |
> 6 ani - 7 ani inclusiv |
49 |
> 7 ani - 8 ani inclusiv |
55 |
> 8 ani - 9 ani inclusiv |
61 |
> 9 ani - 10 ani inclusiv |
66 |
> 10 ani - 11 ani inclusiv |
73 |
> 11 ani - 12 ani inclusiv |
79 |
> 12 ani - 13 ani inclusiv |
84 |
> 13 ani - 14 ani inclusiv |
89 |
> 14 ani - 15 ani inclusiv |
90 |
peste 15 ani |
90 |
Anexa nr. 3
(Anexa nr 3 la la lege)
Nivelul Timbrului de mediu pentru Norma de poluare Euro
2, Euro 1 si Non-Euro
Norma de poluare |
Capacitatea cilindrica cmc - |
Nivelul Timbrului de mediu Euro/ 1 cmc |
E2 |
<= 1200 |
1,50 |
|
1201 - 1400 |
2,40 |
|
1401 - 1600 |
2,90 |
|
1601 - 2000 |
3,30 |
|
2001 - 3000 |
3,90 |
|
> 3000 |
4,40 |
E1 |
<= 1200 |
1,70 |
|
1201 - 1400 |
2,50 |
|
1401 - 1600 |
3,10 |
|
1601 - 2000 |
4,00 |
|
2001 - 3000 |
4,90 |
|
> 3000 |
5,10 |
E0 |
<= 1200 |
2,00 |
|
1201 - 1400 |
2,60 |
|
1401 - 1600 |
3,30 |
|
1601 - 2000 |
4,20 |
|
2001 - 3000 |
4,50 |
|
> 3000 |
5,20 |
Anexa nr 4
(Anexa nr 4 la la lege)
Nivelul
Timbrului de mediu pentru autovehiculele din categoriile N1, N2,
N3, M2 și M3
Norma de poluare1) |
Nivelul timbrului de mediu euro/1 cmc |
Euro 6/VI2) |
0 |
Euro 5/V |
0,05 |
Euro 4/IV |
0,25 |
Euro 3/III |
0,5 |
Euro 2/II |
2 |
Euro 1/I |
4 |
Non - Euro |
9 |
1) Norma de poluare este cea stabilită prin: directivele 1999/96/CE a
Parlamentului European și a Consiliului din 13 decembrie 1999 privind
apropierea legislațiilor statelor membre referitoare la măsurile care trebuie
luate împotriva emisiei de poluanți gazoși și de pulberi provenind de la
motoarele cu aprindere prin comprimare utilizate la vehicule și emisiile de
poluanți gazoși provenind de la motoarele cu aprindere prin scânteie alimentate
cu gaz natural sau gaz petrolier lichefiat de gaze utilizate la vehicule și de
modificare a Directivei 88/77/CEE și 2005/55/CE a Parlamentului European și a
Consiliului din 28 septembrie 2005 privind apropierea legislațiilor statelor
membre cu privire la măsurile care trebuie luate împotriva emisiilor de gaze și
de particule poluante provenite de la motoarele cu aprindere prin comprimare
utilizate la vehicule și împotriva emisiilor de gaze poluante provenite de la
motoarele cu aprindere prin scânteie alimentate cu gaz sau cu gaz petrolier
lichefiat utilizate la vehicule pentru Euro III, Euro IV, Euro V; directivele
nr. 91/542/CEE a Consiliului din 1 octombrie 1991 de modificare a Directivei
88/77/CEE privind apropierea legislațiilor statelor membre referitoare la
măsurile care trebuie luate împotriva emisiilor de poluanți gazoși provenind de
la motoarele diesel utilizate la vehicule și 96/1/CE a Parlamentului European
și a Consiliului din 22 ianuarie 1996 de modificare a Directivei 88/77/CEE de
armonizare a legislațiilor statelor membre cu privire la măsurile care trebuie
luate împotriva emisiilor de gaze și macroparticule poluante provenite de la
motoarele diesel utilizate la vehicule pentru Euro II; Directiva 91/542/CEE
pentru Euro I.2) Nivelul taxei pentru emisiile poluante (euro/1 cmc)
se va determina odată cu intrarea în vigoare a Normei Euro 6 pentru
înmatricularea, vânzarea și introducerea în circulație a vehiculelor noi
conform Regulamentului (CE) nr. 715/2007 al Parlamentului European și al
Consiliului din 20 iunie 2007 privind omologarea de tip a autovehiculelor în
ceea ce privește emisiile provenind de la vehiculele ușoare pentru pasageri și
de la vehiculele ușoare comerciale (Euro 5 și Euro 6) și privind accesul la
informațiile referitoare la repararea și întreținerea vehiculelor.