GUVERNUL ROMÂNIEI

StemaPtAntet      

    

 

 

 

ORDONANȚĂ

 

pentru modificarea și completarea Legii nr. 9/2012 privind taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule

 

       În temeiul art.108 din Constituția României, republicată, și al art. I pct.1 poz.8 din Legea nr.1/2013 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonanțe,

Guvernul României adoptă prezenta ordonanță.

      Art. I. Legea nr. 9/2012 privind taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 17 din 10 ianuarie 2012 se modifică și se completează după cum urmează:

 

1.    Titlul legii va avea următorul cuprins :

                                                         “ Lege

privind timbrul de mediu pentru autovehicule”

 

2. Articolul 1 alin (1) va avea următorul cuprins:

„(1) Prezenta lege stabilește cadrul legal privind instituirea timbrului de mediu pentru autovehicule denumit in continuare timbru de mediu”.

 

3. La articolul 2, litera d) va avea următorul cuprins:

“d) scoatere din parcul auto național - orice acțiune care are ca rezultat radierea autovehiculului radiat, inclusiv dauna totală, cu excepția casării și dezmembrării.”

 

4. La articolul 2, litera l) va avea următorul cuprins:

“l) timbrul  de mediu  - reprezintă suma datorată de către contribuabil pentru emisiile poluante provenite de la autovehiculele din categoriile M1, M2, M3 și N1, N2, N3. “

 

5. “La articolul 2, după litera l), se introduce o nouă literă, lit. m), cu următorul cuprins:

“ m) daună totală reprezintă avarierea iremediabilă a autovehiculul în urma căruia asiguratorul plătește contravaloarea poliței de asigurare. “

 

6. La articolul 4, după litera c) a alineatului (1) se introduc două noi litere, literele d) și e), cu  următorul cuprins:

 

„d) cu ocazia primei transcrieri a dreptului de proprietate, în România, asupra unui autovehicul rulat și pentru care nu a fost achitată taxa specială pentru autoturisme și autovehicule, conform Legii nr. 571/2003, cu modificările și completările ulterioare, sau taxa pe poluare pentru autovehicule, precum și taxa pentru emisii poluante provenite de la autovehicule și care nu face parte din categoria autovehiculelor exceptate sau scutite de la plata acestor taxe, potrivit reglementărilor legale în vigoare la momentul înmatriculării;

e)   pentru care s-a dispus de către instanțe restituirea sau înmatricularea fara plata taxei speciale pentru autoturisme și autovehicule, conform Legii nr. 571/2003, cu modificările și completările ulterioare, sau taxei pe poluare pentru autovehicule, precum și taxei pentru emisii poluante provenite de la autovehicule;”

 

7. La articolul 4, alineatul (2) se abroga;

 

8. Articolul 6  va avea următorul cuprins:

“Art. 6 - (1) Suma de plată reprezentând timbrul de mediu se calculează pe baza elementelor prevăzute la anexele nr. 1-4, după cum urmează:

a) pentru autovehiculele cărora le corespund normele de poluare Euro 5, Euro 4 sau Euro 3, timbrul de mediu se calculează pe baza emisiilor de dioxid de carbon (CO2) prevăzute la anexa nr. 1, și a cotei de reducere a timbrului de mediu, prevăzută în coloana nr. 2 din anexa nr. 2, după formula:

Suma de plată = [(A x B x(100 - C)]/100, unde:

A = valoarea combinată a emisiilor de CO2, exprimată în grame/km menționate in Cartea de Identitate a Vehiculului;

B = valoarea timbrului de mediu pentru emisiile poluante, exprimată în Euro/1 gram CO2, prevăzută în anexa nr. 1;

C = cota de reducere a timbrului prevăzuta in coloana nr 2 din Anexa nr 2

b) pentru autovehiculele din categoria M1 cărora le corespund normele de poluare non-Euro, Euro 1 sau Euro 2 și pentru care nu este specificată valoarea combinată a emisiilor de CO2, după formula:

Suma de plată = [E x D x (100 -C)]/100,

unde:

C = cota de reducere a timbrului prevăzuta in coloana nr 2 din Anexa nr 2;

D = cilindreea – capacitatea cilindrica;

E = timbrul de mediu, prevăzut în coloana nr. 3 din anexa nr. 3;

c) formula prevăzută la lit. b) se aplică și pentru autovehiculele din categoria M1 cărora le corespund normele de poluare Euro 3, Euro 4, Euro 5 sau Euro 6 care nu dețin omologare europeană de tip și pentru care nu este specificată valoarea combinată a emisiilor de C02;

d) formula prevăzută la lit. b) se aplică și pentru autovehiculele din categoriile M2, M3, N1, N2 și N3, pentru care timbrul de mediu este prevăzută în coloana nr. 2 din anexa nr. 4;

(2) Norma de poluare Euro și valoarea emisiei de CO2, la care se face referire la alin. (1), sunt cele menționate de Regia Autonomă "Registrul Auto Român" în cartea de identitate a vehiculului, în conformitate cu prevederile normelor metodologice de aplicare a prezentei legi. Pentru autovehiculele care nu dețin omologare europeană de tip a întregului vehicul, aceste elemente se determină în conformitate cu reglementările în vigoare.

(3) Pentru autovehiculele cărora le corespunde norma de poluare Euro 6, timbrul de mediu se va determina pe baza formulei prevăzute la alin. (1) litera (a) , odată cu intrarea în vigoare a normei Euro 6 pentru înmatricularea, vânzarea și introducerea în circulație a vehiculelor noi, conform Regulamentului (CE) nr. 715/2007 al Parlamentului European și al Consiliului din 20 iunie 2007 privind omologarea de tip a autovehiculelor în ceea ce privește emisiile provenind de la vehiculele ușoare pentru pasageri și de la vehiculele ușoare comerciale (Euro 5 și Euro 6) și privind accesul la informațiile referitoare la repararea și întreținerea vehiculelor;

 

(4) Cota de reducere a timbrului de mediu, prevăzută în anexa nr. 2, este stabilită în funcție de vechimea autovehiculului.

(5) Vechimea autovehiculului se calculează în funcție de data primei înmatriculări a acestuia.

(6) Atunci când persoana care solicită înmatricularea sau prima transcriere a dreptului de proprietate asupra autovehiculului nu poate face dovada datei înmatriculării autovehiculului, timbrul se calculează în funcție de anul fabricației.

8. La articolul 7 alineatul (3), după litera b) se introduce o nouă litera, litera c), cu  următorul cuprins:

“c) documentul emis de asigurator care atesta faptul ca autovehiculul a suferit dauna totala;”

 

9. La articolul 8 alineatul (1), după litera d) se introduc două noi litere, lit. e) și f), cu  următorul cuprins:

 “e) dobândite prin moștenire, în cazul în care aceasta a intervenit în intervalul de 2 ani de la data deschiderii succesiunii;

   f)  dobândite prin partaj. “

 

10. La articolului 8, alineatul (1) litera b) si  alineatul (2) se abrogă.

 

11. Articolele 9 si 11 se abroga.

 

12. După articolul 11 se introduce un nou articol, articolul 111 , cu următorul cuprins:

“ Art. 111  - Timbrul de mediu se eliberează si se aplica pe Cartea de Identitate a Vehiculului de către Direcția Regim Permise de conducere si Înmatriculare a Vehiculelor la primirea dovezii de plata a timbrului de mediu.”

 

13. Articolul 12 se abroga.

 

14. La articolul 14 se introduce un nou alineat, alineatul (2),  cu următorul cuprins:

 ”(2) Modelul timbrului de mediu se stabilește prin normele metodologice.”

 

Art. II - Anexele nr. 1- 4 fac parte integrantă din  prezenta ordonanță.

 

Art. III. - În termen de 15 de zile de la data publicării prezentei ordonanțe în Monitorul Oficial al României, Partea I, Ministerul Mediului și Schimbărilor Climatice împreună cu Ministerul Afacerilor Interne, Ministerul Finanțelor Publice și Ministerul Transporturilor vor elabora normele metodologice de aplicare, care vor fi aprobate prin hotărâre a Guvernului.

 

Art. IV.- În tot cuprinsul legii, sintagma “taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule definit ca taxa” se înlocuiește prin sintagma “timbrul de mediu”.

 

Art. V.-. Legea nr. 9/2012 privind taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 17 din 10 ianuarie 2012, precum  și cu cele aduse prin prezenta ordonanta, se va republica în Monitorul Oficial al României, Partea I, dându-se textelor o nouă numerotare.

 

PRIM-MINISTRU,

Victor-Viorel PONTA


Anexa nr 1.

 

(Anexa nr 1 la lege)

 

Nivelul Timbrului de mediu in funcție de emisia de dioxid de carbon 

 

 

 

NORMA DE POLUARE  EURO 5

 

 

Capacitatea cilindrica

Emisia de dioxid de carbon euro/1 gram CO2/km

<1.000

1.001 - 1.200

1.201- 1.400

1.401 - 1.600

1.601 - 2.000

2.001 - 3.000

=>3.001

< 110

0,30

0,36

0,45

0,51

0,6

0,81

0,99

111 - 120

0,42

0,504

0,63

0,714

0,84

1,134

1,386

121 - 130

0,54

0,648

0,81

0,918

1,08

1,458

1,782

131 - 140

0,66

0,792

0,99

1,122

1,32

1,782

2,178

141 - 150

0,78

0,936

1,17

1,326

1,56

2,106

2,574

151 - 165

0,96

1,152

1,44

1,632

1,92

2,592

3,168

166 - 180

1,26

1,512

1,89

2,142

2,52

3,402

4,158

181 - 195

1,44

1,728

2,16

2,448

2,88

3,888

4,752

196 - 210

1,62

1,944

2,43

2,754

3,24

4,374

5,346

> 210

2,04

2,448

3,06

3,468

4,08

5,508

6,732

 

 

NORMA DE POLUARE  EURO 4

 

 

Capacitatea cilindrica

Emisia de dioxid de carbon euro/1 gram CO2/km

<1.000

1.001 - 1.200

1.201- 1.400

1.401 - 1.600

1.601 - 2.000

2.001 - 3.000

=>3.001

< 110

2,4

2,88

3,6

4,08

4,8

6,48

7,92

111 - 125

3

3,6

4,5

5,1

6

8,1

9,9

126 - 140

4

4,8

6

6,8

8

10,8

13,2

141 - 155

4,6

5,52

6,9

7,82

9,2

12,42

15,18

155 - 170

5,2

6,24

7,8

8,84

10,4

14,04

17,16

171 - 185

5,8

6,96

8,7

9,86

11,6

15,66

19,14

186 - 200

6,5

7,8

9,75

11,05

13

17,55

21,45

201 - 215

7,5

9

11,25

12,75

15

20,25

24,75

> 216

8,1

9,72

12,15

13,77

16,2

21,87

26,73

 

 

 

 

NORMA DE POLUARE EURO 3

 

Capacitatea cilindrica

Emisia de dioxid de carbon euro/1 gram CO2/km

<1.000

1.001 - 1.200

1.201- 1.400

1.401 - 1.600

1.601 - 2.000

2.001 - 3.000

=>3.001

< 110

7,2

8,64

10,8

12,24

14,4

19,44

23,76

111 - 125

9

10,8

13,5

15,3

18

24,3

29,7

126 - 140

12

14,4

18

20,4

24

32,4

39,6

141 - 155

13,8

16,56

20,7

23,46

27,6

37,26

45,54

155 - 170

15,6

18,72

23,4

26,52

31,2

42,12

51,48

171 - 185

23,2

27,84

34,8

39,44

46,4

62,64

76,56

186 - 200

19,5

23,4

29,25

33,15

39

52,65

64,35

201 - 215

22,5

27

33,75

38,25

45

60,75

74,25

> 216

24,3

29,16

36,45

41,31

48,6

65,61

80,19

 


Anexa nr. 2

(Anexa nr 2 la la lege)

 

Cota de reducere a Timbrului de mediu

 

Vechimea autovehiculului

Cota de reducere %

nou

0

</= 1 luna

3

> 1 luna - 3 luni inclusiv

5

> 3 luni - 6 luni inclusiv

8

> 6 luni - 9 luni inclusiv

10

> 9 luni - 1 an inclusiv

13

> 1 an - 2 ani inclusiv

21

> 2 ani - 3 ani inclusiv

28

> 3 ani  - 4 ani inclusiv

33

> 4 ani - 5 ani inclusiv

38

> 5 ani - 6 ani inclusiv

43

> 6 ani - 7 ani inclusiv

49

> 7 ani - 8 ani inclusiv

55

> 8 ani - 9 ani inclusiv

61

> 9 ani - 10 ani inclusiv

66

> 10 ani - 11 ani inclusiv

73

> 11 ani - 12 ani inclusiv

79

> 12 ani - 13 ani inclusiv

84

> 13 ani - 14 ani inclusiv

89

> 14 ani - 15 ani inclusiv

90

peste 15 ani

90

 


Anexa nr. 3

(Anexa nr 3 la la lege)

 

Nivelul Timbrului de mediu pentru Norma de poluare Euro 2, Euro 1 si Non-Euro 

Norma de poluare

Capacitatea cilindrica

– cmc -

Nivelul Timbrului de mediu

Euro/ 1 cmc

 

E2

<= 1200

1,50

 

1201 - 1400

2,40

 

1401 - 1600

2,90

 

1601 - 2000

3,30

 

2001 - 3000

3,90

 

> 3000

4,40

E1

<= 1200

1,70

 

1201 - 1400

2,50

 

1401 - 1600

3,10

 

1601 - 2000

4,00

 

2001 - 3000

4,90

 

> 3000

5,10

E0

<= 1200

2,00

 

1201 - 1400

2,60

 

1401 - 1600

3,30

 

1601 - 2000

4,20

 

2001 - 3000

4,50

 

> 3000

5,20

 


Anexa nr 4

(Anexa nr 4 la la lege)

 

Nivelul Timbrului de mediu pentru autovehiculele din categoriile N1, N2, N3, M2 și M3

Norma de poluare1)

Nivelul timbrului de mediu  euro/1 cmc

Euro 6/VI2)

0

Euro 5/V

0,05

Euro 4/IV

0,25

Euro 3/III

0,5

Euro 2/II

2

Euro 1/I

4

Non - Euro

9

1) Norma de poluare este cea stabilită prin: – directivele 1999/96/CE a Parlamentului European și a Consiliului din 13 decembrie 1999 privind apropierea legislațiilor statelor membre referitoare la măsurile care trebuie luate împotriva emisiei de poluanți gazoși și de pulberi provenind de la motoarele cu aprindere prin comprimare utilizate la vehicule și emisiile de poluanți gazoși provenind de la motoarele cu aprindere prin scânteie alimentate cu gaz natural sau gaz petrolier lichefiat de gaze utilizate la vehicule și de modificare a Directivei 88/77/CEE și 2005/55/CE a Parlamentului European și a Consiliului din 28 septembrie 2005 privind apropierea legislațiilor statelor membre cu privire la măsurile care trebuie luate împotriva emisiilor de gaze și de particule poluante provenite de la motoarele cu aprindere prin comprimare utilizate la vehicule și împotriva emisiilor de gaze poluante provenite de la motoarele cu aprindere prin scânteie alimentate cu gaz sau cu gaz petrolier lichefiat utilizate la vehicule pentru Euro III, Euro IV, Euro V;– directivele nr. 91/542/CEE a Consiliului din 1 octombrie 1991 de modificare a Directivei 88/77/CEE privind apropierea legislațiilor statelor membre referitoare la măsurile care trebuie luate împotriva emisiilor de poluanți gazoși provenind de la motoarele diesel utilizate la vehicule și 96/1/CE a Parlamentului European și a Consiliului din 22 ianuarie 1996 de modificare a Directivei 88/77/CEE de armonizare a legislațiilor statelor membre cu privire la măsurile care trebuie luate împotriva emisiilor de gaze și macroparticule poluante provenite de la motoarele diesel utilizate la vehicule pentru Euro II;– Directiva 91/542/CEE pentru Euro I.2) Nivelul taxei pentru emisiile poluante (euro/1 cmc) se va determina odată cu intrarea în vigoare a Normei Euro 6 pentru înmatricularea, vânzarea și introducerea în circulație a vehiculelor noi conform Regulamentului (CE) nr. 715/2007 al Parlamentului European și al Consiliului din 20 iunie 2007 privind omologarea de tip a autovehiculelor în ceea ce privește emisiile provenind de la vehiculele ușoare pentru pasageri și de la vehiculele ușoare comerciale (Euro 5 și Euro 6) și privind accesul la informațiile referitoare la repararea și întreținerea vehiculelor.