Astfel, bratul ridicat vertical inseamna "atentie, oprire" pentru toti participantii la trafic care se apropie. Totusi, nu sunt obligati sa opreasca la acest semnal conducatorii de vehicule care nu ar mai putea opri in conditii de siguranta. In plus, Regulamentul precizeaza ca, daca semnalul este dat intr-o intersectie, aceasta nu impune oprirea conducatorilor de vehicule care se afla deja angajati in traversare.
Un alt semnal pe care il mai pot da agentii de circulatie este reprezentat de bratul sau bratele intinse orizontal, care semnifica "oprire" pentru toti participantii la trafic care, indiferent de sensul lor de mers, circula din directia sau directiile intersectate de bratul sau bratele intinse.
“Dupa ce a dat acest semnal, politistul poate cobori bratul sau bratele, pozitia sa insemnand, de asemenea, <<oprire>> pentru participantii la trafic care vin din fata ori din spate”, mai explica Regulamentul de aplicare a Codului Rutier.
Pe timp de noapte, agentii de circulatie pot balansa, in plan vertical, un dispozitiv cu lumina rosie ori un baston fluorescent-reflectorizant, gest care semnifica "oprire" pentru participantii la trafic spre care este indreptat.
Totodata, printre semnalele date de politisti se numara si balansarea pe verticala a bratului, avand palma orientata catre sol, care inseamna reducerea vitezei.
In plus, rotirea vioaie a bratului semnifica marirea vitezei de deplasare a vehiculelor sau grabirea traversarii drumului de catre pietoni.
De asemenea, politistul care dirijeaza circulatia poate efectua semnal cu bratul ca:
- vehiculul sa avanseze, sa depaseasca, sa treaca prin fata ori prin spatele sau;
- vehiculul sa il ocoleasca prin partea sa stanga sau dreapta;
- pietonii sa traverseze drumul ori sa se opreasca.
Trebuie sa stiti ca oprirea participantilor la trafic este obligatorie si la semnalele date de politistii de frontiera, indrumatorii de circulatie ai Ministerului Apararii sau agentii de cale ferata, la trecerile la nivel. De asemenea, trebuie sa mai opriti si la semnalele date de personalul autorizat din zona lucrarilor pe drumurile publice, de membrii patrulelor scolare de circulatie, la trecerile pentru pietoni din apropierea unitatilor de invatamant, dar si la ridicarea bastonului alb de catre nevazatori, atunci cand acestia traverseaza strada.
Aceste categorii de persoane, cu exceptia nevazatorilor si a patrulelor speciale de circulatie, au si dreptul de a efectua semnalele de reducere sau de reducere a vitezei de deplasare, descrise anterior (balansarea verticala a bratului cu palma orientata catre sol si, respectiv, rotirea vioaie a bratului).
Atat politistii, cat si celelalte persoane care pot dirija circulatia au obligatia de a fi echipate si plasate astfel incat sa poata fi observate si recunoscute cu usurinta de catre participantii la trafic.
De asemenea, potrivit Legii Politiei locale, Legea nr. 155/2010, si politistii locali au dreptul de a efectua semnale regulamentare de oprire a conducatorilor de autovehicule pentru a asigura fluenta circulatiei pe drumurile publice din raza teritoriala de competenta. Totusi, actul normativ precizeaza ca politistii locali pot efectua semnale de oprire exclusiv pentru indeplinirea atributiilor de circulatie conferite de Legea Politiei locale (despre care am scris mai multe aici).
AvocatNet.ro si Porsche Inter Auto au lansat sectiunea Ghid Auto, care poate fi vizitata aici.
Comentarii articol (24)