Asociatia de Management al Creantelor Comerciale (AMCC) a anuntat, printr-un comunicat de presa publicat miercuri, ca a actualizat de curand Codul de conduita pe care trebuie sa-l respecte companiile membre de colectare a creantelor.
"Codul de conduita a fost revizuit recent si contine prevederi stricte privind activitatea de colectare, atat in ceea ce priveste frecventa apelurilor catre persoanele cu datorii, cat si in ceea ce priveste corespondenta scrisa catre acestia. Acesta este conceput pentru a oferi o intelegere amanuntita si clara a comportamentului de baza asteptat din partea fiecarei companii de colectare a creantelor membra AMCC si a angajatilor acesteia", scrie in comunicat.
Potrivit sursei citate, cele 15 companii membre AMCC (a caror lista poate fi gasita aici) reprezinta aproximativ 80% din totalul firmelor romanesti care se ocupa in prezent de recuperarea datoriilor.
Recuperatorii pot suna de doua ori pe saptamana, doar intre anumite ore
Apelurile recuperatorilor pot fi facute in zilele lucratoare doar intre orele 8:00 si 21:00, iar sambata doar intre 9:00 si 14:00. Exceptie fac doar cazurile in care debitorii cer sa fie sunati la alte ore.
"Apelurile telefonice pot fi efectuate in orice moment si in orice loc, atat timp cat nu ii vor aduce neplaceri debitorului, respectiv in zilele de lucru, intre 8:00 si 21:00 si sambata intre 9:00 si 14:00, exceptand situatiile in care debitorul solicita sa fie contactat in alt interval orar", se arata in Codul de conduita AMCC.
Pentru apelurile sau vizitele de colectare, solicitarile datornicului de a fi cautat in alte intervale orare sunt respectate in masura in care acesta nu intentioneaza sa evite contactul cu recuperatorii.
"Convorbirile trebuie desfasurate intr-un mod politicos, care sa asigure protejarea si nedivulgarea catre terti a informatiilor privind obligatiile de plata ale debitorului si datele personale ale acestuia/acesteia. Atunci cand incepe o convorbire, agentul de colectare trebuie sa se prezinte, sa comunice numele companiei pe care acesta/aceasta o reprezinta, precum si numele creditorului pentru care actioneaza", este explicat in document.
La telefon, recuperatorii trebuie sa explice motivul convorbirii si sa clarifice orice nelamuriri pe care le au debitorii. Iar numarul de apeluri pe saptamana poate fi de maximum doua (exceptand negocierile active si situatiile in care datornicul cere sa fie cautat in alt interval orar), astfel incat frecventa convorbirilor telefonice sa nu deranjeze sau sa ia forma unei hartuiri.
Program special si pentru vizitarea debitorului
La fel ca in cazul convorbirilor telefonice, recuperatorii de creante pot vizita datornicul, la adresa indicata, in zilele lucratoare, intre 8:00 si 21:00, si sambata, intre 9:00 si 14:00.
"Agentii de colectare pe teren ii pot vizita pe debitori la o ora potrivita, respectiv in zilele de lucru intre orele 8:00 si 21:00 si sambata intre orele 9:00 si 14:00, la adresa indicata, astfel incat sa nu-i provoace neplaceri acestuia, exceptand situatiile in care debitorul solicita sa fie contactat in alt interval orar. Agentii de colectare pe teren trebuie sa fie imbracati corespunzator activitatii prestate", prevede Codul de conduita.
In cadrul vizitelor, recuperatorii trebuie sa fie politicosi si sa prezinte mereu actul de identitate si imputernicirea pe care o au de la compania de colectare a creantelor. De asemenea, acestia trebuie sa explice scopul vizitei si sa clarifice orice nelamuriri ale debitorului.
"In timpul unei vizite de colectare, agentii de colectare pe teren pot actiona in limita scopului autorizatiilor pe care le detin. Daca se recupereaza numerar, recuperatorul trebuie sa emita o chitanta pentru ridicare de numerar, care sa poarte stampila companiei de colectare a debitelor", mai scrie in documentul amintit.
Atentie! Datornicii pot sa primeasca de la recuperatori, la cerere, un exemplar gratuit al Codului de conduita.
Prima scrisoare trimisa datornicului trebuie sa descrie in detaliu debitul
Scrisorile prin intermediul carora debitorul este somat sa-si achite datoriile trebuie trimise, in principiu, la adresa de domiciliu, de resedinta sau de rezidenta a acestuia, scrie in Codul de conduita. In plus, scrisorile pot fi trimise, daca este cazul, si la o alta adresa cunoscuta a datornicului.
Corespondenta trebuie sa fie intr-un plic sigilat, lipsit de insemnari sau semne care sa indice ca este vorba de debitul destinatarului. Este permisa doar aplicarea siglei sau a semnelor grafice de identificare a companiei de colectare a creantelor, iar prima scrisoare trebuie sa contina o descriere detaliata a datoriei.
"Prima scrisoare prin care debitorul este somat sa achite trebuie sa contina o descriere cat mai detaliata a debitului (indicandu-se oricare dintre urmatoarele informatii, in masura in care sunt disponibile: contractul din care provine debitul; creditorul – initial si cesionar, dupa caz; data scadentei obligatiei de plata, accesoriile creantei, numarul de factura, data de facturare – dupa caz, perioada acoperita de factura etc.); scrisorile de somatie ulterioare trebuie sa cuprinda doar informatiile necesare pentru identificarea dosarului si a stadiului acestuia, precum si suma actualizata a debitului", este subliniat in document.
Daca datornicii nu pot fi contactati prin posta sau nu raspund la scrisorile de plata, Codul prevede ca se poate trimite si un alt tip de corespondenta, insa nu este explicat exact despre ce este vorba.
Reclamatiile debitorului trebuie rezolvate in maximum 30 de zile
Companiile de colectare trebuie sa respecte toate drepturile debitorilor, conform Codului AMCC, inclusiv cand este vorba de reclamatii.
Astfel, datornicii pot face reclamatii cu privire la creante sau cesiunea de creante, acestea urmand sa fie rezolvate in cel mult 30 de zile de la primire. Companiile de recuperare pot propune o alta data pentru solutionare numai daca cele 30 de zile sunt insuficiente, dar noul termen nu poate fi mai mare de 60 de zile de la primirea reclamatiei.
"Daca se considera ca acuzatiile facute de catre debitor sunt reale si bine intemeiate, abaterile sau neregulile trebuie rectificate, iar acolo unde este cazul, activitatile ulterioare de colectare trebuie sa inceteze", este punctat in Cod.
Daca reclamatiile sunt respinse, compania de colectare a creantelor trebuie sa informeze in scris debitorul, specificand motivele deciziei luate.
Folosirea fortei si a amenintarilor sunt practici interzise
Codul de conduita AMCC include si o sectiune speciala dedicata practicilor interzise in activitatea de colectare a creantelor. Mai exact, companiile de colectare si recuperatorii acestora n-au voie, printre altele:
- sa foloseasta forta, amenintarile cu sanctiuni inexistente sau care nu pot fi consecinta a actelor/faptelor debitorului sau a altor actiuni care atenteaza la demnitatea debitorului;
- sa foloseasca un limbaj vulgar sau oricare alti termeni care atenteaza la demnitatea debitorului;
- sa foloseasca un ton nepoliticos;
- sa foloseasca oricare alte metode menite sa hartuiasca debitorul;
- sa trimita sau sa foloseasca documente/scrisori care sa sugereze in mod fals ca activitatile sunt facute de o instanta judecatoreasca sau o institutie de stat;
- sa dea informatii false referitoare la consecintele nerambursarii debitului, printre care arestul sau detentia;
- sa primeasca bani de la datornici fara a emite o chitanta aferenta.
Important! Companiile de colectare a creantelor pot crea politici proprii mai stricte, insa doar in masura in care acestea nu contravin Codului de conduita AMCC. Codul de conduita este disponibil pentru descarcare in fisierul anexat articolului, insa acesta poate fi accesat si direct online aici.
Comentarii articol (9)