Ghidul de reîntoarcere destinat cetățenilor români care decid să revină în țară a fost elaborat de MAE - Departamentul Politici pentru Relația cu Românii de Pretutindeni, are un caracter informativ și nu se substituie informaţiilor furnizate de ministerele de resort.
Servicii medicale în România
Persoanele asigurate la Casa Naţională de Asigurări de Sănătate (CNAS) beneficiază de un pachet de bază, care cuprinde servicii medicale, servicii de îngrijire a sănătății, medicamente, materiale sanitare, dispozitive medicale etc.
Până obțin calitatea de asigurat, românii pot beneficia de un pachet minimal de servicii de îngrijire a sănătății pentru urgențele medico-chirurgicale și bolile cu potențial endemo-epidemic, precum şi pentru monitorizarea evoluției sarcinii și a lăuzei.
Link-uri utile:
Cine poate deveni asigurat CNAS
În cazul salariaţilor, va fi achitată o contribuție de 10% din venitul brut.
Pensionarii beneficiază de ajutorul de șomaj sau de alocația de sprijin, iar contribuția pentru asigurările sociale de sănătate se reține odată cu plata drepturilor bănești (pensie, șomaj sau alocație de sprijin) de către instituția care efectuează plata acestor drepturi.
Cei care nu se încadrează în categoriile de mai sus, pot achita direct la sediul CNAS contribuţiile obligatorii.
Link-uri utile:
- Agenţia Naţională pentru Ocuparea Forţei de Muncă;
- Ministerul Muncii şi Justiţiei Sociale;
- lista caselor de asigurări de sănătate judeţene.
Cardul național de sănătate
Fiecare asigurat va primi în mod automat cardul național de sănătate, pe care îl va prezenta pentru decontarea și validarea serviciilor medicale în sistemul public de sănătate.
Link-uri utile:
- drepturile și obligațiile asiguraţilor;
- baza de date a furnizorilor de servicii medicale (spitale, medici de familie, farmacii etc.).
Înscrierea la un medic de familie
Pentru înscriere, românii trebuie să prezinte dovada calității de asigurat și o copie după actul de identitate. Pentru înscrierea copiilor sub 14 ani, este nevoie şi de o copie după certificatul de naștere.
Serviciile oferite de medicul de familie, conform ghidului MAE, sunt următoarele:
- asistența medicală primară: consultații pentru afecțiunile și urgențele minore;
- accesarea serviciilor medicale: în funcție de situație, medicul de familie poate acorda o trimitere către medicul specialist sau, direct, pentru internarea în spital;
- primirea de medicamente compensate sau gratuite: în urma consultației, dacă este cazul, medicul de familie poate elibera rețeta cu medicamente compensate sau gratuite.
Servicii stomatologice
Pentru a beneficia de tarife reduse în asistența stomatologică, românii trebuie să se înscrie pe lista unui medic stomatolog care are contract cu Casa de asigurări. În funcție de controalele preventive necesare, Casa de asigurări va deconta o parte din cheltuielile pentru serviciile stomatologice.
Link-uri utile:
- pachetul de servicii stomatologice decontate.
Locuri de muncă şi drepturi sociale
Pentru căutarea unui loc de muncă la reîntoarcerea în ţară, românii trebuie să se înregistreze la agenția pentru ocuparea forței de muncă în raza căreia au domiciliul sau reședința. De asemenea, consilierii agenţiei îi pot îndruma pe cetăţeni să urmeze cursuri de formare profesională sau le pot oferi consultanţă pentru demararea unei afaceri.
Link-uri utile:
- lista agenţiilor pentru ocuparea forţei de muncă;
- întrebări frecvente referitoare la ocuparea unui loc de muncă;
- locuri de muncă disponibile pe judeţe.
Şomajul
Cei care au dreptul de a primi indemnizaţie de şomaj în România trebuie să urmeze aceşti paşi:
- să se înregistreze direct ca persoană aflată în căutarea unui loc de muncă în Romania la agenţia pentru ocuparea forţei de muncă în a cărei rază teritorială au domiciliul sau reședința;
- să depună formularul european U1 la agenţia teritorială de ocupare a forţei demuncă, în vederea examinării condițiilor de deschidere a dreptului (formularul trebuie eliberat de serviciul public de ocupare a forţei de muncă sau de instituția de securitate socială competentă din țara unde au rămas șomeri).
Ce condiţii trebuie îndeplinite cumulativ de un român pentru a beneficia de indemnizaţia de şomaj, astfel cum reiese din ghidul MAE:
- să aibă un stagiu de cotizare de minimum 12 luni, în ultimele 24 de luni premergătoare datei înregistrării cererii;
- să nu realizeze niciun fel de venituri sau, dacă are venituri, acestea să fie mai mici decât valoarea indicatorului social de referinţă în vigoare;
- să nu îndeplinească condiţiile de pensionare, conform legii;
- să fie înregistrat la agenţia pentru ocuparea forţei de muncă în a cărei rază teritorială are domiciliul sau, după caz, reşedinţa, în cazul în care a avut ultimul loc de muncă în acea localitate.
Perioada maximă de acordare a indemnizaţiei de şomaj se stabileşte în raport cu stagiul de cotizare constituit prin totalizarea perioadelor de asigurare realizate în România şi în alt stat membru, astfel:
- 6 luni, pentru persoanele cu un stagiu de cotizare de cel puţin un an şi pentru absolvenţi;
- 9 luni, pentru persoanele cu un stagiu de cotizare de cel puţin 5 ani;
- 12 luni, pentru persoanele cu un stagiu de cotizare mai mare de 10 ani.
Dacă românii au beneficiat de indemnizaţie de şomaj conform legislaţiei statului membru pe teritoriul căruia şi-au exercitat ultima activitate profesională, perioada de acordare a indemnizaţiei de şomaj stabilită conform legislaţiei din România se diminuează corespunzător cu perioada de indemnizare din statul membru UE respectiv.
Atunci când dreptul la indemnizație de șomaj în România se stabilește prin cumularea perioadei de asigurare pentru șomaj realizată ultima dată în România cu perioada de asigurare pentru șomaj realizată anterior în alte state membre, se ia în considerare numai salariul sau venitul profesional pe care o persoană l-a primit pentru ultima activitate desfășurată în România.
Dacă o persoană are calitatea de șomer indemnizat în alt stat membru UE, aceasta poate solicita autorizarea transferului indemnizaţiei de şomaj din ţara în care este înregistrată şomer către România.
Link-uri utile:
- cine are dreptul la indemnizaţia de şomaj;
- formularul european U1;
- întrebări frecvente despre şomaj.
Pensii
Potrivit ghidului MAE, la întoarcerea în ţară, după perioadele de asigurare din România sau din alte state ale Uniunii Europene și Elveția, românii pot solicita acordarea drepturilor de pensie atât potrivit legislației naționale, cât și potrivit legislației celuilalt stat membru implicat.
Stagiul de cotizare prevăzut de lege pentru obținerea drepturilor de pensie din sistemul public de pensii din România, în cazul lucrătorilor care se reîntorc, se calculează prin însumarea perioadelor de asigurare realizate în România cu cele de asigurare realizate în alte state membre în care solicitantul a desfășurat activități profesionale și confirmate ca atare de instituțiile competente ale statelor membre implicate.
Link-uri utile:
- informaţii despre sistemul de pensii din România.
Concediul și indemnizația lunară pentru creșterea copiilor
Persoanele care, în ultimii 2 ani anteriori datei naşterii copilului, au realizat timp de cel puţin 12 luni venituri din salarii şi asimilate salariilor pot beneficia de concediu pentru creşterea copilului în vârstă de până la 2 ani, respectiv 3 ani, în cazul copilului cu handicap, precum şi de o indemnizaţie lunară.
Link-uri utile:
- Agenția Națională pentru Plăți și Inspecție Socială;
- informaţii despre indemnizaţia de creştere a copilului.
Alte forme de asistenţă socială
Alte forme de asistență socială acordate de statul român sunt: venitul minim garantat, alocația pentru susținerea familiei și ajutorul pentru încălzire.
Începând cu 1 aprilie 2018, venitul minim de incluziune va include venitul minim garantat, alocația pentru susținerea familiei și ajutorul pentru încălzire și va reprezenta principala formă de sprijin, de la bugetul de stat, pentru prevenirea şi combaterea sărăciei şi riscului de excluziune socială.
Link-uri utile:
- detalii despre asistenţa socială;
- detalii despre venitul minim de incluziune;
- întrebări frecvente despre asistenţa socială.
Ghidul complet destinat cetățenilor români care decid să revină în țară îl găsiţi aici.
Despre cum îşi pot reînnoi actele românii din străinătate care vor să se întoarcă în ţară, precum şi care este procedura repatrierii bunurilor aflaţi în acest material. În plus, informaţii referitoare la procedura de echivalare a studiilor pentru românii care au obţinut diplome în străinătate găsiţi aici.
Comentarii articol (2)