Specialistul Dan Năstase a răspuns solicitării avocatnet.ro de a explica cine ar trebui să facă evaluarea unui angajat într-o firmă și a precizat că, de regulă, șeful ierarhic este cel care testează cunoștințele și munca depusă de salariat. Recomandat este însă ca evaluatorul să aibă și competențele necesare, pentru a evita astfel o eventuală contestare a rezultatului testării.
"Teoretic și în condiții ideale, putem spune că evaluarea salariatului trebuie făcută de o persoană care are cel puțin calificarea celui evaluat și are competențele necesare. Practic, șeful ierarhic poate evalua salariații din subordine, însă va exista întotdeauna riscul contestării în situația în care evaluatorul nu are competențele necesare", a explicat Dan Năstase.
Salariatul are două variante de contestare, în primă fază ierarhic (adică în cadrul companiei) și apoi în instanță, fiind îndeplinite condițiile unui conflict individual de muncă. Așadar, o evaluarea făcută de cineva care nu are competențele necesare ar putea crea o problemă serioasă în cadrul companiei respective, conflict cu care se poate ajunge chiar și în instanță.
Specialistul a mai adăugat că persoana sau persoanele care urmează să se ocupe de evaluări în cadrul firmei se pot stabili prin contractul colectiv de muncă sau prin regulamentul intern, alături de obiectivele de evaluare și de modul de soluționare a contestațiilor.
Totodată, o firmă care își propune să evalueze periodic angajații trebuie să aibă în vedere acest lucru încă de la angajare, pentru că salariatul trebuie informat de la bun început despre aceste aspecte (criteriile de evaluare, ce procedură va fi urmată, calificativele ce pot duce la concediere, de câte ori pe an se va face evaluarea etc). Toate aceste lucruri trebuie să se regăsească în contractul de muncă al salariatului, în contractul colectiv sau în regulamentul intern al companiei.
De asemenea, o eventuală concediere pe motiv de necorespundere profesională nu poate fi făcută decât dacă salariatului i-au fost aduse la cunoștință procedura de evaluare, raportul acesteia, precum și modalitatea prin care poate contesta rezultatul evaluării respective.
Acest articol face parte dintr-o campanie informativă avocatnet.ro pe tema evaluării profesionale la locul de muncă, în care ne-am propus, cu ajutorul specialiștilor, să abordăm aspecte teoretice și practice importante pentru firme și angajații acestora. Toate materialele din această serie pot fi citite aici.
Comentarii articol (0)