OG 11/2021, care modifică Codul de procedură fiscală, stabilește că, din primăvara anului viitor, orice documente transmise de către persoanele juridice, asocierile şi alte entităţi fără personalitate juridică, PFA-urile, profesiile liberale, întreprinderile individuale şi întreprinderile familiale să se facă, exclusiv, prin SPV. Asta înseamnă că şi cei care nu sunt deja înrolaţi în acest sistem vor trebui să facă acest demers pentru a putea să comunice cu autorităţile fiscale.
„(1^1) Prin excepție de la alin. (1), contribuabilii/plătitorii persoane juridice, asocieri și alte entități fără personalitate juridică, precum și persoane fizice care desfășoară o profesie liberală sau exercită o activitate economică în mod independent în una dintre formele prevăzute de Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 44/2008 privind desfășurarea activităților economice de către persoanele fizice autorizate, întreprinderile individuale și întreprinderile familiale, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 182/2016, cu modificările și completările ulterioare, sunt obligați să transmită organului fiscal central documente de natura celor prevăzute la alin. (1) prin mijloace electronice de transmitere la distanță în condițiile prezentului articol, respectiv prin înrolarea în sistemul de comunicare electronică dezvoltat de Ministerul Finanțelor/ A.N.A.F.”, este prevederea introdusă la art. 79 din Codul de procedură fiscală și care va intra în vigoare din 1 martie 2022.
Deși, în prezent, înregistrarea în SPV este opțională, schimbările aduse de OG 11/2021 instituie o obligativitatea a contribuabililor, chiar și a persoanelor fizice, de a se înrola în SPV pentru a putea transmite declarațiile fiscale, deoarece depunerea la ghișeu nu va mai fi disponibilă.
„(1^2) În situația în care contribuabilii/plătitorii nu își îndeplinesc obligația comunicării prin intermediul mijloacelor electronice de transmitere la distanță a cererilor, înscrisurilor sau oricăror altor documente în condițiile alin. (1^1), iar acestea sunt depuse la organul fiscal central în format letric, nu vor fi luate în considerare, urmând ca acesta să notifice contribuabilii/plătitorii cu privire la obligativitatea comunicării prin intermediul mijloacelor electronice de transmitere la distanță", este o altă noutate introdusă în Codul de procedură fiscală.
Neluarea în considerare a înscrisurilor depuse fizic ar putea avea ca efecte prescrierea unui drept, pierderea dreptului de a beneficia de o facilitate fiscală sau pot duce la apariţia unor amenzi dacă un document trebuie depus sau înscris într-un anumit termen, iar acest lucru se realizează fizic şi nu prin SPV.
Totuşi, contribuabilii vor avea la dispoziție până în 1 martie 2022 pentru a se înregistra în SPV, dată după care comunicarea cu Fiscul se va face exclusiv online.
Comentarii articol (2)