Prin declarația SAF-T (fișierul standard de audit de taxe), companiile vor raporta autorităților un volum considerabil de informații fiscale legate de activitatea lor comercială. Așa spun specialiștii EY România, în urma analizării documentației tehnice publicate recent de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) pentru SAF-T.
Concret,
documentația tehnică pentru SAF-T a fost publicată de Fisc pe finalul lunii aprilie 2021. Din acest motiv, redacția noastră a cerut ajutorul specialiștilor pentru a ne da seama
ce fel de informații vor ajunge la autorități odată ce SAF-T va fi implementat în practică. Pe scurt, fișierele arată că firmele vor raporta un volum mare de informații fiscale strâns legate de activitatea lor comercială.
„La finele lunii aprilie, ANAF a publicat documentația tehnică SAF-T, mult așteptată de contribuabilii care intră în primul val de raportare și de furnizorii de sisteme informatice, care, bineînțeles, depind de aceste informații pentru a iniția dezvoltările și adaptările sistemelor și soluțiile oferite la noile cerințe. (...)Analizând documentația tehnică publicată de ANAF, vedem că schema de raportare merge până la un nivel mare de detaliu, oferind o imagine în timp cvasireal asupra informațiilor din contabilitate și a datelor privind taxele la nivelul contribuabililor. În același timp, este important să punctăm faptul că SAF-T a fost conceput pornind de la date și informații din business care sunt disponibile în mod obișnuit și că, la nivelul OCDE (Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică - n. red.), SAF-T este considerat ca fiind cea mai bună practică de a obține informații și date relevante pentru un control fiscal, pentru a fi utilizate într-o inspecție fiscală asistată în mediu digital. În esență, SAF-T este construit în jurul a cinci module de bază, și anume: Registrul Jurnal, clienții, furnizorii, activele și stocurile. În fișierul SAF-T vedem că aceste module urmează logica a patru categorii principale pe care le voi sumariza în cele ce urmează, respectiv antetul, fișierele master, înregistrările din Registrul Jurnal și documentele-sursă”, a explicat, pentru avocatnet.ro,
Georgiana Iancu, Partener și Liderul Departamentului de taxe indirecte la EY.
1. Antetul. Conform specialistei, aici se găsesc informații generale referitoare la fișierul SAF-T (de exemplu, versiunea fișierului, data la care a fost creat sau perioada de raportare), informații pentru identificarea contribuabilului raportor și informații legate de metoda de înregistrare contabilă (de exemplu, contabilitatea de angajamente).
2. Fișierele master. „Fișierele master incluse în schemă sunt Registrul jurnal, taxonomiile, furnizorii, clienții, tabela de taxe, tabela unități de măsură, tabelul tip de analiză, tabelul tip de mișcare, produsele, stocul fizic, proprietarii și activele”, scrie Georgiana Iancu.
În fișierul master de Registru Jurnal se găsesc informații despre
conturile contabile, astfel că vor fi raportate detalii despre numărul și descrierea contului și informații centralizate despre soldurile inițiale și finale, debitoare sau creditoare, pentru fiecare cont contabil în parte. Apoi, fișierele master referitoare la clienți și furnizori cuprind
informații generale pentru identificarea partenerilor comerciali, informații despre înțelegeri speciale de facturare și informații contabile despre soldurile inițiale și finale, debitoare sau creditoare.
Mai departe, Partenerul de la EY spune că
„fișierul master privind produsele include informații precum codul intern alocabil produsului, grupa din care acesta face parte, descrierea, clasificarea tarifară, unitatea de măsură sau metoda de inventariere folosită. În același registru, fișierele master privind stocurile și activele oferă o poză fidelă a principalelor informații care identifică descrierea, cantitățile, valorile și mișcările înregistrate în contabilitate în legătură cu aceste elemente de stoc și active.”3. Înregistrările din Registrul Jurnal. Aici se regăsesc informații detaliate referitoare la
înregistrările contabile (data și tipul tranzacției, descrierea, informații fiscale, informații pentru identificarea furnizorului sau a clientului, valoarea operațiunii).
4. Documentele-sursă. „Nu în ultimul rând, ce-a de-a patra categorie include facturile, plățile, mișcarea bunurilor și tranzacțiile cu active. Luând exemplul facturilor, aici se raportează atât informații din facturile emise către clienți, cât și din cele primite de la furnizori, precum numărul și data facturii, data postării în Registrul Jurnal, informații cu privire la tipurile de bunuri sau servicii facturate, cantitatea, prețul, unitatea de măsură, dar și informații fiscale (cum ar fi baza impozabilă și valoarea TVA)”, a spus specialista.
Având în vedere informațiile care vor trebui transmise la ANAF prin fișierul SAF-T, recomandabil este ca
marii contribuabili să-și analizeze sistemele ERP folosite în prezent, pentru a vedea dacă e nevoie de schimbări pentru conformarea la raportare. Potrivit autorităților,
marii contribuabili vor fi primii care vor încerca SAF-T, pe final de 2021, în sistem-pilot. Ulterior, din ianuarie 2022, raportarea va deveni obligatorie pentru marile companii.
„Informațiile amintite conturează în linii mari principalele tipuri de informații raportabile prin fișierul SAF-T. Atât cât se poate observa, vorbim de un volum semnificativ de informații raportabile, la un nivel extensiv de detaliu. Structura fișierului este gândită să permită o corelare extensivă a informațiilor între modulele și categoriile de date din SAF-T și să identifice zone de risc fiscal. În același timp însă, în ciuda complexității și a volumului mare de informații raportabile, specificația OCDE, care servește drept model în schema SAF-T din România, este considerată a fi minimul necesar pentru a extrage informații semnificative și relevante din sistemele contabile. Ca atare, recomandăm agenților economici care vor intra în primul val de raportare să înceapă deja o analiză a informațiilor incluse în specificația tehnică pentru a identifica în ce măsură sistemele ERP folosite capturează toate datele raportabile în mod obligatoriu prin SAF-T și care sunt remediile rapide pentru a asigura posibilitatea de conformare cu noile cerințe de raportare fiscală”, a conchis Georgiana Iancu.
După ce SAF-T va deveni obligatoriu pentru marii contribuabili, acesta va fi extins treptat pentru a acoperi și contribuabilii mici și mijlocii. Sau cel puțin așa spun autoritățile că este intenția lor.
SAF-T reprezintă un standard internațional pentru schimbul electronic de date contabile de la contribuabili la Fisc sau la auditori externi. Practic, autoritățile fiscale vor avea acces electronic direct la actele fiscale și vor putea verifica în timp real dacă există probleme sau nu. Conform autorităților fiscale, SAF-T va duce și la eliminarea anumitor formulare, însă momentan nu există detalii în acest sens.
Comentarii articol (0)