ACCES GRATUIT
Digitalizarea României
UPDATE: Lista serviciilor consulare care se pot solicita și furniza online nu a fost stabilită încă, astfel că măsura nu se aplică deocamdată
Pentru a crește gradul de digitalizare a serviciilor consulare, o lege apărută la începutul acestui an permite, cel puțin teoretic, cetățenilor români să acceseze servicii consulare online, fără să mai fie nevoiți să se deplaseze la consulate sau ambasade. Măsura nu este aplicabilă în practică, deoarece categoriile de servicii consulare care se pot solicita, respectiv presta în format electronic ar fi trebuit să fie stabilite deja de autorități, termenul legal pentru asta fiind depășit cu câteva zile.
Articolul continuă mai jos
Legea 13/2024, ce se aplică din 14 ianuarie 2024, vizează modificarea unui act normativ apărut acum câțiva ani, respectiv modificarea
Legii nr. 62/2019 privind activitatea consulară.
Acesta are ca scop creșterea gradului de digitalizare a serviciilor consulare. Mai exact, apare posibilitatea ca cetățenii
să acceseze servicii consulare online, lucru care elimină necesitatea deplasării la autorități pentru a le obține.
Totuși, legea nu stabilește concret și categoriile de servicii consulare care se pot solicita, respectiv presta în format electronic, documentele eliberate care se pot expedia prin servicii de curierat ori procedura de depunere şi soluţionare a cererilor respective. Toate acestea, precum și alte detalii, ar fi trebuit deja stabilite, până în
13 aprilie 2024, prin ordin al ministrului afacerilor externe. Faptul că nu au apărut până acum aceste detalii face măsura inaplicabilă în practică.
În iarnă s-a stabilit, în primul rând, că cererea de servicii consulare se poate depune personal sau, după caz, se poate transmite în format electronic.
Apoi, după cum apare în noul act normativ,
“în funcție de tipul de serviciu consular solicitat și de opțiunea titularului cererii, documentele eliberate în cadrul activității consulare se ridică personal sau, după caz, se expediază prin servicii de curierat, cu suportarea cheltuielilor de expediție de către solicitanți, ori se transmit în format electronic, după ce au fost emise și semnate cu semnătură electronică calificată”.
În fine, sistemul informatic pentru managementul integrat al serviciilor pentru cetățeni permite emiterea și eliberarea documentelor consulare. Înainte, Legea 62/2019 stabilea că prin acest sistem informatic sunt procesate cererile de servicii consulare, se înregistrează cetățenii români aflați în străinătate, se procesează și se centralizează evaluările, sugestiile și propunerile venite de la cetățeni, se poartă corespondența interinstituțională și se ține evidența cazurilor de asistență și protecție consulară.
--
Acest material este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale, conform
termenilor și condițiilor de furnizare a serviciilor avocatnet.ro. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi o solicitare pe adresa
office@avocatnet.ro.
Comentarii articol (0)