„Chiar dacă suntem în prezenţa unei refaceri a unei inspecții fiscale, ceea ce presupune că societatea a mai fost controlată inițial pentru aceeași perioadă, abordarea inspectorilor fiscali a fost în continuare verificarea prin sondaj a documentelor justificative deținute de societate. Chiar şi în situații în care o societate este verificată ani de zile pentru perioade relativ scurte, având loc în fapt o adevărată inspecție exhaustivă, echipele de inspecție menționează în cuprinsul raportului de inspecție fiscală faptul că pentru respectiva inspecție fiscală s-a folosit metoda verificării prin sondaj.
Este o problemă sistemică a instituției inspecției fiscale în România, inspectorii fiscali evitând să menționeze metoda de control a inspecției exhaustive, atunci când aceasta este efectiv folosită. Nu este întâmplător faptul că, în cei peste 25 de ani de practică, nu am întâlnit un raport de inspecție fiscală care să menționeze inspecția exhaustivă drept metodă de control.
Chiar dacă echipa de inspecție fiscală a formulat numeroase solicitări de punere la dispoziție de documente și explicații suplimentare cu privire la tranzacțiile şi facturile analizate prin sondaj, toate celelalte cheltuieli neanalizate în cadrul inspecției fiscale nu au fost considerate deductibile, chiar dacă contribuabilul a prezentat documente justificative pentru toate cheltuielile efectuate în scopul activității sale taxabile”, scrie în comunicatul de presă remis marți redacției noastre de specialiștii de la Băncilă, Diaconu și Asociații, care au fost implicați direct în speță.
Echipele de inspecție fiscală sunt obligate, potrivit Codului de procedură fiscală, să clarifice corect și complet situația fiscală a unui contribuabil înainte de a emite o decizie de impunere. Prin urmare, lipsurile de la controlul ANAF au dus la necesitatea administrării unei expertize pentru corelarea documentelor justificative ale companiei.
„Nu este prima dată când este necesară administrarea de expertize fiscale de către contribuabili în cadrul unor proceduri administrative sau judiciare de atac care să complinească activitatea de control a inspecției fiscale care nu verifică întreaga situație de fapt fiscală. În mod normal, rolul unei expertize este acela de a stabili dacă concluziile unei verificări efectuate de inspecția fiscală corespund sau nu situației de fapt fiscale şi nu să înlocuiască activitatea de inspecție propriu-zisă”, a explicat Emanuel Băncilă, Partener la Băncilă, Diaconu și Asociații, societatea de avocatură asociată cu EY România.
Potrivit Codului de procedură fiscală, metodele ce pot fi folosite la inspecția fiscală sunt următoarele:
- inspecția prin sondaj - verificarea selectivă a perioadelor impozabile, documentelor și operațiunilor semnificative care stau la baza modului de calcul, de evidențiere și de plată a obligațiilor fiscale;
- inspecția exhaustivă - verificarea tuturor perioadelor impozabile, precum și a documentelor și operațiunilor semnificative, care stau la baza modului de calcul, de evidențiere și de plată a obligațiilor fiscale;
- inspecția electronică - verificarea contabilității și a surselor acesteia, prelucrate în mediu electronic, utilizând metode de analiză, evaluare și testare asistate de instrumente informatice specializate.
Comentarii articol (0)