O astfel de modificare a fost făcută și pentru sediile sociale aflate în proprietatea societății, aflate în clădiri de locuințe sau în clădiri individuale de locuit, care nu sunt utilizate exclusiv în scopul activității economice. La fel, în acest caz, vom putea să deducem doar 50% din cheltuielile de funcționare, întreținere și reparații, însă numai atâta timp cât nu este o utilizare în scop personal de către asociați. Dacă este o utilizare în scop personal de către asociați, cheltuielile sunt integral nedeductibile, fiind considerate efectuate în favoarea lor.
În practică, ne vom pune întrebarea cum vom dovedi că este o utilizare exclusiv în scopul activității economice, în cazul în care vom dori să deducem cheltuielile în proporție de 100%? Este o prevedere similară ca la cheltuielile aferente autoturismelor, însă acolo avem foi de parcurs”, a precizat, la o conferință recent organizată de avocatnet.ro, Mihaela Ardeleanu, Tax & Accounting Manager la Viboal FindEx.
Ideea a fost susținută și de Delia Cataramă, Tax Partner la Viboal FindEx, care a atras atenția că, mai mult ca sigur, în cazul controalelor fiscale se va ajunge la solicitarea de documente justificative. În plus, nu va fi exclus să vedem abuzuri din partea ambelor părți (contribuabilul și inspectorii).
„Vom face «foaia de cazare» a sediului social, ca la hotel... Noi râdem, dar adevărul este că e o situație în care Legiuitorul impune o obligație de utilizare exclusiv în scopul activității economice, dar cum o dovedim? Care vor fi mijloacele de probă cu care noi ne vom lupta în controale? Pentru că probabil se va ajunge la mijloace de probă. (...) Mă gândesc că se va ajunge la abuzuri și de o parte, și de alta. Pentru că, pe de o parte, vor fi contribuabili care vor folosi 100% spațiul pentru activități economice, dar, neavând documente, Fiscul va veni să spună că este doar 50%, iar, pe de altă parte, vor fi și contribuabili care poate folosesc spațiul 99% în scop personal, dar își vor deduce 50%. E ca la mașini, dar e un pic mai complicat cu «foaia de parcurs» a locuinței”, a spus Delia Cataramă.
Mai departe, Mihaela Ardeleanu a mai vorbit și despre o facilitate din zona amortizărilor: „Tot în zona cheltuielilor sediilor contribuabilului, avem aceeași reglementare și în ceea ce privește amortizarea pentru sediul social care este în proprietatea societății. Atât timp cât nu este utilizat exclusiv în scopul activității economice, vom putea deduce 50%. Dar trebuie să avem în vedere că dacă utilizarea este în scop personal de către asociați, amortizarea este nedeductibilă integral.”
Conform OUG 115/2023, de la 1 ianuarie 2024 avem următoarele schimbări ce țin de sediile sociale:
- deductibilitatea este limitată la 50% din valoare pentru cheltuielile de funcționare, întreținere și reparații aferente unui sediu aflat în locuința proprietate personală a unei persoane fizice, folosită și în scop personal, corespunzătoare suprafețelor puse la dispoziția contribuabilului în baza contractelor încheiate între părți, în acest scop (anterior nu era amintită limitarea la 50% din valoarea cheltuielilor);
- în același timp, se introduce o deductibilitate limitată la 50% din valoare pentru cheltuielile de funcționare, întreținere și reparații aferente unui sediu social achiziționat de către contribuabil în clădiri de locuințe sau în clădiri individuale de locuit, din ansambluri rezidențiale, care nu este utilizat exclusiv în scopul activității economice;
- în plus, pentru un sediu social care nu este utilizat exclusiv în scopul activității economice (situat în clădiri de locuințe sau în clădiri individuale de locuit, din ansambluri rezidențiale, înregistrate în patrimoniul contribuabilului), amortizarea este deductibilă tot la nivelul de 50%.
Important! Din 2024, firmele care plătesc chirie persoanelor fizice trebuie să rețină la sursă impozitul pe venit, să-l declare și să-l achite, conform altor modificări operate prin ordonanța amintită.
Comentarii articol (2)