Infiintarea unei unitati particulare de invatamant, furnizoare de educatie, in cazul de fata presupune indeplinirea unui set de formalitati la diverse institutii ale statului roman, pentru asigurarea atat a standardelor de calitate solicitate de lege, cat si indeplinirea cumulativa a prevederilor legale in acest sens privind infiintarea.
CUPRINS
1. Introducere
2. Prezentarea pe scurt a etapelor de parcurs pentru infiintarea unei gradinite particulare
3. Inregistrarea societatii la Registrul Comertului
4. Constituirea de asociatie/fundatie
5. Obtinerea acreditarii de la Ministerul Educatiei si Cercetarii
5.1. ARACIP- Scurta prezentare
5.2. Autorizatia de functionare provizorie
5.2.1. Procedura
5.2.2. Componenta dosarului
5.2.3. Standarde de evaluare
5.2.4. Tarife
5.3. Acreditarea
5.3.1. Procedura
5.3.2. Standarde de evaluare
5.3.3. Tarife
6. Incheiere
1. Introducere
Infiintarea unei unitati particulare de invatamant, furizoare de educatie, in cazul de fata presupune indeplinirea unui set de formalitati la diverse institutii ale statului roman, pentru asigurarea atat a standardelor de calitate solicitate de lege, cat si indeplinirea cumulatuva a prevederilor legale in acest sens privind infiintarea.
Standardul de referinþã (de calitate) reprezintã, conform legii, descrierea cerinþelor care definesc un nivel optimal de realizare a unei activitãþi de cãtre o organizaþie furnizoare de educaþie, pe baza bunelor practici existente la nivel naþional, european sau mondial.
Toate documentele europene considera eficienta si calitatea in educatie drept premise fundamentale ale coeziunii sociale, ale cetateniei active, ale cresterii economice si ale dezvoltarii umane în vederea tranzitiei spre o societate a cunoasterii.
2. Prezentarea pe scurt a etapelor de parcurs pentru deschiderea efectiva a unei gradinite particulare
O gradinita particulara poate imbraca fie forma unei societati comerciale inregistrata la Registrul Comertului, fie a unei fundatii sau asociatii non-profit.
Astfel, se va constitui societatea comerciala ca societate cu raspundere limitata la Registrul Comertului, sau se vor face demersurile necesare pentru a constitui o asociatie sau fundatie la Administratia Financiara unde se doreste sediul gradinitei, cu singura conditie ca aceasta sa fie non-profit.
Ulterior constituirii societatii, respectiv asociatiei/fundatiei, urmeaza a se declansa procedura de obtinere a autorizatiei provizorie de functionare de la Agentia Romana de Asigurare a Calitatii in Invatamantul Preuniversitar, conform mentiunilor urmatoare.
Ne vom ocupa separat de fiecare etapa in parte.
3. Inregistrarea societatii comerciale la Registrul Comertului
Ce cuprinde dosarul de inregistrare a societatii?
Odata ce aveti toate actele necesare prevazute de lege pentru a putea infiinta o societate comerciala cu raspundere limitata, urmatorul pas este sa indosariati folosindu-va pentru aceasta de un dosar de hartie cu sina, toate actele necesare in vederea depunerii lor la Registrul Comertului si anume:
A. Actul constitutiv de inregistrare a noii societati (in original)
B. Declaratia pe propria raspundere a asociatilor ca indeplinesc conditiile prevazute de lege pentru a fi asociati intr-o societate comerciala. (orig.)
C. Declaratia pe propria raspundere a administratorului(ilor) ca indeplinesc conditiile prevazute de lege pentru a fi administrator(i) intr-o societate comerciala. (orig.)
D. Declaratia pe propria raspundere a asociatului unic cu privire la faptul ca nu mai detine o societate comerciala ca asociat unic (pentru SRL cu asociat unic) (daca este cazul) (original)
E.Dovada privind sediul social al societatii (copie)
F. Dovada privind efectuarea varsamantului capitalului social intr-un cont deschis cu aceasta destinatie la o banca comerciala sau la CEC. (copie)
G. Dovada disponibilitate firma asa cum a fost ea eliberata de registrul Comertului
H. Copii acte de identitate ale asociatilor / administratorului
I. Acordul asociatiei de locatari / proprietari asupra functionarii societatii comerciale in imobilul respectiv. (daca este cazul) (original)
J. Acordul sotului/sotiei/coproprietarului asupra functionarii sediului social al societatii in imobilul proprietate comuna (daca este cazul) (original)
K.Specimenul de semnatura pentru administratorul societatii (original)
L. Imputernicirea / Procura prin care asociatii (de regula semnatura este a administratorului) imputernicesc pe cineva sa depuna actele de infiintare a societatii la Biroul Unic.
M. Certificatul de cazier fiscal al asociatilor si administratorilor (daca administratorii nu sunt alesi dintre asociati) (in original) (daca este cazul) sau declaratia notariala care ii tine locul, in cazul cetatenilor straini.
N. Dovada rezervarii denumirii societatii.
#PAGEBREAK#
A. Actul constitutiv al societatii
Actul constitutiv va fi redactat de notar sau avocat in atatea exemplare cate parti contractante sunt, plus doua alte exemplare (unul care va ramane depus la arhiva de acte a nortarului sau avocatului semnatar si un alt exemplar care va fi depus la Registrul Comertului).
Actul constitutiv al societatii va cuprinde:
a) datele de identificare a asociaþilor;
b) forma, denumirea ºi sediul social;
c) obiectul de activitate al societãþii, cu precizarea domeniului ºi a activitãþii principale;
d) capitalul social, cu menþionarea aportului fiecãrui asociat, în numerar sau în naturã, valoarea aportului în naturã ºi modul evaluãrii. La societãþile cu rãspundere limitatã se vor preciza numãrul ºi valoarea nominalã a pãrþilor sociale, precum ºi numãrul pãrþilor sociale atribuite fiecãrui asociat pentru aportul sãu;
e) asociaþii care reprezintã ºi administreazã societatea sau administratorii neasociaþi, datele lor de identificare, puterile ce li s-au conferit ºi dacã ei urmeazã sã le exercite împreunã sau separat;
f) partea fiecãrui asociat la beneficii ºi la pierderi;
g) sediile secundare - sucursale, agenþii, reprezentanþe sau alte asemenea unitãþi fãrã personalitate juridicã -, atunci când se înfiinþeazã o datã cu societatea, sau condiþiile pentru înfiinþarea lor ulterioarã, dacã se are în vedere o atare înfiinþare;
h) durata societãþii;
i) modul de dizolvare ºi de lichidare a societãþii.
Important
Datele de identificare prevãzute la lit. a) includ:
a) pentru persoanele fizice: numele, prenumele, codul numeric personal ºi, dacã este cazul, echivalentul acestuia, potrivit legislaþiei naþionale aplicabile, locul ºi data naºterii, domiciliul ºi cetãþenia;
b) pentru persoanele juridice: denumirea, sediul, naþionalitatea, numãrul de înregistrare în registrul comerþului sau codul unic de înregistrare, potrivit legii naþionale aplicabile.
B. Declaratia pe propria raspundere a asociatilor
La momentul depunerii la Registrul Comertului a dosarului privind inmatricularea unei societati comerciale, printre actele necesare a fi depuse la dosar se afla si declaratiile pe propria raspundere ale asociatilor ca indeplinesc conditiile prevazute de lege pentru detinerea si exercitarea calitatii de asociat al unei societati comerciale.
Declaratia poate fi facuta in forma autentificata de notarul public sau in fata judecatorului delegat ori a directorului oficiului registrului comertului, poate fi prezentata in forma atestata de avocat in conditiile Legii 51/1995 ori va putea fi inclusa in actul constitutiv astfel:
“Subsemnatii:
……………………., cetatean roman, necasatorit, nascut la ………………….. in ………………………., domiciliat in…………………………………………………………. identificat cu CI (carte de identitate) nr. ……….., seria …………………, eliberata de Sectia …….. Politie la data de ………………….., CNP ……………………………….
si
……………………, cetatean roman, necasatorit, nascut la ……………………… in …………………., domiciliat in ………………………………………………………..., identificat cu CI (carte de identitate) nr. …………, seria ……………, eliberata de Sectia ……. Politie la data de ……………., CNP ……………………….
care declara prin semnarea prezentului act constitutiv si cunoscand prevederile legii penale in materia falsului in declaratii, ca indeplinesc conditiile prevazute de lege pentru detinerea si exercitarea calitatilor de asociati ai unei societati comerciale."
C. Declaratia pe proprie raspundere a administratorului
Dosarul de inmatriculare trebuie sa contina si declaratia pe proprie raspundere a administratorului ca indeplineste conditiile prevazute de lege pentru a putea fi administrator al unei societati. Declaratia poate fi cuprinsa in actul constitutiv conform urmatorului exemplu:
"Prin acest act constitutiv se numeste administrator Dl.:
Ionescu Ion, cetatean roman, necasatorit, nascut la ……………………… in …………………., domiciliat in ………………………………………………………….., identificat cu CI (carte de identitate) nr. ……., seria ……………….., eliberata de Sectia ……. Politie la data de ………………………, CNP ……………………………..
care declara prin semnarea prezentului act constitutiv si cunoscand prevederile legii penale in materia falsului in declaratii, ca indeplineste conditiile prevazute de lege pentru detinerea si exercitarea calitatii de administrator ai unei societati comerciale."
sau separat prin declaratie autentificata de notar sau atestata de avocat in conformitate de dispozitiile Legii nr. 51/1995.
D. Declaratia pe propria raspundere a asociatului unic cu privire la faptul ca nu mai detine o societate comerciala ca asociat unic
Conform Legii 31/1990, art. …. este interzis unei persoane sa detina concomitent calitatea de asociat unic la doua societati comerciale.
Prin acest act, asociatul unic (daca e cazul) declara pe proprie raspundere ca nu mai detina calitatea de asociat unic la nici o societate comerciala.Conditiile de declarare sunt aceleasi prevazute la pct. 2 si 3.
E. Dovada privind sediul social al societatii consta in:
- contract de comodat sau de inchiriere intre societatea care urmeaza a fi constituita si proprietarul spatiului care va fi sediul social al societatii.
Diferenta dintre contractul de comodat si cel de inchiriere consta in aceea ca in timp ce comodatul consta in darea spre folosinta a unui spatiu cu titlu gratuit, inchirierea presupune folosinta unui spatiu commercial cu titlu oneros, adica in schimbul unui pret – pretul chiriei.
La acest contrat se ataseaza dovada titlului de proprietate asupra spatiului respectiv detinut de proprietar.
F. Capitalul minim prevazut de lege pentru infiintarea unui SRL este de 200 ron. Fiecare parte sociala trebuie sa aiba o valoare de minim 10 ron.
Depunerea capitalului social al societatii la CEC sau la o banca comerciala se poate face numai de administratorul societatii sau de imputernicitul acestuia.
La depunerea capitalului social sunt necesare urmatoarele acte:
- copia actului constitutiv al societatii (si originalul acestuia pentru confruntare)
- actul de identitate al depunatorului
- imputernicirea in baza careia se face depunerea, daca aceasta nu se face personal de catre administrator sau asociat.
G. Rezervarea denumirii societatii se obtine de la Registul Comertului si este valabila 3 luni de zile.
H. La dosarul de constituire trebuie sa se depuna si copii dupa cartea de identitate a asociatului (daca e asociat unic) /asociatilor (daca sunt mai multi) si dupa cea a administratorului/administratorilor, conformate cu originalul.
I. Daca punctul de lucru se va declara in apartament de bloc sau in cladire care presupune vecinatati, va fi necesar acordul locatarilor din imediata apropiere a spatiului (adica stanga, dreapta, sus, jos) semnat si de presedintele Asociatiei de Proprietari si stampilat.
J. Daca societatea urmeaza sa isi desfasoare activitatea intr-un spatiu care este proprietate comuna a doi soti in sensul ca bunul a fost dobandit in timpul casatoriei, atunci va fi necesar acordul sotului coproprietar al coproprietar al bunului.
K. Dosarul mai trebuie sa contina specimenul de semnatura al administratorului societatii. In vederea obtinerii acestuia, viitorul administrator urmeaza a se adresa unui notar public care ii va elibera acest act pe loc.
L. Daca dosarul se depune la Registrul Comertului de o alta persoana decat un asociat sau administrator este necesara o imputernicire avocatiala, daca e cazul de reprezentare de catre un avocat sau de o procura notariala, daca reprezinta oricine altcineva.
M. Certificatele de cazier fiscal se obtin de la Directia de Taxe si Impozite din subordinea Ministerului de Finantelor Publice. Certificatele de cazier fiscal se pot solicita si ridica de catre asociat personal sau de catre un imputernicit – avocat, cu imputernicire avocatiala, sau orice alta persoana prin procura notariala.
Acest certificat de cazier fiscal atesta faptul ca solicitantul nu este integistrat in evidentele fiscale cu debite restante la stat.
#PAGEBREAK#
4. Constituirea unei asociatii incepe prin depunerea dosarului la Administratia Financiara a Sectorului in care se doreste sediul gradinitei. O asociatie/fundatie ia nastere prin hotarare judecatoreasca a Judecatoriei in a carei raza teritoriala se va infiinta gradinita. O conditie elementara pentru ca o asociatie/fundatie sa poata fi gradinita, este ca aceasta sa fie una non-profit.
5. OBTINEREA AUTORIZATIEI SI ACREDITARII DE LA MINISTERUL EDUCATIEI SI CERCETARII
Ulterior constituirii societatii comerciale la Registrul Comertului sau asociatiei sau fundatiei la Judecatoria in a carei raza teritoriala isi va avea sediul gradinita, urmeaza efectuarea procedurilor de obtinere a acreditarii de la Agentia Romana de Asigurare a Calitatii in Invatamantul Preuniversitar – ARACIP.
5.1. Ce este ARACIP?
ARACIP – Agentia Romana de Asigurare a Calitatii in Invatamantul Preuniversitar este instituie publica de interes national, in subordinea Ministerului Educatiei si Cercetarii, cu personalitate juridica si cu buget propriu de venituri si cheltuieli, infiintata prin Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr. 75/2005 privind asigurarea calitatii educatiei, aprobata prin Legea nr. 87/2006.
ARACIP are sediul in Str. Spiru Haret, nr. 12, Sector 1, Bucuresti, raspunde la tel. 021.3104213, are nr. de fax 021. 3192096, si adresa de mail aracip@mec.edu.ro.
Atributii ARACIP
ARACIP realizeaza evaluarea externa a calitatii oferite de institutiile de invatamant particular si de alte organizatii furnizoare de educatie,
- Emite autorizarile, acreditarile si evaluarea periodica a unitatilor de invatamant particular;
- Efectueaza pe baze contractuale, la solicitarea ministrului educatiei si cercetarii, evaluarea calitatii educatiei din invatamantul preuniversitar;
- Realizeaza impreuna cu inspectoratele scolare ºi direcþiile de resort din Ministerul Educaþiei ºi Cercetãrii activitatea de monitorizare ºi control al calitãþii;
- Efectueazã, cel puþin o datã la 3 ani, evaluarea organizaþiilor furnizoare de educaþie acreditate;
- Propune Ministerului Educatiei ºi Cercetãrii înfiinþarea ºi acreditarea, prin ordin, a instituþiilor de învãþãmânt preuniversitar pentru fiecare nivel de învãþãmânt, program de studii ºi calificare profesionalã, dupã caz;
- Elaboreazã standardele, standardele de referinþã ºi indicatorii de performanþã, metodologia de evaluare instituþionalã ºi de acreditare, manuale de evaluare internã a calitãþii, ghiduri de bune practici, un raport anual cu privire la propria activitate, analize de sistem asupra calitãþii învãþãmântului preuniversitar din România, recomandãri de îmbunãtãþire a calitãþii invãþãmântului preuniversitar, codul de eticã profesionalã a experþilor în evaluare ºi acreditare.
Conform art. 29 alin. 4 din OUG 75/2005, acreditarea presupune parcurgerea a doua etape succesive:
a) autorizarea de functionare provizorie, care reprezinta actul de infiintare si acorda dreptul de a desfasura activitatea de invatamant si de a organiza, dupa caz, admiterea la studii;
b) acreditarea, care acorda – alaturi de drepturile prevazute la litera a) – si dreptul de a emite diplome, certificate si alte studii recunoscute de Ministerul Educatiei si Cercetarii si de a organiza, dupa caz, examenul de absolvire.
Intr-adevar, fiecare institutie de învatamânt nou înfiintata va fi supusa unei proceduri de evaluare în doua faze: autorizarea provizorie si acreditarea.
Dar, in prima faza, asa cum spuneam pentru ca gradinita – unitate furnizoare de invatamant- sa poate functiona este necesara obtinerea autorizatiei de functionare provizorie.
5.2. Autorizatia provizorie de functionare a gradinitei
5.2.1. Cel care intentioneaza sa desfasoare activitatea de educatie si invatamant prescolar prin infiintarea unei gradinite particulare, trebuie sa stie ca nu este suficienta constituirea unei societati comerciale sau asociatie/ fundatie, pentru a desfasura aceasta activitate.
Prin autorizarea provizorie se certifica faptul ca exista toate premisele pentru ca oferta de educatie a respectivei institutii sa fie conforma cu cerintele legale. Evaluarea în vederea autorizarii va avea urmatoarele tinte:
- procedurile pentru dezvoltarea institutionala - de planificarea strategica si operationala;
- managementul (conducerea) si structura institutionala;
- resursele umane proiectate;
- facilitatile (spatii de joaca, auxiliare etc.), resursele materiale si cele financiare;
- oferta educationala - inclusiv curriculum-ul adoptat de institutia scolara si auxiliarele curriculare prevazute;
- sistemul informational;
- procedurile de asigurare si de management al calitatii;
- prognozele si asteptarile privind rezultatele copiilor la studii.
Pentru înfiintarea de noi unitati de învatamânt preuniversitar - prescolar in cazul de fata, perioada de depunere, la ARACIP, a cererii de declansare a procedurii de evaluare externa în vederea autorizarii, însotite de raportul de evaluare interna (vezi capitolul urmator) pentru fiecare nivel de învatamânt, specializare si/sau calificare profesionala, întocmit conform prevederilor legale corespunzatoare este 15.03- 15.04. a anului din care se solicita inceperea functionarii.
5.2.2. Componenta dosarului pentru obtinerea autorizatiei de functionare provizorie
Dosarul depus la ARACIP, in vederea autorizarii de functionare provizorie trebuie sa contina cerere tip pentru declansarea procedurii de autorizare de functionare provizorie, pentru unitate de invatamant particular precum si raportul de evaluare interna.
Acest raport de evaluare interna trebuie sa contina la randul lui urmatoarele documente:
a) fiºa – tip a raportului de evaluare interna în vederea autorizãrii de funcþionare provizorie a unitãþilor de învãþãmânt preuniversitar pentru care se solicitã înfiinþarea;
b) proiect privind dezvoltarea, pe termen mediu de 3-5 ani, a unitatii de invatamant;
c) planuri operationale pentru primul an de functionare a unitatii de invatamant;
d) oferta educationala;
e) acte privind persoana juridical initiatoare:
- actele care atesta infiintarea si/sau dobandirea personalitatii juridice dupa caz;
- actul constitutiv si statutul de organizare si functionare a persoanei juridice;
- certificate de inregistrare fiscala a persoanei juridice;
f) acte privind spatiile de invatamant si baza materiala, precum si regimul de detinere al acestora detinerea in proprietate, in administrare sau in folosinta, dupa caz, a spatiilor si a bazei materiale; se vor anexa copii de pe actele de provenienta, respectiv copii de pe contractele de inchiriere);
- lista dotarilor disponibile (mobilier si echipament didactic), regimul juridic al acestora (pentru calculatoare se vor mentiona numarul acestora si generatia) si valoarea totala a acestora;
- lista cu fondul de carte propriu (numar de volume, domeniul de referinta, valoare totala) din dotarea bibliotecii;
- autorizatie sanitara de functionare, vizata pe anul in curs (pentru spatiul in care se va desfasura activitatea instructiv-educativa);
- aviz PSI (pentru spatiul in care se va desfasura activitatea instructive-educativa), daca este cazul, conform legislatiei in vigoare;
g) acte privind curriculumul:
- lista planurilor de invatamant si a programelor prescolare aprobate de Ministerul Educatiei si Cercetarii, ce vor fi utilizate (ghiduri, culegeri si alte asemenea), conform normativelor in vigoare la acea data, corespunzatoare tipului, nivelului si formei de invatamant;
h) acte privind personalul didactic:
- lista cadrelor didactice care vor functiona in unitatea de invatamant;
- declaratia – angajament a fiecarui cadru didactic care urmeaza sa desfasoare activitati de invatamant in gradinita respectiva;
- stat de functii pentru personalul ce urmeaza a fi angajat in unitatea de invatamant;
i) modelul de contract de scolarizare ce va fi utilizat, daca este cazul;
j) proiectul de regulament intern al gradinitei;
k) ordinul de plata a tarifului de evaluare, dupa caz.
Dupa ce organizatia furnizoare de invatamant si educatie depune dosarul cu actele necesare, va iesi in evidenta rolul deosebit de important al expertilor ARACIP, care au principala atributie de a analiza raportarea standardelor gradinitei in constituire la standardele de evaluare solicitate de minister. Astfel, acesti experti analizeaza raportul de evaluare interna, urmand ca ARACIP sa declanseze procedurile de evaluare externa. Comisiile de experþi desemnati verificã îndeplinirea standardelor de evaluare de cãtre organizaþia respectivã, iar ulterior experþii ARACIP verificã raportul de evaluare externã întocmit de membrii comisiilor de experþi. Acestia valideazã raportul de evaluare externã. Urmeaza ca Biroul executiv al ARACIP sa analizeze si avizeze rapoartele de evaluare externã. Apoi, Consiliul ARACIP analizeazã ºi aprobã rapoartele de evaluare externã si tot acesta – consiliul propune acordarea / neacordarea autorizaþiei de funcþionare provizorie, respectiv a acreditãrii. In functie de acest raspuns de la Consiliul ARACIP, Ministerul Educaþiei ºi Cercetãrii emite ordinul de acordare/ neacordare –dupa caz- a autorizaþiei de funcþionare provizorie.
#PAGEBREAK#
5.2.3. Standardele de evaluare solicitate pentru autorizare de functionare provizorie
Standardul reprezintã descrierea cerinþelor formulate în termeni de reguli sau rezultate, care definesc nivelul minim obligatoriu de realizare a unei activitãþi de educaþie. Standardele de autorizare sunt standarde naþionale, care se aplicã învãþãmântului preuniversitar de stat ºi particular, ºi se referã la domeniile prevãzute de art. 10 din O.UG 75/2005, aprobatã cu completãri ºi modificãri prin Legea nr. 87/2006. La evaluarea interna a gradinitei, necesara pentru obtinerea autorizatiei provizorie de functionare, sunt urmarite a fi indeplinite mai multe obiective, din care selectam, astfel:
- Existenþa unui proiect de dezvoltare pe termen mediu (3-5 ani) pentru gradinita;
- Prezentarea bugetului (estimat) necesar pentru realizarea proiectului de dezvoltare ºi a bugetului (detaliat) pentru programele / acþiunile cuprinse în planul operaþional pentru primul an de funcþionare. Adecvarea acestuia la dezvoltarea preconizatã a unitãþii de învãþãmânt;
- Elaborarea “fiºei postului” pentru toate posturile prevãzute în organigramã conform modelelor stabilite prin prevederile legislaþiei în vigoare;
- Definirea sistemului de comunicare formalã externã cu pãrinþii, angajatorii ºi cu alte instituþii ºi grupuri semnificative de interes;
- Existenþa spaþiilor preºcolare în care va funcþiona gradinita (proprii ºi / sau închiriate, concesionate, în comodat sau deþinute sub orice altã formã legalã);
- Adecvarea numãrului sãlilor de lectii, al salilor de masa, al atelierelor – daca e cazul, al sãlilor de festivitati etc. la planul prognozat, la nivelul si profilul modulelor cuprinse in planul de invatamant prescolar pe care legea il vizeaza;
- Respectarea, în spaþiile preºcolare deþinute, a normelor de igienã privind unitãþile pentru ocrotirea, educarea ºi instruirea copiilor, conform legislaþiei în vigoare (norme generale ºi specifice);
- Adecvarea mijloacelor de învãþãmânt prescolar ºi a auxiliarelor curriculare deþinute la planul si nivelul de preºcolarizare prognozat, existente în oferta educaþionalã;
- Constituirea cel puþin a unui organism colectiv de conducere, dintre cele prevãzute de legislaþia în vigoare;
- Stabilirea, în statul de funcþiuni, a necesarului de personal didactic auxiliar ºi personal nedidactic necesar funcþionãrii gradinitei, în funcþie de planul de ºcolarizare prognozat, de nivelul de preºcolarizare, de profilul ºi de specializãrile / calificãrile profesionale existente în oferta educaþionalã;
- Existenþa unui proiect de regulament intern de funcþionare;
- Asigurarea serviciilor medicale pentru copii;
- Evidenþierea procedurilor de asigurare a serviciilor medicale de urgenþã;
- Proiectarea sistemelor de sãnãtate ºi securitate a muncii ºi de PSI prevãzute de legislaþia în vigoare pentru activitãþile desfãºurate în tipul respectiv de gradinita;
- Existenþa, în bugetul primului an de funcþionare, a liniei bugetare destinatã achiziþiei documentelor preºcolare respectarea, în spaþiile deþinute, a normativelor de dotare, conform legislaþiei în vigoare;
- Existenþa unei oferte educaþionale, care cuprinde nivelurile ºi formele de învãþãmânt în care se face ºcolarizare, specializãrile / calificãrile obþinute de absolvenþi, resursele educaþionale (umane ºi materiale) puse la dispoziþie pentru activitãþile curriculare ºi extracurriculare, programul ºcolii ºi facilitãþile puse la dispoziþia elevilor etc;
- Constituirea bugetului gradinitei, în conformitate cu prevederile legale în vigoare, indicându-se sursele de finanþare;
- Existenþa materialelor promoþionale privind oferta educaþionalã, pe suport convenþional ºi electronic.
5.2.4. Tarife de evaluare percepute de ARACIP în baza Legii nr.87/2006 pentru aprobarea cu modificãri ºi completãri a Ordonanþei Guvernului nr.75/2005 privind asigurarea calitãþii educaþiei
Pretul perceput de ARACIP, pentru autorizarea provizorie de functionare a gradinitei este de 3004 RON - 2 salarii de bazã ptr. funcþia de profesor gr. didactic I ºi vechime peste 40 de ani
5.3. Acreditarea gradinitei particulare
În vederea acreditarii, unitatile de învatamânt preuniversitar particular autorizate, care îndeplinesc conditiile prevazute de lege, trebuie sa depuna la ARACIP, cererea de declansare a procedurii de evaluare externa, însotita de raportul de evaluare interna, întocmit conform prevederilor legale corespunzatoare, începând cu data de 15.08. a anului in curs.
Acreditarea institutiilor de învatamânt certifica, în afara existentei si reînnoirii premiselor si faptul ca procesele educationale, în special procesele de predare si de învatare, respecta reglementarile legale iar rezultatele sunt cele asteptate si se înscriu, totodata, în limitele considerate ca acceptabile la nivel national. Aceste rezultate se refera la:
- rezultatele scolare propriu-zise - indicatorii de "reusita" scolara;
- satisfactia beneficiarilor directi si indirecti (elevi, parintii acestora, angajatori sau, dupa caz, alte institutii care scolarizeaza absolventii etc.) fata de educatia oferita;
- rezultatele privind dezvoltarea personalului si dezvoltarea manageriala;
- cresterea rolului si a raspunderii sociale si comunitare;
- raportarea la principalii indicatori stabiliti la nivel national.
Institutiile acreditate se supun evaluarii periodice la fiecare 5 ani. Scopul evaluarii periodice este de a verifica daca institutia scolara se mentine la nivelul standardelor nationale de acreditare. Ca urmare, evaluarea periodica va fi echivalenta cu o reacreditare.
Insuccesul la evaluarea periodica nu va însemna nicidecum desfiintarea unitatii de învatamânt. Desfiintarea este o masura extrema si care va fi luata numai în cazurile în care nu exista nici o alta solutie de mentinere a unitatii scolare. Ca atare, evaluarea periodica nu urmareste nici desfiintarea unitatilor scolare si nici gasirea sau pedepsirea unor (eventuali) vinovati. Scopul ei fundamental este identificarea acelor domenii sau zone în care este necesara o interventie de aducere sau de readucere a functionarii institutiei scolare la nivelul stabilit de lege. Aceasta interventie va fi realizata de institutia sau institutiile care, în fata legii, au raspunderi în acest sens: institutia scolara însasi dar si administratia locala sau judeteana, inspectoratul scolar sau Ministerul. Interventia se va materializa prin diferite programe de sprijin care vor viza aspectele deficitare (de exemplu, construirea / reabilitarea spatiilor scolare, calificarea / 3 Conform legii, toate institutiile publice de educatie se considera acreditate. perfectionarea personalului didactic sau de conducere, procurarea de echipamente, materiale sau de auxiliare curriculare, optimizarea relatiilor cu comunitatea, îmbunatatirea documentelor programatice etc.).
#PAGEBREAK#
5.3.1. Procedura de acreditare
Conform art. 31 OUG 75/2005, gradinita autorizata sa functioneze provizoriu elaboreaza un raport de evaluare interna folosind ca termeni de referinta standardele specifice etapei de acreditare; raportul de evaluare interna se depune la departamentul de ARACIP împreuna cu o cerere de declansare a procedurii de evaluare externa si de acreditare. Termenul de depunere a cererii în vederea acreditarii nu poate depasi 2 ani de la data absolvirii primei promotii, sub sanctiunea ridicarii autorizatiei de functionare provizorie; Departamentul de acreditare numeste o comisie de experti în evaluare si acreditare care analizeaza raportul de evaluare interna, verifica prin vizite la institutia solicitanta îndeplinirea standardelor referitoare la domeniile si criteriile prevazute la art. 10 si elaboreaza propriul raport de evaluare. Departamentul de acreditare al ARACIP valideaza raportul expertilor prin verificarea respectarii metodologiei de evaluare externa, iar agentia propune Ministerului Educatiei si Cercetarii acreditarea sau, dupa caz, neacreditarea institutiei solicitante. Pentru gradinite, acreditarea se acorda prin ordin al ministrului educatiei si cercetarii, în baza avizului ARACIP.
5.3.2. Componenta dosarului pentru acreditarea unei gradinite particulare
Dosarul depus la ARACIP, in vederea acreditarii trebuie sa contina cererea tip pentru declansarea procedurii de acreditare a gradinitei precum si raportul de evaluare interna.
Raportul de evaluare interna la randul lui, va contine:
a) fisa - tip a raportului de evaluare interna;
b) studiu diagnostic privind stadiul de dezvoltare a gradinitei precum si eficienta interna si externa a acesteia;
c) noul proiect de dezvoltare institutionala, în baza diagnozei realizate si prin comparative cu proiectul initial, realizat pe termen de 5 ani;
d) planurile operationale pe ultimii 3 ani, care sa cuprinda si evaluarea atingerii obiectivelor propuse;
e) oferta educationala pentru anul prescolar în curs/urmator, dupa caz;
f) actul de înfiintare a gradinitei respective;
g) lista protocoalelor, acordurilor de colaborare, parteneriatelor încheiate de gradinita;
h) modelul de contract de scolarizare utilizat în unitatea de învatamânt, daca este cazul;
i) situatiile privind rezultatele si performantele obtinute de copii pe parcursul perioadei anterioare celei depunerii dosarului pentru acreditare;
j) lista planurilor de învatamânt si a programelor aprobate de Ministerul Educatiei si Cercetarii si utilizate în cadrul unitatii de învatamânt;
k) oferta curriculara (curriculumul diferentiat/curriculumul la decizia gradinitei/ curriculumul în dezvoltare locala pentru nivelul de învatamânt);
l) actele privind încadrarea cu personal, pe ultimul ciclu de învatamânt (copii de pe statele de functii);
m) acte privind detinerea în proprietate sau în folosinta a bazei materiale (se vor anexa copii de pe actele de provenienta, respectiv copii de pe contractele de închiriere, în forma autentificata);
n) lista obiectelor de inventar si a mijloacelor fixe aflate în proprietatea unitatii de învatamânt (se va mentiona provenienta acestora, data de înregistrare, valoarea acestora);
o) acte privind evaluarea interna a calitatii si functionarea structurilor responsabile cu asigurarea calitatii (se vor anexa regulamentul de functionare a comisiei pentru evaluarea si asigurarea calitatii si strategia de asigurare a calitatii);
p) acte privind inspectiile si controalele efectuate în unitatea de învatamânt conform Registrului de procese - verbale de inspectii;
q) acte privind asigurarea conditiilor de securitate si igienico - sanitare, respective autorizatia sanitara de functionare pentru fiecare dintre spatiile utilizate în procesul instructiv - educativ (vizata pentru anul în curs), Avizul PSI pentru fiecare dintre spatiile utilizate în procesul instructiv - educativ (în perioada de valabilitate), precum si acte privind asigurarea securitatii si sanatatii elevilor si personalului în incinta scolii si în vecinatatea acesteia (protocoale si contracte privind asistenta medicala, paza si altele asemenea);
r) certificatul de atestare fiscala;
s) ordinul de plata a tarifului de evaluare, dupa caz.
5.3.3. Standarele de evaluare solicitate pentru acreditare
Standardul reprezintã descrierea cerinþelor formulate în termeni de reguli sau rezultate, care definesc nivelul minim obligatoriu de realizare a unei activitãþi de educaþie. Standardele de acreditare sunt standarde naþionale, care se aplicã învãþãmântului preuniversitar de stat ºi particular, ºi se referã la domeniile prevãzute de art. 10 din O.U.G. nr. 75/2005, aprobatã cu modificãri prin Legea nr. 87/2006.
La evaluarea interna a gradinitei, necesara pentru obtinerea acreditarii se urmareste a fi indeplinite mai multe obiective, din care selectam, astfel:
- Existenþa proiectului de dezvoltare pe termen mediu (3-5 ani) pentru organizaþia furnizoare de educaþie, având cel puþin elementele prevãzute la autorizare;
- Îndeplinirea scopurilor ºi a obiectivelor stabilite prin proiectul de dezvoltare ºi prin planurile de implementare, pentru întreaga perioadã de autorizare provizorie, dupã caz;
- Cunoaºterea misiunii ºi a þintelor strategice de cãtre cadrele didactice, elevi, pãrinþi, autoritãþi locale, comunitatea în general;
- Concordanþa viziunii, misiunii ºi þintelor strategice cu tipul organizaþiei furnizoare de educaþie, cu forma ºi nivelul de educaþie la care aceasta funcþioneazã;
- Precizarea indicatorilor de realizare ºi a modalitãþilor de evaluare a atingerii þintelor propuse;
- Existenþa, cel puþin, a regulamentelor interne de funcþionare prevãzute de legislaþia în vigoare;
- Existenþa organigramei organizaþiei furnizoare de educaþie, cu linii clare de decizie, comunicare ºi raportare;
- Funcþionarea eficientã a sistemului de comunicare formalã internã cu personalul propriu ºi cu copii;
- Existenþa unui sistem ºi a procedurilor de asigurare a securitãþii tuturor celor implicaþi în activitatea ºcolarã, în timpul desfãºurãrii programului (pazã proprie, acorduri / contracte cu firme specializate, cu jandarmeria sau cu poliþia;
- Respectarea sistemelor ºi a procedurilor de sãnãtate ºi securitate a muncii ºi de PSI prevãzute de legislaþia în vigoare pentru activitãþile desfãºurate în tipul respectiv de organizaþie;
- Existenþa ºi caracteristicile spaþiilor ºcolare adecvate unei gradinite;
- Utilizarea spaþiilor ºcolare în procesul didactic conform destinaþiei lor ºi planificãrii întocmite la nivelului organizaþiei ºcolare;
- Corelarea spaþiilor auxiliare - sãli de mese, dormitoare, vestiare, bucãtãrie, spãlãtorie, cu planul de învãþãmânt, cu numãrul elevilor ºi cu tipul, nivelul ºi forma de învãþãmânt;
- Existenþa spaþiilor sanitare ºi dotarea lor în conformitate cu normativele de igienã în vigoare;
- Respectarea, de cãtre personalul de conducere angajat, a condiþiilor prevãzute de Legea Învãþãmântului, precum ºi de Statutul personalului didactic;
- Constituirea bugetului unitãþii de învãþãmânt în conformitate cu prevederile legale în vigoare, indicându-se sursele de finanþare;
- Existenþa unor demersuri concrete pentru diversificarea ºi /sau suplimentarea surselor de finanþare;
- Existenþa “fiºei postului” pentru toate posturile prevãzute în organigramã. Fiºa postului va cuprinde, cel puþin: numele postului, locul de muncã, condiþiile de ocupare (pregãtire, experienþã, calificãri, competenþe etc.), locul în structura organizaþiei ºi relaþiile cu alte posturi din organigramã (subordonare, coordonare sau supervizare), scopul activitãþii ºi funcþia / funcþiile îndeplinite, atribuþiile specifice cu standardele ºi descriptorii de nivel asociaþi, limitele autoritãþii;
- Promovarea ofertei educaþionale;
- Respectarea condiþiilor ºi procedurilor legale ºi privind siguranþa ºi confidenþialitatea în activitatea de colectare, prelucrare ºi utilizare a informaþiei;
- Existenþa procedurilor de asigurare a serviciilor medicale de urgenþã;
- Asigurarea serviciilor medicale pentru copii, conform legislaþiei în vigoare.
5.3.4. Tarife de evaluare percepute de ARACIP în baza Legii nr.87/2006 pentru aprobarea cu modificãri ºi completãri a Ordonanþei Guvernului nr.75/2005 privind asigurarea calitãþii educaþiei
Pretul perceput de ARACIP, pentru acreditarea gradinitei este de 4506 RON - 3 salarii de bazã pentru funcþia de profesor gr. didactic I ºi vechime peste 40 de ani.
#PAGEBREAK#
6. Incheiere
Efectuarea formalitatilor prevazute de lege spre infiintarea gradinitei, concomitent cu respectarea standardelor de evaluare conduc la functionarea in bune conditii a unitatii furnizatoare de invatamant.
La lucrare sunt atasate urmatoarele formulare tip:
1. cerere disonibilitate firma
2. cerere de inregistrare a societatii la Registrul Comertului;
3. declaratie pe proprie raspundere – model 1 si 2;
4. declaratie fiscala;
5. declaratie asociat;
6. specimen de semnatura;
7. cerere dosar autorizatie;
8. cerere dosar acreditare;
9. cerere tip evaluzra interna;
10. cerere tip evaluare externa.
Comentarii articol (117)