Vanzarea la distanta se refera la produse achizitionate prin cataloage, scrisori, telefon, fax, e-mail, internet, radio ºi televiziune. Pentru a face achizitionarea de acest tip mai sigura va prezentam drepturile consumatorilor si obligatiile furnizorilor in asemenea cazuri.
Legea stipuleaza clar obligatiile furnizorului cu privire la acest tip de vanzare:
Furnizorul trebuie sa ofere consumatorului, înainte de încheierea contractului la distanta, informatii corecte ºi complete cu privire la:
- identitatea furnizorului ºi, în cazul contractelor ce necesita plata în avans, adresa ºi detaliile lui de contact, telefon, fax, e-mail ºi codul de înregistrare;
- principalele caracteristici ale bunurilor sau serviciilor;
- pretul bunurilor sau serviciilor care trebuie sa includa toate taxele;
- costurile de livrare, unde este cazul;
- aranjamentele de plata, livrare sau performanta;
- existenta dreptului de anulare din partea consumatorului;
- costul folosirii mijloacelor de comunicare la distanta, unde se calculeaza diferit ºi nu pe o rata de baza;
- perioada pentru care se face oferta ºi valabilitatea pretului pe perioada ofertei;
- durata minima a contractului ce trebuie sa fie realizat permanent sau în mod repetat;
- termenul limita pentru realizarea sarcinilor stipulate în contract.
De asemenea, consumatorii trebuie sa primeasca o confirmare scrisa sau de alta natura, durabila în timp, pe parcursul desfaºurarii contractului, care sa stabileasca informatiile specificate ce acopera reclamatiile ºi garantiile.
Daca v-ati razgandit si vreti sa renuntati la contract, atunci:
Consumatorul are dreptul sa se retraga dintr-un contract la distanta în termen de 10 zile lucratoare, fara penalitate sau fara sa ofere vreun motiv. Consumatorul are, de asemenea, dreptul sa se retraga din contractul la distanta în 90 de zile lucratoare, daca furnizorul nu a transmis consumatorului informatia solicitata.
Când dreptul de retragere a fost utilizat de consumator, furnizorul este obligat sa ramburseze sumele platite de consumator în timp de 30 de zile. Singura taxa ce poate fi pusa în sarcina consumatorului este costul direct al returnarii bunurilor. Odata ce consumatorul îºi exercita dreptul de retragere, orice contract asociat de credit este considerat nul, fara alte penalitati pentru consumator.
Insa nu toate contractele pot fi anulate, exceptiile fiind:
- daca activitatea a demarat cu acordul consumatorului, pentru furnizarea de bunuri sau servicii al caror pret depinde de fluctuatiile de pe piata financiara,
- contractele pentru furnizarea de bunuri facute la comanda, pe specificatiile emise de consumator sau care sunt în mod clar personalizate, ºi pentru alte bunuri perisabile;
- contractele pentru furnizarea de înregistrari audio, video sau software pentru calculator ce au fost desigilate de catre consumator;
- contractele pentru livrarea de ziare, reviste ºi periodice;
- contractele pentru jocuri sau servicii de loterie.
Consumatorul se bucura si de alte drepturi:
- în cazul în care nu se convine în mod diferit, furnizorul trebuie sa execute comanda în timp de maxim 30 de zile de dupa ziua în care consumatorul a înaintat comanda sa furnizorului;
- daca furnizorul nu reuºeºte sa respecte cerintele din contract, pe motivul ca bunurile ºi serviciile comandate nu sunt disponibile, consumatorul trebuie înºtiintat cu privire la aceasta situatie ºi trebuie sa obtina o rambursare a sumelor pe care le-a platit în timpul perioadei de 30 de zile;
- furnizorul poate livra consumatorului bunuri sau servicii de o calitate ºi la un pret echivalent, daca s-a stipulat aceasta posibilitate anterior încheierii contractului sau în contract. Costul returnarii bunurilor ca urmare a exercitarii dreptului de retragare va intra, în acest caz, în sarcina furnizorului, consumatorul fiind înºtiintat de acest lucru;
- consumatorul nu este responsabil pentru plata livrarilor pentru care nu a facut o comanda în prealabil.
Consumatorilor, insa, au obligatia de a respecta recomandarile valabile la cumparare sau la încheierea contractelor de servicii.
Operatorilor economici ca au datoria de a pune pe piata produse sigure ºi ca nu trebuie sa profite de agitatia data de sarbatori pentru a-ºi creºte veniturile prin practici comerciale care sa prejudicieze consumatorii.
Comentarii articol (0)