Actul legislativ prevede instalarea obligatorie a unui sistem de asistenta la franare (Active Brake System – ABS) si examinarea sistemelor de prevenire a coliziunii.
Regulamentul este direct aplicabil pe intreg teritoriul UE, nu necesita transpunerea in legislatia interna si furnizeaza intreprinderilor si autoritatilor de omologare un singur set de reguli.
Se estimeaza ca, in fiecare an, in Europa sunt ucisi in jur de 8.000 de utilizatori vulnerabili ai drumurilor, pietoni, ciclisti si aproximativ 3.000 de persoane sufera leziuni. Obiectivul propunerii legislative este de a reduce aceste statistici prin stabilirea unor norme comunitare care sa contribuie la imbunatatirea protectiei pietonilor si a altor utilizatori vulnerabili ai drumurilor in urma coliziunii cu un autovehicul.
Sistemul de asistenta la franare
Cerintele in materie de protectie a pietonilor pot fi ameliorate semnificativ prin folosirea unei combinatii de masuri pasive si active care sa permita obtinerea unui nivel de protectie mai ridicat decat cel asigurat de prevederile actuale. In special, utilizarea sistemului de siguranta activa de „asistenta la franare”, in combinatie cu modificarea cerintelor in materie de siguranta pasiva, va mari considerabil nivelul de protectie oferit. Din acest motiv, deputatii europeni considera ca prevederea instalarii obligatorii la noile autovehicule a sistemelor de asistenta la franare este o masura adecvata, insa acestea nu ar trebui sa inlocuiasca sistemele de siguranta pasiva performante, ci sa le completeze.
Sistemul de protectie frontala
Autoritatile nationale vor refuza acordarea omologarii CE de tip sau omologarea nationala de tip pentru un model nou de vehicul echipat cu un sistem de protectie frontala care nu este in conformitate cu cerintele prevazute de regulament
Autoritatile nationale trebuie, din motive legate de sistemele de protectie frontala, sa considere certificatele de conformitate ca nemaifiind valabile si sa interzica inmatricularea, vanzarea sau introducerea in circulatie a vehiculelor noi care nu indeplinesc cerintele prevazute de regulament.
Aceste cerinte au fost elaborate in urma unei serii de crash tests prin care se evalueaza consecintele unei coliziunii intre sistemul de protectie frontala si pieton.
Sisteme de evitare a coliziunii
In prezent nu exista pe piata sisteme de evitare a coliziunii care sa identifice in timp real pietoni sau alti utilizatori vulnerabili ai drumurilor. De aceea este posibil sa fie nevoie de o anumita perioada de timp pana ce acest tip de sistem de protectie activa va putea substitui dispozitivele de siguranta pasiva (proiectarea autovehiculelor). Odata ce un astfel de sistem va fi fost dezvoltat, prin amendamentele propuse, raportorul PE Francesco Ferrari (ALDE, Italia) doreste sa asigure ca legislatorii vor avea posibilitatea sa propuna modificari ale regulamentului.
Comentarii articol (0)