In conditiile actuale de piata, Consiliul Concurentei a apreciat ca acest Cod pentru comertul cu produse agroalimentare nu contravine in mod expres legislatiei in domeniul concurentei.
„Prin formularea sa generala, aceasta declaratie de principii nu contine clauze de natura sa incalce legislatia in domeniul concurentei. Cu toate acestea, in situatia in care, prin aplicarea acestui Cod, s-ar ajunge ca agentii economici semnatari sa recurga la intelegeri sau practici anticoncurentiale, Consiliul Concurentei isi rezerva dreptul de a interveni”, a declarat Gheorghe Oprescu, Presedintele Consiliului Concurentei.
Consiliul Concurentei atrage atentia semnatarilor documentului asupra faptului ca este esential ca aplicarea acestui Cod sa nu conduca la dezvoltarea unei transparente excesive a relatiilor comerciale dintre furnizori si comercianti.
In anumite conditii, schimbul de informatii intre firme concurente risca sa conduca la cunoasterea reciproca a strategiilor comerciale aplicate, ceea ce poate facilita un comportament identic al companiilor pe piata. Astfel, concurenta s-ar putea diminua semnificativ, intrucat ar fi facilitata dezvoltarea de cooperari tacite intre agentii economici concurenti, in sensul uniformizarii practicilor comerciale si, implicit, ale preturilor practicate.
„Mecanismele care faciliteaza schimbul de informatii sensibile intre concurenti pot avea efecte negative asupra concurentei si consumatorilor, deoarece se incalca principiul potrivit caruia toti agentii economici trebuie sa-si stabileasca in mod independent politica pe care intentioneaza s-o implementeze pe piata”, a mai declarat presedintele Consiliului Concurentei.
In cazul in care un sistem ce faciliteaza schimbul de informatii este folosit de competitori pentru a implementa un comportament concertat, practica poate fi sanctionata din perspectiva regulilor nationale sau comunitare de concurenta. De altfel, Comisia Europeana si instantele comunitare au instrumentat o serie de carteluri care s-au bazat, printre altele, pe mecanisme ce facilitau schimbul de informatii, in vederea implementarii comportamentelor concertate.
Codul de bune practici a fost semnat la inceputul lunii iulie de catre reprezentantii hipermarketurilor si ai producatorilor.
Odata cu aplicarea acestui cod de bune practici, pretul unui produs ar putea varia de la un hipermarket la altul, in functie de strategia adoptata de fiecare dintre acestea. De asemenea, prin aplicarea acestui cod si eliminarea unor taxe, se preconizeaza o scadere a preturilor cu pana la 30%.
Nemultumirea producatorilor a pornit de la taxele pentru deschidere de magazin impuse de hipermarketuri, care pot ajunge si la 10 mii de euro pe furnizor si face ca preturile produselor alimentare sa fie, uneori, chiar cu 60% mai mari decat preturile de livrare.
In plus, acestia sunt obligati sa isi mentina nivelul preturilor aplicate in hipermarketuri si la vanzarea produselor catre alti distribuitori mai mici. Daca nu sunt de acord cu regulile marilor magazine, furnizorii pierd automat contractele cu acestea si nu mai au unde sa isi vanda marfa.
Comentarii articol (0)