Ion Ionescu este contabil la o firma din Bucuresti. In fiecare dimineata, el petrece aproximativ o jumatate de ora stergand emailuri care nu-l intereseaza. Sterge emailurile cu bancuri trimise de colegii de munca. Sterge newsletterele la care s-a abonat, dar care nu-l mai intereseaza. Si, mai presus de toate, sterge spam-uri. Si se gandeste serios sa faca reclamatie la ANC impotriva celor care trimit SPAM.
Asa le spune el emailurilor pe care le primeste, desi nu le-a solicitat niciodata. In aceasta categorie intra emailuri de la fete din Rusia, care il invita la o discutie online, emailuri care promoveaza Viagra, emailuri care incearca sa ii vanda diverse produse, etc.
"Va reclam la ANC"
Si-ar dori sa piarda mai putin timp stergand emailurile in cauza. A auzit ca sunt la moda reclamatiile pentru spam directionate la ANC (Autoritatea Nationala pentru Comunicatii). Si se hotaraste sa incerce si el sa-i reclame pe toti cei de mai sus: pe fata din Rusia, pe vanzatorul de viagra si pe celalalte companii care ii trimit oferte de produse si servicii.
Intra deci la ANC si citeste pagina referitoare la
definitia comunicarilor comerciale nesolicitate.
SPAM inseamna mai mult decat comunicari comerciale nesolicitate
Si afla din pagina respectiva ca:
"Desi se pune adeseori semnul egal intre termenul de comunicare comerciala nesolicitata si cel de SPAM, cele doua notiuni nu se suprapun in totalitate, motiv pentru care se impun unele precizari in acest sens.
Termenul SPAM desemneaza transmiterea masiva si uneori repetata a mesajelor electronice nesolicitate, mesaje avand de cele mai multe ori caracter comercial, de publicitate pentru produse si servicii.
SPAM-ul nu se reduce insa doar la comunicarile comerciale nesolicitate (SPAM-ul comercial), ci se aplica si altor comunicari electronice, care nu au neaparat un caracter comercial.
ANC are atributii de control si sanctionare doar in cea ce priveste comunicarile comerciale nesolicitate."
Conditii pentru ca un email sa fie considerat comunicare comerciala nesolicitata:
1. Emailul respectiv sa constituie o comunicare comerciala (sa promoveze, direct sau indirect, produsele ori serviciile unei persoane fizice sau juridice). Legea nr. 365/2002, privind comertul electronic, este si mai exacta in privinta definirii unei comunicari comerciale:
comunicare comerciala - orice forma de comunicare destinata sa promoveze, direct sau indirect, produsele, serviciile, imaginea, numele ori denumirea, firma sau emblema unui comerciant ori membru al unei profesii reglementate;
2. Destinatarul comunicarii sa nu isi fi dat acordul cu privire la primirea de comunicari de la expeditor.
3. Comunicarea sa nu se incadreze in categoria exceptiilor prevazute de Legea nr 365/2002, privind comertul electronic:
nu constituie prin ele insele comunicari comerciale urmatoarele: informatiile permitand accesul direct la activitatea unei persoane fizice sau juridice, in special pe nume de domeniu sau o adresa de posta electronica, comunicarile legate de produsele, serviciile, imaginea, numele ori marcile unei persoane fizice sau juridice, efectuate de un tert independent fata de persoana in cauza, mai ales atunci cand sunt realizate cu titlu gratuit.
Tot comunicare comerciala nesolicitata e, indiferent ce scriem la final
Texte pompoase precum cele de mai jos. Acestea sunt cu atat mai enervante pentru utilizator, cu cat ii dau impresia ca nu are niciun fel de control asupra contului sau de email. Ar trebui deci sa stii ca un mesaj comercial nesolicitat care contine un final de genul celor de mai jos are toate sansele sa iti aduca o reclamatie la ANC.
"Acest mail nu este SPAM deoarece contine datele noastre de identificare si instructiuni pentru dezabonare."
:))
sau
"Acest mail nu este SPAM pentru unul din urmatoarele motive: sunteti un partener al companiei noastre; va regasiti in baza noastra de date ca urmare a unei corespondente anterioare; adresa dvs de email a fost selectata dintr-o baza de date la care v-ati abonat; adresa de email a fost facuta publica de catre dvs prin vizualizari advertising online."
:)
Ce putem raporta la ANC?
Prin urmare, pot fi raportate la ANC doar comunicarile comerciale nesolicitate. In plus, ANC-ul poate ajuta doar in masura in care cel care trimite mesajele respective este o persoana fizica sau juridica romana.
Care este procedura de raportare?
ANC are o pagina speciala care explica modul cum se poate reclama
mesajele comerciale nesolicitate.
Comentarii articol (8)