Pentru ocuparea unei functii de conducere, sunt necesare, conform art. 57 alin. 7 din Legea nr. 188/1999 privind Statutul functionarilor publici[1], pe langa alte conditii, studiile universitare de masterat sau postuniversitare. Ele trebuie sa fie, conform acelorasi prevederi in domeniul administratiei publice, managementului, ori in specialitatea studiilor necesare exercitarii functiei publice.
Aceste prevederi au fost introduse prin art. I pct. 42 din Legea nr. 251/2006 pentru modificarea si completarea Legii nr. 188/1999
2 si au intrat in vigoare la 19 iulie 2006.
La acea data, conditia mentionata mai sus se considera indeplinita pentru functionarii publici care absolvisera programe de formare si perfectionare in administratia publica, organizate de Institutul National de Administratie, centrele regionale de formare continua pentru administratia publica locala, precum si de alte institutii specializate, din tara sau din strainatate, cu durata de minimum un an, sau care, la data de 19 iulie 2006, urmau una dintre formele de invatamant mentionate, cu conditia absolvirii acestor studii in termenul prevazut - pe o perioada de 4 ani de la data intrarii in vigoare a Legii nr. 251/2006.
Astfel conditia studiilor de masterat sau postuniversitare a fost suspendata pana la 19 iulie 2010 pentru functionarii publici care ocupau o functie publica de conducere, dar si pentru recrutarea functionarilor publici de conducere, precum si in cazul exercitarii cu caracter temporar a unei functii publice de conducere, in conformitate cu art. IV alin. 5 din aceeasi lege.
Vorbim de o suspendare initiala, intrucat, potrivit art. 37 din Legea cadru privind salarizarea unitara a personalului platit din fonduri publice nr. 330/20093,
conditia studiilor de masterat sau postuniversitare “nu este obligatorie pentru recrutarea functionarilor publici de conducere, in cazul exercitarii cu caracter temporar a unei functii publice de conducere, precum si pentru functionarii publici care ocupa o functie publica de conducere,
pe o perioada de 5 ani de la data intrarii in vigoare a prezentei legi” – adica intre 1 ianuarie 2010 – si 1 ianuarie 2015.
Deci iata ca de la data stabilirii conditiei, intervine o suspendare totala de aproximativ 8 ani si 5 luni! Functionarii publici vizati de dispozitiile mentionate sunt obligati sa o indeplineasca in termenul prevazut, sub sanctiunea eliberarii din functia publica.
Precizam ca din compararea dispozitiilor art. 56 cu cele ale art. 57 alin. (7) din Legea nr. 188/1999, rezulta ca
suspendarea conditiei nu opereaza in cazul celorlalte modalitati de ocupare a functiilor publice de conducere – promovare, transfer, redistribuire, detasare, mutare in cadrul unui alt compartiment sau altei structuri fara personalitate juridica a autoritatii sau institutiei publice - , ultimele dispozitii vizand, asadar, exceptii de stricta reglementare. In acest sens sunt si dispozitiile din Legea nr. 188/1999 care reglementeaza conditiile in care pot avea loc aceste modalitati de ocupare a functiilor publice. De exemplu, conform art. 66 lit.a) din aceeasi lege, pentru a participa la concursul de promovare intr-o functie publica de conducere, functionarii publici trebuie sa indeplineasca, printre alte conditii si conditia de a fi absolventi de masterat sau de studii postuniversitare in domeniul administratiei publice, management sau in specialitatea studiilor necesare exercitarii functiei publice. Aceste prevederi nu au fost si nu sunt suspendate.
Potrivit art. I din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 90/2009 privind reglementarea unor masuri in domeniul administratiei publice
4, „prin derogare de la prevederile art. IV alin. 5 din Legea nr. 251/2006, secretarii de comune sunt obligati sa indeplineasca conditia prevazuta la art. 57 alin. 7 din Legea nr. 188/1999, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, pana la data de 31 decembrie 2012, sub sanctiunea eliberarii din functia publica”. Aceste prevederi au fost modificate implicit de art. 37 din Legea cadru privind salarizarea unitara a personalului platit din fonduri publice, incat si pentru secretarii de comune care ocupa o asemenea functie publica termenul se proroga pana la 1 ianuarie 2015. Desigur, prevederea favorabila nu vizeaza ocuparea functiei publice de secretar de comuna prin recrutare, exercitare temporara, promovare, transfer, redistribuire, detasare, fiind vorba de o exceptie de stricta reglementare cuprinsa in art. I din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 90/2009.
Precizam ca aceste studii (de masterat sau postuniversitare) sunt echivalate cu programele de formare specializata in administratia publica pentru ocuparea unei functii publice specifice de manager public cu durata de 2 ani, respectiv de un an, numai pentru cei care detin o asemenea functie publica si indeplinesc conditiile de vechime in functia publica si in specialitatea studiilor necesare pentru a participa la concursul de ocuparea a unei functii publice de conducere
5.
De asemenea, in conformitate cu art. 8 alin. (4) din Legea nr. 288/2004 privind organizarea studiilor universitare
6, pentru profesii reglementate prin norme ori recomandari sau bune practici europene, ciclul I si ciclul II pot fi oferite comasat intr-un program unitar de studii universitare cu o durata cuprinsa intre 5 si 6 ani, la invatamantul de zi
7 , diplomele obtinute fiind echivalente titlului de master.
_
NOTE:
1. Republicata in M. Of. nr. 365 din 29 mai 2007, modificata ulterior, inclusiv prin O.U.G. nr. 105/2009 privind unele masuri in domeniul functiei publice, precum si pentru intarirea capacitatii manageriale la nivelul serviciilor publice deconcentrate ale ministerelor si ale celorlalte organe ale administratiei publice centrale din unitatile administrativ-teritoriale si ale altor servicii publice, precum si pentru reglementarea unor masuri privind cabinetul demnitarului din administratia publica centrala si locala, cancelaria prefectului si cabinetul alesului local (publicata in M. Of. nr. 668 din 6 octombrie 2009).
2Publicata in M. Of. nr. 574 din 4 iulie 2006, modificata si completata ulterior prin O.U.G. nr. 90/2009 privind reglementarea unor masuri in domeniul administratiei publice (publicata in M. Of. nr. 457 din 1 iulie 2009), modificata ulterior prin O.U.G. nr. 105/2009.
3Publicata in M. Of. nr. 762 din 9 noiembrie 2009.
4Publicata in M. Of. nr. 457 din 1 iulie 2009, modificata ulterior prin O.U.G. nr. 105/2009.
5A se vedea art. 23 alin. (2) din O.U.G. nr. 92/2008 privind Statutul functionarului public denumit manager public, (publicata in M. Of. nr. 484 din 30 mai 2008), modificata prin O.U.G. nr. 35/2009 privind reglementarea unor masuri financiare in domeniul cheltuielilor de personal in sectorul bugetar (publicata in M. Of. nr. 249 din 14 aprilie 2009), aprobata cu modificari prin Legea nr. 135/2009 (publicata in M. Of. nr. 294 din 6 mai 2009).
6Publicata in M. Of. nr. 614 din 07 iulie 2004 modificata si completata ulterior, inclusiv prin Legea nr. 346/2005 (publicata in M. Of. nr. 1090 din 5 decembrie 2005).
7Durata ciclurilor de studii pe domenii si specializari se stabileste de Ministerul Educatiei si Cercetarii, la propunerea Consiliului National al Rectorilor, si se aproba prin hotarare a Guvernului.
Comentarii articol (8)