Printre modificarile cele mai importante aduse Legii 192/2006 se numara cele care se refera la modul de organizare a activitatii Consiliului de mediere si a profesiei de mediator, precum si extinderea procedurii la alte domenii de activitate.
Noile reglementari au fost aduse prin Legea 370/2009, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, Nr. 831, din 3 decembrie 2009.
Printre modificarile cele mai importante se numara cele care se refera la modul de organizare a activitatii Consiliului de mediere si a profesiei de mediator, prin cresterea numarului de membri de la 9, cat sunt in prezent, la 12 membri, precum si al extinderii medierii si la alte domenii de activitate. De asemenea medierea este inclusa ca procedura de solutionare a litigiilor intre pacienti si personalul medical in cazurile de malpraxis, precum si consultarea expresa a autoritatilor competente in domeniul sanatatii, se arata in raportul Comisiei Juridice a Camerei Deputatilor.
Din definitia medierii a fost scos cuvantul „
facultativ”, textul legii introducand de aceasta data, medierea, ca procedura prealabila in procesele si cererile in materie civila si comerciala. Un alt element introdus in textul legii, la Art. 1, al.1, prevede ca medierea se face „
avand liberul consimtamant al partilor”. Legiuitorul face astfel distinctie „intre etapa procedurala de solutionare amiabila prin mediere, care poate fi obligatorie sau facultativa si medierea propriu-zisa care nu poate fi decat voluntara. Principiile sunt similare concilierii”, se precizeaza in rapostul Comisiei Juridice a Camerei Deputatilor.
Profesia de mediator
O alta modificare importanta a legii 192/ 2006 se refera la conditiile pe care o persoana trebuie sa le indeplineasca pentru a deveni mediator. Fata de textul vechi, in care se preciza necesitatea existentei
unei "vechimi de cel putin 3 ani sau absolvirea unui program postuniversitar, de nivel master in domeniu, acreditat conform legii si avizat de Consiliul de mediere”, potrivit noilor modificari,
ambele conditii sunt obligatorii.
Totodata, prin redactarea noua a articolului 6, organele judiciare si arbitrale devin "agenti" importanti ai activitatii de mediere. Daca inainte acestea
"puteau indruma" partile spre mediere, acum sintagma devine
"le indruma sa recurga la aceasta cale pentru solutionarea conflictelor dintre ele". Acest articol ar urma sa intre in vigoare
in termen de 3 luni de la data publicarii modificarii legii in Monitorul Oficial.
La Art. 9 se adauga al.(4), care prevede ca documentatia care atesta competenta profesionala a mediatorilor, trebuie sa fie emisa de Consiliul de mediere.
Art. 22 prevede ca „mediatorii autorizati pot fi angajati cu contract individual de munca numai in cadrul formelor prevazute la art.22 alin.(1)", adica „in cadrul unei societati civile profesionale, al unui birou in care pot functiona unul sau mai multi mediatori asociati, cu personalul auxiliar corespunzator, sau in cadrul unei organizatii neguvernamentale, cu respectarea conditiilor prevazute de lege”.
La Art. 12, legiuitorul introduce doua aliniate, (4) si (5), care subliniaza faptul ca profesia de mediator este exercitata doar de persoanele care au obtinut aceasta calitate conform legii in cauza,
in mod contrar constituie infractiune si se va sanctiona potrivit legii penale.
Consiliul de mediere
Noile reglementari aduc modificari si in ceea ce priveste componenta Consiliului de Mediere. Acesta „este format din 9 membri titulari si 3 membri supleanti, alesi prin vot direct sau prin reprezentare de mediatorii autorizati, in conditiile prevazute in Regulamentul de organizare si functionare a Consiliului de mediere.” De asemenea este prevazut ca durata mandatului membrilor Consiliului sa fie de 2 ani, iar mentiunea potrivit careia „mandatul oricaruia dintre membrii Consiliului de mediere poate fi prelungit pentru aceeasi durata o singura data”, a fost scoasa din continutul al. (4).
Noile modificari prevad la Art. III (care va fi introdus ulterior, conform noii numerotari), ca „in termen de o luna de la intrarea in vigoare a prezentei legi, sa aiba loc alegeri pentru Consiliul de Mediere. Orice mediator autorizat care se regaseste pe Tabloul Mediatorilor va putea candida, cu respectarea dispozitiilor art. 17 alin. (6) din Legea nr. 192/2006 privind medierea si organizarea profesiei de mediator, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si cu modificarile si completarile aduse prin prezenta lege.”
Se poate observa, de asemenea, ca, noul text de lege nu mai prevede ca membrii Consiliului de mediere sa fie validati de ministrul justitiei.
Procesul de mediere
Totodata, la articolul 43, dupa alineatul (2) se introduce un nou alineat, (21), cu urmatorul cuprins:„ in procesele si cererile in materie civila si comerciala, inainte de introducerea cererii de chemare in judecata, partile pot incerca solutionarea litigiului prin mediere."
Noile reglementari aduc modificari si in ceea ce priveste continutul contractului de mediere. Art. 45 prevede, sub sanctiunea anularii, urmatoarele clauze: mentionarea tipului sau a obiectului conflictului, declaratia partilor ca au fost informate de catre mediator cu privire la mediere, efectele acesteia si regulile aplicabile, obligatia mediatorului de a pastra confidentialitatea si decizia partilor privind pastrarea confidentialitatii, dupa caz.
Referitor la Art. 54, care descrie situatia in care mediatorul poate inchide procedura, daca scopul acesteia a fost afectat, noile reglementari modifica modul in care onorariul va fi restituit in situatia descrisa: onorariul va fi restituit , in parte, in conditiile stabilite prin contractul de mediere, si nu „proportional cu etapele de mediere neparcurse”, cum era prevazut in vechiul text al legii.
De asemenea, Art. 75 mentioneaza ca „dispozitiile prezentei legi se aplica si in medierea conflictelor de drepturi de care partile pot dispune din cadrul conflictelor de munca.”
Comentarii articol (3)