Din ce in ce mai multe persoane aleg internetul pentru a-si face cumparaturile. Insa, pe langa avantajele pe care tehnologia ni le ofera, exista si riscuri nenumarate. Unul dintre acestea ar fi divulgarea informatiilor cu caracter personal operatorilor economici, in special, a codului numeric personal, cand solicitarea acestuia nu este legala.
Codul numeric personal reprezinta un numar semnificativ ce individualizeaza o persoana fizica si constituie singurul identificator pentru toate sistemele informatice care prelucreaza date cu caracter personal privind persoana, conform art. 6 alin. (3) din Ordonantei de Urgenta nr. 97/2005 privind evidenta, domiciliul, resedinta si actele de identitate ale cetatenilor romani.
Potrivit Centrului European al Consumatorilor Romania,
solicitarea CNP-ului nu este legala in momentul emiterii facturii fiscale.
Astfel, art. 155 din Codul fiscal, prin care se stabileste continutul facturii fiscale, nu include printre elementele obligatorii si CNP-ul. Potrivit art. 8 din Legea 677/2001 privind prelucrarea datelor personale, CNP-ul poate fi prelucrat (solicitat) numai daca persoana vizata si-a dat in mod expres consimtamantul in acest sens sau prelucrarea este prevazuta in mod expres de o dispozitie legala.
Corelat cu aceasta prevedere, art. 4 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 677/2001 stabileste ca datele cu caracter personal destinate a face obiectul prelucrarii trebuie sa fie adecvate, pertinente si neexcesive prin raportare la scopul in care sunt colectate si ulterior prelucrate.
Prin urmare, aceste caracteristici ale datelor cu caracter personal implica obligatia operatorului de a asigura in activitatea de prelucrare caracterul adecvat, pertinent si neexcesiv al datelor, dupa cum precizeaza
Alina Savoiu,
sef al departamentului de juridic din cadrul Autotirtatii Nationale de Supraveghere a Prelucrarii datelor cu Caracter personal.
Totusi, aceasta specifica si faptul ca, de la aceasta regula legea prevede o exceptie, si anume aceea in care exista dispozitii legale contrare care pot stabili obligatii in sarcina operatorului (vanzatorul) de a colecta codul numeric personal, astfel ca dreptul de opozitie nu poate fi realizat.
Prin urmare, consumatorul se poate adresa operatorului de date cu caracter personal (vanzatorul) pentru a solicita temeiul legal potrivit caruia, in mod expres se prevede obligativitatea solicitarii codului numeric personal al cumparatorului sau pentru a se opune daca aceasta informatie a fost deja inregistrata.
La aceasta solicitare, operatorul este obligat sa raspunda in termen de 15 zile de la inregistrarea cererii. Persoana in cauza poate inainta o plangere Autoritatii de Supraveghere a Prelucrarii datelor cu Caracter personal, alaturi de dovada faptului ca persoana vizata s-a adresat operatorului, daca termenul nu se respecta.
Totodata, pe site-ul institutiei, la sectiunea Proceduri/Primire/Solutionare cereri, exista puse la dispozitie formulare de plangere printre care si cea pentru exercitarea dreptului de opozitie.
“In plus, precizam ca s-au efectuat o serie de investigatii la sesizare si plangere, in urma carora a rezultat faptul ca nu exista dispozitii legale exprese, in vigoare, privind colectarea codului numeric personal in situatii cum sunt cele privind intocmirea facturilor fiscale pentru beneficiari-persoane fizice. In acest sens, au fost exprimate si punctele de vedere ale Ministerului Economiei si Finantelor si Agentiei Nationale de Administrare Fiscala carora autoritatea de supraveghere s-a adresat in cadrul demersurilor sale”, a mai spus Alina Savoiu.
“Prin, urmare in cazul facturarii, intrucat prelucrarea CNP nu este prevazuta expres, se poate concluziona ca solicitarea CNP la momentul facturarii poate fi facuta in mod legal numai daca se ofera posibilitatea consumatorului de a-si exprima in mod expres consimtamantul in acest sens”, a declarat pentru Avocatnet.ro, Mihai Titichi, consultant al Centrului European al Consumatorilor Romania.
“Indicarea unui camp obligatoriu in care consumatorul trebuie sa indice CNP (asa cum se intampla de multe ori in cazul comertului electronic), nu inseamna ca acestuia i s-a oferit posibilitatea de a-si exprima in mod expres consimtamantul. In opinia noastra, consumatorul ar trebui sa aiba posibilitatea de a opta intre a furniza sau nu CNP, numai in acel moment putandu-se vorbi de un consimtamant exprimat in mod expres”, specifica acesta.
De asemenea, Mihai Titichi mentioneaza si faptul ca, potrivit art. 28 din Legea 296/200 privind Codul Consumului, vanzatorii nu au dreptul de a refuza vanzarea unui produs sau presterea unui serviciu catre un consumator, fara un motiv justificat.
“Or, asa cum am aratat mai sus, solictarea de a furniza CNP nu este obligatorie, prin urmare refuzul consumatorului de a indica CNP pentru facturare nu poate reprezenta un motiv justificat in sensul legii. In concluzie, refuzul de a vinde unui consumator daca acesta opteaza sa nu furnizeze CNP este ilegal”, precizeaza consultantul.
In aceste situatii, Mihai Titichi recomanda
consumatorilor sa nu furnizeze CNP, daca site-urile ofera aceasta posibilitate, iar, in cazul in care, le este refuzata o tranzactie din acest motiv,
acestia ar putea sa se adreseze Autoritatii Nationale de Supraveghere a Prelucrarii Datelor cu Caracter Personal, care poate sanctiona comerciantul pentru nerespectarea dispozitiilor referitoare la prelucrarea CNP si
Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor, care poate sanctiona comerciantul pentru nerespectarea dispozitiilor legale referitoare la refuzul de a vinde.
Comentarii articol (18)