Incepand cu 12 noiembrie 2009, functionarii publici pot desfasura alte activitati, in entitatile cu scop nelucrativ din sectorul public, in entitatile cu scop lucrativ si nelucrativ din sectorul privat si pot exercita functii sau activitati in domeniul didactic, al cercetarii stiintifice, al creatiei literar-artistice precum si in alte domenii de activitate din sectorul privat, care nu sunt in legatura directa sau indirecta cu atributiile exercitate ca functionar public potrivit fisei postului. De asemenea, pentru functionarii publici nu mai opereaza interdictia desfasurarii de activitati remunerate nici in cadrul unei asociatii familiale sau ca persoana fizica autorizata.
Potrivit art. 49 din Legea nr. 188/1999 privind Statutul functionarilor publici[1], functionarii publici au obligatia sa respecte intocmai regimul juridic al conflictului de interese si al incompatibilitatilor, stabilite potrivit legii.
Calitatea de functionar public este incompatibila cu orice alta functie publica decat cea in care a fost numit (respectivul functionar), precum si cu functiile de demnitate publica[2].
De asemenea, potrivit art. 94 alin. 2 din Legea nr. 161/2003 privind unele masuri pentru asigurarea transparentei in exercitarea demnitatilor publice, a functiilor publice si in mediul de afaceri, prevenirea si sanctionarea coruptiei[3], asa cum a fost modificat de art. 51 din Legea cadru privind salarizarea unitara a personalului platit din fonduri publice nr. 330/2009[4]; functionarii publici nu pot detine alte functii si nu pot desfasura alte activitati, remunerate sau neremunerate, dupa cum urmeaza[5]:
a) in cadrul autoritatilor sau institutiilor publice;
b) in cadrul cabinetului demnitarului, cu exceptia cazului in care functionarul public este suspendat din functia publica, in conditiile legii, pe durata numirii sale[6];
c) in cadrul regiilor autonome, societatilor comerciale ori in alte unitati cu scop lucrativ din sectorul public (per a contrario, in entitatile cu scop nelucrativ din sectorul public, precum si in entitatile cu scop lucrativ si nelucrativ din sectorul privat interdictia nu opereaza);
d) in calitate de membru al unui grup de interes economic.
Art. 94 alin. 2 lit. c) din Legea nr. 161/2003, in forma modificata, a intrat in vigoare la 3 zile dupa publicarea Legii cadru privind salarizarea unitara a personalului platit din fonduri publice in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, potrivit art. 51 din aceasta, adica la 12 noiembrie 2009. Inainte, art. 94 alin. 2 lit. c) din Legea nr. 161/2003 avea urmatorul continut: “in cadrul regiilor autonome, societatilor comerciale ori in alte unitati cu scop lucrativ, din sectorul public sau privat, in cadrul unei asociatii familiale sau ca persoana fizica autorizata”. Observam ca nu mai opereaza interdictia desfasurarii de activitati remunerate nici in cadrul unei asociatii familiale sau ca persoana fizica autorizata.
Prin exceptie de la regimul incompatibilitatilor, art. 96 alin. 1 din acelasi act normativ, asa cum a fost modificat de art. 52 din Legea nr. 330/2009, stipuleaza ca „functionarii publici pot exercita functii sau activitati in domeniul didactic, al cercetarii stiintifice, al creatiei literar-artistice si in alte domenii de activitate din sectorul privat, care nu sunt in legatura directa sau indirecta cu atributiile exercitate ca functionar public potrivit fisei postului.” Aceste prevederi au intrat in vigoare tot la 12 noiembrie 2009, potrivit art. 52 din aceasta. Inainte, continutul lor era urmatorul: “functionarii publici pot exercita functii sau activitati in domeniul didactic, al cercetarii stiintifice si al creatiei literar-artistice”. Iata deci ca s-a extins sfera exercitarii functiilor sau activitatilor „si in alte domenii de activitate din sectorul privat, care nu sunt in legatura directa sau indirecta cu atributiile exercitate ca functionar public potrivit fisei postului.” Apreciem ca trebuie precizat intelesul expresiei „in legatura directa sau indirecta” printr-un act normativ. Pana atunci, ar fi util un punct de vedere din partea Agentiei Nationale a Functionarilor Publici, intrucat aceasta, potrivit art. 4 alin. 1 lit. p) din Hotararea Guvernului nr. 1000/2006 privind organizarea si functionarea Agentiei Nationale a Functionarilor Publici[7], „acorda sprijin si indrumare metodologica autoritatilor administratiei publice, in scopul aplicarii uniforme si corecte a legislatiei din domeniul functiei publice si al functionarilor publici”.
Potrivit art. 26 alin. 1 din Legea nr. 330/2009, „in cazuri exceptionale, posturile vacante si temporar vacante pot fi ocupate si prin cumul de functii, de personal angajat prin concurs sau examen, cu respectarea prevederilor legale privind cumulul de functii si a celor referitoare la ocuparea posturilor vacante”.
Conform art. 27 din actul normativ mentionat, „angajarea personalului prin cumul de functii in cazul in care o parte din programul functiei cumulate se suprapune celui corespunzator functiei in care este incadrat se face cu acordul conducerii unitatii la care persoana in cauza are functia de baza”.
Precizam ca in conformitate cu art. 41 alin. 1 si 2 lit. e) din acelasi act normativ, incepand cu 1 ianuarie 2011 si pana la 31 decembrie 2012 sistemul public de salarizare si ierarhizare va fi reformat si simplificat printr-un proiect de lege, care ridica la rang de principiu eliminarea cumulului de functii.
[1] Republicata in M. Of. nr. 365 din 29 mai 2007, modificata si completata ulterior.
[2] Art. 94 alin. (1) din Legea nr. 161/2003.
[3] Publicata in M. Of. nr. 279 din 21 aprilie 2003, modificata si completata ulterior.
[4] Publicata in M. Of. nr. 762 din 9 noiembrie 2009.
[5] Art. 94 alin. (2) din Legea nr. 161/2003.
[6] In situatia in care a exercitat activitate in cadrul cabinetului demnitarului, la incheierea mandatului acestuia functionarul public este reincadrat in functia publica detinuta sau intr-o functie similara.
[7] Publicata in M. Of. nr. 698 din 15 august 2006, modificata si completata ulterior.
Comentarii articol (3)