Curtea Constitutionala a decis in sedinta de vineri ca doua articole, cate unul din fiecare lege de austeritate, sunt neconstitutionale. Astfel, taierile de pensii si salarii nu vor putea intra in vigoare pana cand parlamentarii nu vor dezbate articolele respective.
Cele doua articole declarate neconstitutionale:
Art. 9 din Legea privind restabilirea echilibrului bugetar :
Art.9- (1) De la data intrarii in vigoare a prezentei legi, cuantumul brut al pensiilor cuvenite sau aflate in plata, precum si indemnizatia de insotitor pentru pensionarii de invaliditate gradul I, se diminueaza cu 15%.
(2) La determinarea cuantumului brut al pensiilor, precum si a indemnizatiei de insotitor pentru pensionarii de invaliditate gradul I, ce vor fi stabilite sau acordate incepand cu data intrarii in vigoare a prezentei legi, valoarea punctului de pensie utilizata este de 622,9 lei.
Art. 1, lit c) din Legea privind pensiile special:
c) pensiile de serviciu ale judecatorilor, procurorilor si judecatorilor, respectiv magistratilor asistenti ai Curtii Constitutionale
In sesizarile de neconstitutionalitate asupra celor doua legi au fost enumarate o serie intreaga de masuri neconstitutionale, cuprinse sau generate de textul actului normativ:
- incalcarea art 44 din Constitutia Romaniei, referitor la “dreptul de proprietate privata”, potrivit caruia acesta, precum si creantele asupra statului, sunt garantate. Acelasi articol stipuleaza faptul ca nimeni nu poate fi expropriat decat pentru o cauza de utilitate publica, stabilita potrivit legii, cu dreapta si prealabila despagubire. Amintesc si faptul ca guvernul are obligatia constitutionala de a ocroti si garanta drepturile salariale;
- incalcarea art. 47 alin. (1) si alin. (2) din Constitutie - dreptul la trai decent si la pensie, statul fiind obligat sa ia masuri de dezvoltare economica si de protectie sociala, de natura sa asigure cetatenilor un nivel de trai decent. Or, in situatia in care masurile cuprinse in actul normativ al Guvernului ar ajunge sa fie puse in practica, nivelul de trai al persoanelor care primesc salarii si pensii ar fi drastic afectat;
- invocarea abuziva a art. 53 din Constitutie - „interzicerea restrangerii exercitiului unor drepturi sau libertati” - pentru motivarea prevederilor legislative din acest act normativ. Restrangerea unor drepturi contravine insusi conceptului de siguranta nationala prevazut de art. 1 din Legea nr. 51/1991, care, definind aceasta notiune, fixeaza una dintre componentele sale: asigurarea unui climat de exercitare neingradita a drepturilor, libertatilor cetatenilor, nu ingradirea acestora.
De asemenea, in sesizarea de neconstitutionalitate se precieaza ca Legea privind stabilirea unor masuri necesare in vederea restabilirii echilibrului bugetar incalca jurisprudenta CEDO, dar si art. 11 alin. (2) din Constitutie, potrivit caruia tratatele ratificate de Parlament fac parte din dreptul intern. În acelasi timp, prevederile referitoare la restrangerea drepturilor salariale contravin si art. 15 din Conventia Europeana a Drepturilor Omului.
Mai mult, sesizarea face referite si la faptul ca Guvernul Romaniei nu a respectat cerinta impusa de art. 15 pct. 3 din Conventie, in sensul ca nu a informat secretarul general al Consiliului Europei cu privire la masurile luate si la motivele care le-au determinat si, cu atat mai putin, cu privire la data la care masurile inceteaza sa mai fie in vigoare.
UPDATE
Decizia Curtii
Plenul Curtii Constitutionale, compus din cei 9 judecatori, învestit în temeiul art.146 lit.a) din Constitutie si al art.15 din Legea nr.47/1992 privind organizarea si functionarea Curtii Constitutionale, s-a întrunit în sedinte în zilele de 24 si 25 iunie 2010, pentru a solutiona, în cadrul controlului anterior promulgarii, sesizarile cu privire la neconstitutionalitatea Legii privind unele masuri necesare în vederea restabilirii echilibrului bugetar si a Legii privind stabilirea unor masuri în domeniul pensiilor, adoptate în temeiul prevederilor art.114 alin.(3) din Constitutia României, republicata, în urma angajarii raspunderii Guvernului în fata Camerei Deputatilor si a Senatului, în sedinta comuna din data de 7 iunie 2010.
Asupra acestor legi, obiectiile de neconstitutionalitate au fost formulate dupa cum urmeaza:
I. Cu privire la Legea privind unele masuri necesare în vederea restabilirii echilibrului bugetar, de catre:
- Sectiile unite ale Înaltei Curti de Casatie si Justitie;
- un numar de 30 de senatori si 60 de deputati apartinând Grupului parlamentar al Aliantei politice PSD+PC;
- un numar de 54 de deputati apartinând Grupului parlamentar al PNL.
În urma deliberarilor, Plenul Curtii Constitutionale, cu majoritate de voturi, a constatat ca:
1. Dispozitiile art.1-8 si cele ale art.10-17 din Legea privind unele masuri necesare în vederea restabilirii echilibrului bugetar sunt constitutionale.
2. Dispozitiile art.9 referitoare la diminuarea cu 15% a cuantumului brut al pensiilor cuvenite sau aflate în plata, precum si a indemnizatiei de însotitori pentru pensionarii de invaliditate de gradul I, precum si cele referitoare la valoarea punctului de pensie utilizat de 622,9 lei din Legea privind unele masuri necesare în vederea restabilirii echilibrului bugetar sunt neconstitutionale.
II. Cu privire la Legea privind stabilirea unor masuri în domeniul pensiilor, obiectiile de neconstitutionalitate au fost formulate de catre:
- Sectiile unite ale Înaltei Curti de Casatie si Justitie;
- un numar de 37 de senatori apartinând Grupului parlamentar al Aliantei politice PSD+PC.
În urma deliberarilor, Plenul Curtii Constitutionale, cu majoritate de voturi, a constatat ca:
1. Legea privind stabilirea unor masuri în domeniul pensiilor este constitutionala în raport cu criticile formulate de cei 37 de senatori.
2. Dispozitiile art.1 lit.a), b), d)-i) si art.2-12 din Legea privind stabilirea unor masuri în domeniul pensiilor sunt constitutionale în raport cu criticile formulate de Sectiile unite ale Înaltei Curti de Casatie si Justitie.
3. Dispozitiile art.1 lit.c) din Legea privind stabilirea unor masuri în domeniul pensiilor sunt neconstitutionale, în raport cu prevederile constitutionale indicate în sesizare de Sectiile unite ale Înaltei Curti de Casatie si Justitie.
Argumentatia retinuta în motivarea solutiilor pronuntate de Plenul Curtii Constitutionale va fi prezentata în cuprinsul deciziilor, care se publica în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Deciziile sunt definitive si general obligatorii si se comunica Presedintelui României, presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului si primului-ministru.
Comentarii articol (67)