Incepand de luni, 2 august, intra in vigoare prevederile OUG nr. 54/2010 privind Registrul Operatorilor Intracomunitari. Astfel, firmele vor putea face achizitii din spatiul european doar daca sunt inregistrate, in caz contrar riscand a fi amendate cu sume cuprinse intre 1.000 si 5.000 lei.
Potrivit
OUG nr. 54/2010 privind unele masuri de combatere a evaziunii fiscale, incepand cu data de 1 august 2010 , se infiinteaza si se organizeaza in cadrul Agentiei Nationale de “Registrul operatorilor Administrare Fiscala intracomunitari” care cuprinde toate persoanele impozabile si persoanele juridice neimpozabile care efectueaza operatiuni intracomunitare.
Procedura de organizare si functionare a Registrului Operatorilor Intracomunitari a fost aprobata prin
Ordinul ANAF nr. 2101/2010, publicat in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 429 din 25 iunie 2010.
Codul de inregistrare in scopuri de TVA emis de autoritatile fiscale romane nu va fi considerat valid pentru operatiuni intracomunitare decat dupa inscrierea persoanei juridice in Registrul operatorilor intracomunitari. Altfel spus, neinscrierea in Registrul operatorilor intracomunitari atrage dupa sine imposibilitatea utilizarii codului de TVA in tranzactiile intracomunitare si implicit aplicarea regimului de impunere specific contribuabililor care nu sunt inregistrati in scopuri de TVA.
Cu toate acestea,
termenul de 1 august 2010 nu este un termen de decadere din dreptul de a solicita inscrierea in Registrul operatorilor intracomunitari pentru acele persoane impozabile sau persoane juridice neimpozabile care intentioneaza sa efectueze operatiuni intracomunitare in perioadele ulterioare.
Inscrierea in Registrul operatorilor intracomunitari poate fi solicitata oricand, anterior efectuarii de operatiuni intracomunitare, astfel incat la data efectuarii acestor operatiuni persoana inregistrata in scopuri de TVA sa figureze in registru.
Cine trebuie sa se inregistreze?
Sunt obligate sa se inregistreze in registrul operatorilor intracomunitari toate persoanele impozabile care efectueaza oricare dintre urmatoarele tipuri de operatiuni intracomunitare:
• livrari intracomunitare de bunuri;
• livrari ulterioare de bunuri efectuate in cadrul unei operatiuni triunghiulare;
• prestari de servicii intracomunitare;
• achizitii intracomunitare de bunuri;
• achizitii intracomunitare de servicii.
Inregistrarea in Registrul operatorilor intracomunitari trebuie sa se faca inainte de efectuarea oricareia dintre operatiunile intracomunitare mentionate anterior.
Cum se face inregistrarea?
in vederea inscrierii in Registrul operatorilor intracomunitari, persoanele impozabile t
rebuie sa depuna la organul fiscal competent o cerere de inregistrare insotita de cazierul judiciar al tuturor asociatilor si administratorilor. In cazul in care in cazierul judiciar sunt inscrise infractiuni sau punerea in miscare a actiunii penale fata de oricare dintre asociati sau administrator, atunci trebuie prezentatesi documente suplimentare din care sa rezulte ca aceste fapte nu sunt legate de operatiunile intracomunitare.
Contribuabilii au obligatia ca, in termen de 30 zile de la data modificarii listei asociatilor si/sau administratorilor, sa anunte organul fiscal, prin depunerea unei noi anexe la cererea de inregistrare, insotita de cazierul judiciar al noilor asociati si/sau administratori.
Organul fiscal va analiza si va dispune aprobarea sau respingerea motivata a cererii de inregistrare in termen de 10 zile calendaristice de la data depunerii cererii.
Aprobarea sau respingerea cererii se va face prin decizie emisa de catre organele fiscale, aceasta decizie fiind comunicata solicitantului in conformitate cu prevederile Codului de procedura fiscala. Practic, inregistrarea in Registrul operatorilor intracomunitari va produce efecte incepand cu data comunicarii deciziei.
Cine trebuie sa prezinte cazier judiciar?
Conform MFP, persoanele care trebuie sa prezinte certificatul de cazier judiciar sunt:
(1) in cazul persoanelor impozabile care au sediul activitatii economice in Romania, prin asociati si administratori se intelege numai asociatii si administratorii societatilor comerciale reglementate de Legea nr. 31/1990 privind societatile comerciale, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.
(2) in cazul societatilor pe actiuni, inclusiv a celor in comandita pe actiuni, care au sediul activitatii economice in Romania, in vederea inscrierii in Registrul operatorilor intracomunitari, se va prezenta cazierul judiciar al administratorilor, nu si al asociatilor.
(3) Institutiile publice, astfel cum sunt prevazute de Legea nr. 500/2002 privind finantele publice, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si orice alte persoane impozabile stabilite sau nestabilite in Romania, care nu sunt constituite in baza Legii nr. 31/1990 privind societatile comerciale, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, nu au obligatia prezentarii cazierului judiciar, in vederea inscrierii in Registrul operatorilor intracomunitari.
Ce se intampla daca exista deschisa o actiune penala fata de asociati/administratori?
Totodata, Agentia Nationala de Administrare Fiscala(ANAF) a emis un ordin pentru modificarea Procedurii de organizare si functionare a Registrului operatorilor intracomunitari, in sensul clarificarii situatiilor care pot aparea odata cu depunerea certificatului de cazier judiciar al asociatilor si al administratorilor.
Astfel, potrivit modificarilor aduse de ANAF, in cazul in care in certificatele de cazier judiciar este inscrisa punerea in miscare a actiunii penale fata de oricare dintre asociati sau administratori, contribuabilii trebuie sa prezinte documente, eliberate de organele de urmarire penala, din care sa rezulte daca actiunea penala este sau nu este in legatura cu operatiunile prevazute la art. 1582 alin. (1) din Codul fiscal.
In cazul in care in certificatele de cazier judiciar este inscrisa punerea in miscare a actiunii penale fata de oricare dintre asociati sau administratori si s-a dispus trimiterea in judecata, contribuabilii trebuie sa prezinte documente eliberate de organele competente, din care sa rezulte daca actiunea penala este sau nu este in legatura cu operatiunile prevazute la art. 1582 alin. (1) din Codul fiscal.
Totodata, in cazul in care in certificatele de cazier judiciar sunt inscrise infractiuni si/sau alte date, contribuabilul va prezenta copiile legalizate ale hotararilor judecatoresti prin care au fost stabilite respectivele infractiuni si/sau alte documente eliberate de organele competente, precum si documentul emis de serviciul/compartimentul juridic din cadrul directiei generale a finantelor publice coordonatoare a organului fiscal competent sau, dupa caz, din cadrul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, in cazul
marilor contribuabili, din care sa rezulte daca infractiunea este sau nu in legatura cu operatiunile prevazute la art. 1582 alin. (1) din Codul fiscal.
Serviciul/compartimentul juridic va emite documentul care va fi semnat de seful serviciului/compartimentului juridic si de conducatorul organului din care face parte acest serviciu/compartiment, in maxim 5 zile de la data depunerii, de catre contribuabil, a documentelor prevazute de procedura.
Comentarii articol (31)