Consiliul Concurentei recomanda Ministerului Sanatatii (MS) elaborarea, in legislatia secundara, a unor Norme care sa defineasca sintagmele cadouri, avantaje in bani sau in natura care au o ,"valoare simbolica" si ,"care nu sunt costisitoare" referitoare la publicitatea medicamentelor si prevazute de Legea nr. 95/2006, dar si sa acorde mai multa atentie modului de reglementare a cerintelor minime cum ar fi experienta similara, in caietele de sarcini din cadrul licitatiilor publice.
Potrivit Consiliului Concurentei, necesarul de medicamente al unei institutii sanitare se realizeaza de catre medicul sef de sectie sau chiar de catre un simplu medic dintr-o sectie de specialitate. Astfel, se poate ajunge la situatia in care unitatea sanitara sa solicite in procedura de achizitie publica un anumit medicament, avand la baza si modul de realizare a publicitatii pentru acel medicament, si anume oferirea de cadouri in bani.
Consiliul Concurentei apreciaza ca, prin acest procedeu, acei producatori de medicamente care nu dispun de resurse financiare pe care sa le aloce publicitatii pentru medicamente pot fi dezavantajati fata de acei producatori de medicamente care dispun de resursele financiare respective, in acest fel putand fi afectata concurenta intre producatorii de medicamente.
“Astfel, din punct de vedere al Legii concurentei nr. 21/1996, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, pentru a se evita eventuale incalcari ale art. 9 din lege de catre unitatile sanitare care realizeaza achizitii publice de medicamente, consideram necesar a se defini sintagmele „simbolic” si „costisitor”, prevazute la art. 797 alin. (1) si, respectiv, art. 805 alin. (1) din Legea nr. 95/2006, privind reforma in domeniul sanatatii”, se arata in recomandarea catre MS.
De asemenea, anumite aspecte relevate in cadrul investigatiei indica faptul ca acordarea de cadouri sau de alte avantaje in bani sau in natura, in mod direct sau indirect, de catre reprezentantii firmelor producatoare de medicamente in vederea stimularii/determinarii persoanelor calificate sa prescrie sau sa elibereze astfel de produse, precum si a personalului din cadrul unitatilor sanitare, de a prescrie, administra sau recomanda pacientilor astfel de medicamente, pot conduce la decizii ale personalului responsabil cu intocmirea necesarului de medicamente din cadrul unitatilor sanitare de a achizitiona medicamentele respective, distorsionand concurenta in planul achizitiilor de medicamente, in cadrul licitatiilor publice organizate de catre unitatile sanitare din subordinea MS.
“Astfel de decizii, constand in achizitionarea produselor acelor producatori care ofera beneficii materiale, pot conduce la o discriminare in detrimentul celorlalti producatori de medicamente care nu ofera astfel de avantaje. Efectul direct al unor astfel de decizii poate fi restrangerea numarului agentilor economici care pot participa la licitatii si eventual excluderea de pe piata a acelor agenti economici care nu ofera astfel de beneficii materiale, aspecte care pot intra sub incidenta art. 9 alin. (1) litera b) din Legea concurentei nr.21/1996, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, prin care sunt interzise orice actiuni ale organelor administratiei centrale sau locale care stabilesc conditii discriminatorii pentru activitatea agentilor economici avand ca obiect sau putand avea ca efect restrangerea, impiedicarea sau denaturarea concurentei”, apreciaza Consiliul.
Totodata, Ministerul Sanatatii ar trebui sa acorde o atentie deosebita cu privire la modul de reglementare a cerintelor minime cum ar fi experienta similara, in caietele de sarcini din cadrul licitatiilor publice organizate de catre Ministerul Sanatatii si unitatile sanitare din subordinea acestuia.
In acest sens, Consiliul Concurentei considera ca aceste cerinte trebuie sa fie proportionale cu obiectul licitatiei publice pentru a se asigura respectarea principiilor concurentiale prevazute in Legea concurentei.
“Propunerea de modificare legislativa si recomandarea catre MS sunt motivate de necesitatea asigurarii unui mediu concurential normal pe piata medicamentelor care se achizitioneaza prin procedura de licitatie publica, organizata de catre Ministerul Sanatatii si unitatile sanitare din subordinea acestuia, prin respectarea principiului egalitatii de tratament si stabilirea unui mecanism concurential de selectie a partenerilor, asa cum este cel stabilit de reglementarile ce guverneaza materia achizitiilor publice”, se mai arata in documentul Consiliului Concurentei.
Recomandarea Consiliului Concurentei catre MS va este prezentata in fisier atasat.
Comentarii articol (0)