Incepand cu acest an, toate societatile comerciale vor fi obligate sa depuna situatiile financiare anuale la Ministerul Finantelor, urmand ca institutia sa le transmita pe cale electronica catre Oficiul National al Registrului Comertului, potrivit celei mai recente modificari aduse Legii societatilor comerciale si Legii contabilitatii.
Noile prevederi in domeniu introduc obligativitatea depunerii situatiilor financiare anuale si a situatiilor financiare consolidate de catre societatile comerciale numai la unitatile teritoriale ale Ministerului Finantelor Publice, conform prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 90/2010 pentru modificarea si completarea Legii nr. 31/1990 privind societatile comerciale.
Asadar, firmele vor depune din nou situatiile financiare la MFP, asa cum o faceau pana in anul 2010, odata cu intrarea in vigoare a prevederilor din Legea nr. 441/2006. In vederea realizarii publicitatii legale, Ministerul Finantelor Publice va transmite, electronic, la Oficiul National al Registrului Comertului copii de pe urmatoarele acte: situatiile financiare anuale si, dupa caz, situatiile financiare anuale consolidate, raportul si, dupa caz, raportul consolidat al consiliului de administratie, respectiv al directoratului, raportul cenzorilor sau raportul auditorilor financiari, precum si indicatorii economico-financiari necesari efectuarii publicitatii legale.
Astfel, obligatia firmelor de a depune situatii financiare doar la ONRC a fost valabila dar un an, in 2010, masura fiind inclusa in Legea 441/2006, publicata in Monitorul Oficial, Partea I nr. 955 din 28 ianuarie 2006.
<!--I. Noi reglementari-->
Cine semneaza declaratiile?
Situatiile financiare anuale se semneaza, de regula, de catre directorul economic, contabilul sef sau alta persoana desemnata sa îndeplineasca aceasta functie. Aceste persoane trebuie sa aiba studii economice superioare.
Situatiile financiare anuale pot fi semnate, de asemenea, de persoane fizice sau juridice, autorizate potrivit legii, membre ale Corpului Expertilor Contabili si Contabililor Autorizati din România.
Prin exceptie, situatiile financiare anuale ale persoanelor juridice care au înregistrat o cifra de afaceri sub plafonul stabilit prin ordin al ministrului finantelor publice pot fi semnate de administratorii acestora”.
Cei vizati de aceste prevederi depun un exemplar al situatiilor financiare anuale la unitatile teritoriale ale Ministerului Finantelor Publice, dupa cum urmeaza:
a) societatile comerciale, societatile/companiile nationale, regiile autonome, institutele nationale de cercetare-dezvoltare, subunitatile din România ale persoanelor juridice cu sediul
în strainatate, în termen de 150 de zile de la încheierea exercitiului financiar;
b) celelalte persoane juridice, în termen de 120 de zile de la încheierea exercitiului financiar.
Persoanele juridice care de la constituire nu au desfasurat activitate, precum si subunitatile fara personalitate juridica care apartin unor persoane juridice cu sediul în strainatate, care de la constituire nu au desfasurat activitate, depun o declaratie în acest sens, în termen de 60 de zile de la încheierea exercitiului financiar, la unitatile teritoriale ale Ministerului Finantelor Publice.
Pe perioada lichidarii, persoanele juridice aflate în lichidare, potrivit legii, depun în
termen de 90 de zile de la încheierea fiecarui an calendaristic, la unitatile teritoriale ale
Ministerului Finantelor Publice, o raportare contabila anuala, al carei continut se stabileste
prin ordin al ministrului finantelor publice.
Consiliul de administratie, respectiv directoratul societatii-mama, definita astfel de reglementarile contabile aplicabile, este obligat ca, în termen de 15 zile de la data aprobarii acestora, sa depuna la unitatile teritoriale ale Ministerului Finantelor Publice, situatiile financiare anuale consolidate, potrivit prevederilor legale în vigoare.
Institutiile publice ai caror conducatori au calitatea de ordonator de credite, depun un exemplar din raportarile financiare lunare, situatiile financiare trimestriale si anuale la organul ierarhic superior, la termenele stabilite de acesta.
Autoritatile publice, ministerele si celelalte organe de specialitate ale administratiei publice centrale, institutiile publice finantate integral din venituri proprii, ai caror conducatori au calitatea de ordonator principal de credite, precum si directiile generale ale finantelor publice judetene si a municipiului Bucuresti, pentru situatiile financiare centralizate pe ansamblul judetului si al municipiului Bucuresti privind executia bugetelor prevazute la art. 1 alin. (2) din Legea nr. 273/2006 privind finantele publice locale, cu modificarile si completarile ulterioare, depun la Ministerul Finantelor Publice un exemplar din situatiile financiare trimestriale si anuale, potrivit normelor emise de acesta, la urmatoarele termene:
a) în termen de 60 de zile de la încheierea exercitiului financiar;
b) în termen de 45 de zile de la încheierea trimestrului de referinta.”
<!--II.Cine semneaza declaratiile?-->
Ce se depune?
Persoanele juridice care la data bilantului depasesc limitele a doua dintre urmatoarele 3 criterii, denumite in continuare criterii de marime intocmesc situatii financiare:
• total active: 3.650.000 euro;
• cifra de afaceri neta: 7.300.000 euro;
• numar mediu de salariati in cursul exercitiului financiar: 50
Situatiile financare anuale cuprind:
- bilant;
- cont de profit si pierdere;
- situatia modificarilor capitalului propriu;
- situatia fluxurilor de trezorerie;
- note explicative la situatiile financiare anuale.
Persoanele juridice care la data bilantului nu depasesc limitele a doua dintre criteriile de marime prevazute mai sus intocmesc situatii financiare anuale simplificate care cuprind:
• bilant prescurtat;
• cont de profit si pierdere;
• note explicative la situatiile financiare anuale simplificate.
In conformitate cu Art. 185 din Legea nr. 31/1990 privind societatile comerciale, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, termenul de depunere a situatiilor financiare este de 15 zile de la data adunarii generale.
„Consiliul de administratie, respectiv directoratul, este obligat ca in termen de 15 zile de la data adunarii generale, sa depuna copii pe suport hartie si in forma electronica sau numai in forma electronica, avand atasata o semnatura electronica extinsa, ale situatiilor financiare anuale, insotite de raportul lor, raportul cenzorilor sau raportul auditorilor financiari, precum si de procesul-verbal al adunarii generale, in conditiile prevazute de Legea contabilitatii nr. 82/1991, republicata.”
Termenul de intocmire a situatiilor financiare anuale de catre societatile comerciale, societatile/companiile nationale, regiile autonome, institutele nationale de cercetare-dezvoltare este de 150 zile de la incheierea exercitiului financiar, in conformitate cu Legea contabilitatii, nr. 82/1991, republicata.
Persoanele care de la constituire nu au desfasurat activitate, cu exceptia societatilor comerciale, precum si cele aflate in lichidare, potrivit legii, vor depune o declaratie in acest sens – Declaratie de inactivitate, in termen de 60 de zile de la incheierea exercitiului financiar.
Situatiile financiare anuale vor fi insotite si de o declaratie scrisa a administratorului, ordonatorului de credite sau altei persoane care are obligatia gestionarii unitatii respective, prin care isi asuma raspunderea pentru intocmirea situatiilor financiare anuale si confirma ca:
a) politicile contabile utilizate la intocmirea situatiilor financiare anuale sunt in conformitate cu reglementarile contabile aplicabile;
b) situatiile financiare anuale ofera o imagine fidela a pozitiei financiare, performantei financiare si a celorlalte informatii referitoare la activitatea desfasurata;
c) persoana juridica isi desfasoara activitatea in conditii de continuitate.
Firmele vor folosi programul de asistenta, continand formularistica necesara si programul de verificare cu documentatia de utilizare aferenta, programul putand fi downloadat de pe site-ul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, sectiunea Asistenta Contribuabili.
Exercitiul financiar poate fi diferit de anul calendaristic:
a) pentru sucursalele cu sediul in Romania, care apartin unei persoane juridice straine, cu exceptia institutiilor de credit, institutiilor financiare nebancare, definite potrivit legii, inscrise in Registrul general, entitatilor autorizate, reglementate si supravegheate de Comisia Nationala a Valorilor Mobiliare, societatilor de asigurare, asigurare-reasigurare si de reasigurare, entitatilor autorizate, reglementate si supravegheate de Comisia de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private, daca exercitiul financiar difera pentru societate;
b) pentru filialele consolidate ale societatii-mama, precum si pentru filialele filialelor, cu exceptia institutiilor de credit, institutiilor financiare nebancare, definite potrivit legii, inscrise in Registrul general, entitatilor autorizate, reglementate si supravegheate de Comisia Nationala a Valorilor Mobiliare, societatilor de asigurare, asigurare-reasigurare si de reasigurare, entitatilor autorizate, reglementate si supravegheate de Comisia de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private, daca exercitiul financiar difera pentru societatea-mama.
Ce se abroga?
a) lit. d) a alin. (1) al art. 74 din Legea nr. 500/2002 privind finantele publice, publicata în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 597 din 13 august 2002, cu modificarile si completarile ulterioare;
b) lit. c) a alin. (1) al art. 80 din Legea nr. 273/2006 privind finantele publice locale, publicata în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 618 din 18 iulie 2006, cu modificarile si completarile ulterioare.
<!--III. Ce se depune?-->
Comentarii articol (20)