Tot mai multi cetateni din Uniunea Europeana au acces la servicii publice online, disponibilitatea online a serviciilor publice in Uniunea Europeana crescand, in medie, de la 69 % la 82 %, din 2009 pana in 2010, conform noului Raport de analiza comparativa privind e-Guvernarea.
Cresterea numarului de servicii publice disponibile online inseamna costuri reduse pentru administratiile publice si mai putina birocratie pentru companii si cetateni. Raportul indica statele UE cu cele mai bune si cu cele mai slabe rezultate in domeniu, concentrandu-se asupra a doua servicii publice esentiale: „cum sa-ti gasesti un loc de munca” si „cum sa infiintezi o societate comerciala”.
Administratiile publice nationale din Europa sunt pe drumul cel bun, insa mai exista inca numeroase diferente intre tari. De asemenea, mai raman inca multe de facut in ceea ce priveste adoptarea sistemului online de achizitii publice. Dupa cum se afirma in Agenda digitala pentru Europa, Uniunea Europeana doreste ca unul din doi cetateni si patru din cinci companii sa foloseasca serviciile e-Guvernare pana in 2015. Rezultatele raportului ofera informatii utile privind obiectivele Planului de actiune privind e-Guvernarea, lansat de Comisie in decembrie 2010, care propune colaborarea cu autoritatile publice din statele membre pentru ca acestea sa-si largeasca si sa isi imbunatateasca gama de servicii pe care le ofera prin internet.
„Sunt incantata ca un numar tot mai mare de cetateni europeni pot folosi acum servicii publice online pentru lucruri importante precum cautarea unui loc de munca, depunerea unei declaratii fiscale sau inregistrarea unei noi firme. Statele membre care ofera acces deplin la servicii publice de baza pe internet pot simplifica procedurile pentru cetateni si companii, reducandu-si totodata propriile lor costuri”, Neelie Kroes, vicepresedinte al Comisiei, responsabil cu Agenda digitala.
Peste 80% din serviciile publice de baza sunt disponibile online
La nivel european, disponibilitatea online a unei game de 20 servicii publice de baza, precum inmatricularea unei masini, declaratii fiscale sau inregistrarea unei noi firme, a atins 82 % in 2010, in crestere pronuntata fata de 2009, cand nivelul era de 69 %. Statele cu cele mai bune performante sunt Austria, Irlanda, Italia, Malta, Portugalia si Suedia, serviciile de baza fiind aici in intregime disponibile online. Bulgaria, Italia si Letonia au inregistrat progrese importante in ultimul an in ceea ce priveste disponibilitatea online a serviciilor publice. Raportul mai arata ca serviciile adresate companiilor sunt intr-un stadiu mai avansat decat cele adresate cetatenilor.
Calitatea serviciilor
Raportul din acest an se concentreaza asupra nevoilor somerilor si ale potentialilor oameni de afaceri. Acesta analizeaza modul in care administratiile publice reduc birocratia si ofera, intr-o maniera simplificata, intreaga gama de servicii publice necesare pentru a infiinta o firma sau pentru a gasi un loc de munca. Serviciile pot fi oferite prin intermediul unui portal online sau in mod automat. De exemplu, atunci cand o firma nou-infiintata face o cerere pentru un numar de identificare fiscala, aceasta primeste in mod automat si un numar TVA. Conform raportului, Austria, Danemarca, Estonia, Irlanda, Suedia si Regatul Unit ofera 55% din serviciile necesare pentru a infiinta o companie prin intermediul unui portal special sau in mod automat. In schimb, doar 46% din serviciile utile persoanelor aflate in cautarea unui loc de munca sunt oferite prin intermediul unui portal specializat.
Sistemul electronic de achizitii publice (eProcurement)
Desi 70% din autoritatile publice au inceput sa utilizeze sistemul electronic de achizitii publice, gradul redus de utilizare a acestuia (care, conform celor mai optimiste estimari, nu reprezinta decat 5% din totalul achizitiilor publice) nu permite obtinerea unor beneficii majore. Daca sistemul electronic de achizitii publice ar fi disponibil in totalitate si utilizat pe scara mai larga, costul achizitiilor publice ar putea fi redus cu peste 30%.
Cu cat municipalitatile sunt mai mici, cu atat serviciile online sunt mai putine
Pentru prima oara, raportul analizeaza si dimensiunea regionala si locala a serviciilor publice online si subliniaza o serie de diferente substantiale intre tari. In ceea ce priveste serviciile oferite in principal la nivel local, municipalitatile mici ofera de doua ori mai putine servicii publice online decat municipalitatile mari. De exemplu, daca site-urile internet ale unor municipalitati sau orase mici ofera informatii privind procedura de solicitare a unei copii a certificatului de nastere, site-urile internet ale oraselor mari ofera inclusiv posibilitatea descarcarii formularelor necesare. Explicatia ar putea fi ca administratiile locale si cetatenii din orasele mai mici prefera contactele directe sau alte metode mai traditionale, sau ca administratiile mici dispun de mijloace reduse (strategie, finantare, competente), care nu le permit sa ofere servicii online.
Comisia Europeana va continua sa monitorizeze dezvoltarea serviciilor publice online pe teritoriul european si, prin intermediul Planului de actiune pentru e-Guvernare, va colabora cu autoritatile publice din statele membre pentru a extinde si a imbunatati gama de servicii oferite prin intermediul internetului.
12 servicii online de baza pentru cetateni
In fiecare an, incepand cu 2001, Comisia publica un Raport de analiza comparativa privind e-Guvernarea pe teritoriul UE. Obiectivul studiului este de a evalua diferitele tari europene, pentru a compara progresele obtinute si pentru a face schimb de experienta cu privire la cele mai bune practici. Au fost analizate peste 10 000 de site-uri internet din cele 27 state membre ale UE, plus Croatia, Islanda, Norvegia, Elvetia si Turcia.
Evaluarea tine seama de 12 servicii online de baza pentru cetateni: impozitul pe venit, cautarea unui loc de munca, prestatii de securitate sociala, documente personale, inmatricularea autovehiculelor, cereri pentru autorizatii de constructie, declaratii de politie, biblioteci publice, certificate de nastere si casatorie, inscrierea la studii superioare, notificarea schimbarilor de domiciliu, servicii legate de sanatate si opt servicii publice online pentru companii - contributii sociale pentru angajati, impozitul pe profit, TVA, inregistrarea unei noi societati comerciale, furnizarea de date oficiilor statistice, declaratii vamale, autorizatii de mediu, achizitii publice.
Mai multe informatii aici.
Comentarii articol (1)