Proiectul de lege prevede ca obligatia de plata a taxei intervine:
- cu ocazia inscrierii in evidentele autoritatii competente, potrivit legii, a dobandirii dreptului de proprietate asupra unui vehicul de catre primul proprietar din Romania;
- la repunerea in circulatie a unui autovehicul dupa incetarea unei exceptari sau scutiri;
- la reintroducerea in parcul auto a unui autovehicul in cazul in care, la momentul scoaterii din parc, i s-a restituit proprietarului valoarea reziduala a taxei.
Acest lucru inseamna ca masinile inmatriculate in perioada 1 ianuarie 2007 – 1 iulie 2008 nu vor trebui sa achite taxa pe poluare intrucat ele au fost supuse unei sarcini fiscale similare, respectiv la prima inmatriculare a acestora a fost achitata taxa speciala pentru autoturisme si autovehicule in temeiul art 214 1 – 214 3 din Codul Fiscal.
Totodata, taxa de poluare, in noua ei forma, nu va fi achitata nici de autovehiculele incadrate in categoria vehiculelor istorice sau care au fost acordate unor institutii ale statului. In acelasi timp, nici autoturismele confiscate sau cele acordate cu titlu gratuit nu sunt supuse la plata acestei taxe.
Proiectul de act normativ stabileste ca modalitatea de calcul a taxei este unitara pentru toate situatiile in care se achita.
Astfel, taxa “va avea acelasi cuantum, indiferent ca este vorba de un autovehicul second-hand, care se inmatriculeaza pentru prima data in Romania sau un autovehicul second-hand inmatriculat in Romania si pentru care se transcrie dreptul de proprietate, dar pentru care nu s-au achitat taxa speciala pentru autoturisme si autovehicule sau taxa de poluare pentru autovehicule”, dupa cum se precizeaza in nota de fundamentare a proiectului.
Cum se calculeaza taxa pe poluare
Potrivit notei de fundamentare a proiectului, taxa se calculeaza pe baza unor criterii obiective: tipul motorizarii, capacitatea cilindrica, emisia de CO2 si norma de poluare, luandu-se in considerare si deprecierea autoturismului, conform unor anumiti coeficienti descrisi in Anexa 4 a proiectului de lege (o puteti consulta, fiind prezentata ca fisier atasat la acest articol).
Actul normativ precizeaza ca vechimea autovehiculului rulat se calculeaza in functie de data primei inmatriculari a acestuia. Atunci cand persoana care solicita inmatricularea sau transcrierea dreptului de proprietate asupra autovehiculului nu poate face dovada primei inmatriculari a autoturismului, taxa se calculeaza in functie de anul fabricatiei.
Concret, pentru autovechiculele cu norme de poluare Euro 3, Euro 4, Euro 5 sau Euro 6, taxa se calculeaza dupa formula:
Suma de plata = [(A x B x 30%) + (C x D x 70%)] x (100-E)%, unde:
A = valoarea combinata a emisiilor de CO2, exprimata in grame /km;
B= taxa pentru emisiile poluante, exprimata in euro/l gram CO2, prevazuta in coloana 3 din anexa nr. 1;
C = cilindree (capacitatea cilindrica);
D = taxa pentru emisiile poluante pentru cilindree, prevazuta in coloana 3 din anexa nr. 2;
E = cota de reducere a taxei, prevazuta in coloana 2 din anexa nr. 4;
Pentru autovehiculele non-euro, Euro 1 sau Euro, pentru care nu este specificata valoarea combinata a emisiilor, valoarea taxei pe poluare va fi calculata dupa o alta formula, si anume:
Suma de plata = C x D x (100 - E)
----------
100,
unde:
C = cilindree (capacitatea cilindrica);
D = taxa pentru emisiile poluante, prevazuta in coloana 3 din anexa nr. 2;
E = cota de reducere a taxei, prevazuta in coloana 2 din anexa nr. 4.
Aceasta formula se poate aplica si autovehiculelor cu norma de poluare Euro 3, Euro 4, Euro 5 sau Euro 6, daca acestea nu detin omologarea europeana de tip si nu este specificata valoarea combinata a emisiilor de CO2.
Atentie! Norma de poluare Euro si valoarea emisiei de CO2 la care se face referire sunt cele mentionate de Registrul Auto Roman in cartea de identitate a vehiculului.
Taxa se calculeaza in euro, dar va fi platita in lei, pe baza cursului de schimb valutar stabilit in prima zi lucratoare a lunii octombrie din anul precedent si publicat in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.
Restituiri de bani
In cazul in care taxa de poluare, pe care ati platit-o in perioada 1 iulie 2008 si pana la data de intrare in vigoare a acestei noi legi, este mai mare decat taxa rezultata din aplicarea noilor prevederi, proiectul de lege ofera posibilitatea de a va primi inapoi diferenta de taxa platita, daca veti face o cerere in acest sens la organul fiscal competent.
Modalitatea de restituirea va fi stabilita prin normele de aplicare ale acestei legi, care urmeaza sa fie elaborate in 15 zile de la publicarea in Monitorul Oficial a prezentului act normativ.
De asemenea, proiectul de lege mai prevede si ca atunci cand un autovehicul pentru care s-a platit taxa in Romania este ulterior scos din parcul auto national, proprietarului platitor al taxei i se restituie valoarea reziduala a acesteia.
“Valoarea reziduala a taxei reprezinta taxa care ar fi platita pentru respectivul autovehicul daca acesta ar fi inmatriculat la momentul scoaterii din parcul auto national”, se mai arata in proiect.
Solicitantul trebuie sa depuna o cerere de restituire la autoritatea fiscala, insotita de urmatoarele documente:
- Documentul care atesta ca solicitantul a fost ultimul proprietar al autovehiculului scos din parcul autor national;
- Dovada radierii din circulatie a autovehiculului.
Proiectul de Lege privind taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule poate fi consultat in fisierul atasat.
AvocatNet.ro si Porsche Inter Auto au lansat sectiunea Ghid Auto, care poate fi vizitata aici.
Comentarii articol (52)