MFP a publicat in dezbatere publica proiectul de HG pentru aplicarea OUG nr. 52/2011. Guvernul a decis, prin OUG nr. 52/2011, reorganizarea Unitatii pentru Coordonarea si Verificarea Achizitiilor Publice (UCVAP).
UCVAP este organizata si functioneaza la nivel de directie generala in subordinea ministrului finantelor publice. Pana la data de 31 martie, UCVAP va prezenta ministrului finantelor publice raportul anual asupra activitatii de verificare desfasurate de aparatul central si teritorial pentru anul precedent.
Ordonanta, adoptata de Executiv in luna iunie, prevede, totodata, simplificarea procedurilor de verificare a achizitiilor publice.
Astfel, opiniile observatorilor UCVAP vor fi mentionate intr-un singur document si anume in raportul procedurii. Conform proiectului de norme elaborate de MFP, observatorii au obligatia sa verifice aspectele procedurale in timpul derularii lor, dar si sa indrume autoritatile contractante in vederea corectarii neconformitatilor.
Actul normativ elaborat de MFP stabileste care sunt etapele procesului de achizitie publica supuse verificarii:
• etapa de dupa publicarea, pana la inceperea negocierii;
• sedinta de deschidere a ofertelor/candidaturilor;
• derularea evaluarii ofertelor/selectiei candidaturilor/ negocierii ofertelor;
• stabilirea ofertei castigatoare si intocmirea Raportului procedurii de atribuire.
Verificarea procesului de atribuire a contractelor se realizeaza in mod selectiv pe baza urmatoarelor criterii:
• sursa de finantare a contractului ce urmeaza a fi incheiat. Se selecteaza cu prioritate procedurile initiate de autoritatile contractante pentru atribuirea contractelor finantate din fonduri comunitare nerambursabile;
• tipul procedurii de atribuire;
• tipul contractului ce urmeaza a fi incheiat;
• valoarea estimata a contractului de achizitie publica. Se selecteaza procedurile de atribuire in ordinea descrescatoare a valorii estimate a contractelor ce urmeaza a fi incheiate;
• istoricul si experienta autoritatii contractante/entitatii juridice in domeniul achizitiilor publice. Se selecteaza in functie de rezultatul analizei asupra numarului neconformitatilor inregistrate in ultimii trei ani in evidenta UCVAP/CVAP, precum si a remedierii sau nu a acestora de catre autoritatea contractanta/entitatea juridica.
De asemenea, potrivit reglementarilor propuse de MFP, se vor avea in vedere si numarul de proceduri ce pot fi verificate de o echipa de observatori, precum si recomandarile Autoritatilor de management cu privire la procedurile de atribuire a contractelor finantate din instrumente structurale.
In OUG nr. 52/2011 se prevedea si obligatia observatorilor de a efectua un raport de activitate pentru fiecare procedura de atribuire verificata, in termen de 3 zile lucratoare de la finalizarea activitatii de verificare.
“Observatorii sunt obligati sa aiba o atitudine obiectiva, neutra fata de orice interes politic, economic, religios sau de alta natura, in exercitarea functiei publice. Acestora le este interzis sa solicite sau sa accepte, direct ori indirect, pentru ei sau pentru altii, vreun avantaj ori beneficiu in considerarea functiei publice pe care o detin sau sa abuzeze in vreun fel de aceasta functie”, se mai arata si in proiectul de HG lansat de MFP in dezbatere publica.
Sunt prevazute si situatiile in care observatorul din cadrul UCVAP/CVAP implicat intr-o activitate de verificare a unei proceduri de atribuire se afla in conflict de interese:
• in cadrul procedurii respective acesta este sot/sotie al/a ofertantului, este ruda pana la gradul al treilea inclusiv a ofertantului, este reprezentant sau imputernicit al ofertantului;
• in cadrul procedurii respective poate dobandi un avantaj ori poate suporta un dezavantaj direct;
• exista un conflict intre el, sotul/sotia, rudele sale pana la gradul al treilea inclusiv si una dintre parti sau sotul/sotia, rudele partii pana la gradul al treilea inclusiv.
_
Proiectul de act normativ poate fi consultat in fisier atasat.
Comentarii articol (2)