Desi subiectul taxei auto a fost indelung dezbatut, consideram ca anumite aspecte de ordin teoretic si practic se impun inca a fi abordate. Astfel, in acest articol ne propunem sa analizam pe scurt ilegalitatea taxei pe poluare prin raportare la dispozitiile Codului fiscal, de Procedura Fiscala, respectiv dreptul comunitar si totodata sa oferim solutii practice cititorului in vederea (i) evitarii platii sau (ii) restituirii taxei, in cazul in care aceasta a fost deja platita.
Articol scris de avocatul Andrei Corcaci, Managing Partner Corcaci & Asociatii
Organele fiscale romane incalca regulile de procedura fiscala
In practica organelor fiscale din Romania, trebuie remarcata o problema majora:
neemiterea unei decizii de impunere pentru stabilirea cuantumului taxei auto.
Intrucat Serviciul Public Comunitar Regim Permise de Conducere si Inmatricularea Vehiculelor nu inmatriculeaza masinile fara dovada platii taxei pe poluare, contribuabilul este fortat sa achite valoarea taxei la unitatile Trezoreriei Statului, in numerar sau prin virament, pe baza de ordin de plata pentru Trezoreria Statului, pe numele Administratiei Fondului pentru Mediu, cuantumul acesteia fiind stabilit prin decizia de calcul a organului fiscal competent din subordinea Agentiei Nationale de Administrare Fiscala.
In acest sens se impune, credem noi, urmatoarea intrebare:
care este actul administrativ-fiscal in temeiul caruia organele fiscale au perceput si percep in continuare taxa speciala?
Aceasta deoarece, potrivit dispozitiilor art. 85 din Codul de procedura fiscala, individualizarea unui impozit se poate face fie (i) in baza declaratiei fiscale a contribuabilului, fie (ii) printr-o decizie de impunere emisa de organul fiscal. Or, niciunul dintre actele care stau la baza incasarii taxei pe poluare (decizia de calcul, referatul de calcul, chitanta de incasare)
nu sunt acte administrative fiscale, respectiv titluri de creanta in sensul Codului de procedura fiscala, pentru motive ce tin in special de definitia actului administrativ fiscal si de modul lui de comunicare, acestea constituind singurele modalitati care justifica individualizarea si obligatia corelativa de plata a taxei.
Asa cum vom vedea mai jos, pe langa ilegalitatea acestei taxe din cauza incompatibilitatii cu dreptul comunitar, putem sustine si ideea de
abuz a organelor fiscale in incasarea accizei fara emiterea unei decizii de impunere, cu incalcarea corespunzatoare a prevederilor Codului de procedura fiscala.
Cum sa evitati plata taxei auto
Pentru
a evita taxa pe poluare, trebuie sa actionati in judecata Institutia Prefectului, Serviciul Public Comunitar Regim Permise de Conducere si Inmatricularea Vehiculelor.
Asadar, in lipsa unei decizii de impunere prin care sa fie prevazuta obligatia contribuabilului la plata taxei pe poluare,
acesta nu datoreaza nimic. Refuzul explicit al autoritatilor de a elibera certificatul de inmatriculare a autovehiculului pe motivul ca persoana in cauza nu a achitat taxa pe poluare
este abuziv si
constituie refuz nejustificat de a solutiona o cerere in sensul prevederilor Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004.
Amintim aici si art. 52 alin. 1 din Constitutia Romaniei, potrivit caruia „Persoana vatamata intr-un drept al sau ori intr-un interes legitim, de o autoritate publica, printr-un act administrativ sau prin nesolutionarea in termenul legal a unei cereri, este indreptatita sa obtina recunoasterea dreptului pretins sau a interesului legitim (...) si repararea pagubei”.
In consecinta, dupa ce contribuabilul a obtinut in scris refuzul de eliberare a certificatului de inmatriculare,
se poate adresa direct instantei de contencios administrativ pentru a obliga serviciul public comunitar la procedarea inmatricularii vehiculului, fara plata taxei pe poluare.
Pasi de urmat pentru recuperarea taxei
In lipsa unei decizii de impunere, taxa achitata reprezinta o
plata nedatorata care are ca urmare juridica dreptul contribuabilului de a cere repetitiunea (actiune in restituirea unei plati nedatorate). In plus, conform jurisprudentei constante a Curtii de Justitie Europene, taxa pe poluare reprezinta o
masura discriminatorie in raport cu produsele second-hand provenind din alte state membre ale Uniunii Europene, prin aceasta incalcandu-se prevederile art. 90 din Tratatul CE.
Avand in vedere temeiurile de mai sus, puteti demara o procedura in vederea recuperarii taxei, procedura ce poate fi structurata in
trei etape (primele doua etape fac parte din procedura administrativa prealabila, iar cea din urma reprezinta procedura contencioasa), dupa cum urmeaza:
1. Formularea unei cereri de restituire a taxei la Administratia Finantelor Publice;
2. Daca cererea se respinge (solutia cea mai probabila), se contesta solutia in cadrul procedurii administrative prealabile, potrivit art. 205 din Codul de procedura fiscala;
3. Daca se respinge si contestatia, se adreseaza o actiune in contencios-administrativ, impotriva Administratiei Finantelor Publice, cu chemarea in garantie a Administratiei Fondului pentru Mediu prin care contribuabilul aduce in discutie legalitatea taxei si prin prisma incalcarii dreptului comunitar.
Aceasta procedura permite contribuabilului sa puna in discutie legalitatea taxei in conditiile contrarietatii dintre prevederile legislatiei nationale si normele comunitare.
AvocatNet.ro si Porsche Inter Auto au lansat sectiunea Ghid Auto, care poate fi vizitata aici.
Comentarii articol (38)