De astazi se da startul recensamantului populatiei si al locuintelor, primul de dupa integrarea Romaniei in Uniunea Europeana. AvocatNet.ro iti spune la ce intrebari trebuie sa raspunzi, ce amenda risti sa platesti daca oferi informatii false sau incomplete, dar si cum poti recunoaste recenzorul care va aduna datele.
Potrivit
HG nr. 922/2011 pentru modificarea HG nr. 1502/2009 privind organizarea si desfasurarea recensamantului populatiei si al locuintelor din Romania in anul 2011, recensamantul populatiei si al locuintelor se efectueaza pe intreg teritoriu al Romaniei in perioada 20 - 31 octombrie 2011.
OG nr. 36/2007 privind efectuarea recensamantului populatiei si al locuintelor din Romania in anul 2011, prevede ca, la
recensamant,
se inregistreaza cetatenii romani cu domiciliul in tara, indiferent daca la momentul de referinta al recensamantului se afla pe teritoriul tarii ori se afla in strainatate, precum si persoanele de alta cetatenie ori fara cetatenie care au domiciliul sau au resedinta in Romania.
De asemenea, se inregistreaza si cladirile de locuit, precum si locuintele situate in orice cladire, indiferent de forma de proprietate, de pe teritoriul Romaniei.
Pe perioada recensemantului, cetatenii vor avea la dispozitie urmatoarele numere de telefon pentru informatii suplimentare privind desfasurarea acestuia:
• 021-9201, in reteaua Romtelecom;
• 1741, in reteaua Orange, Vodafone si Cosmote.
Ce trebuie sa stii despre recenzor
Presedintele Institutului National de Statistica, Vergil Voineagu, a precizat, recent, ca la colectarea datelor vor participa peste 120 de mii de persoane, care vor fi platite cu 50 de lei pe zi. Acestia vor conveni impreuna cu cetatenii data si ora la care vor putea veni si completa formularele.
Recenzorii vor avea la ei
legitimatia si buletinul de identitate, precum si o mapa si o geanta speciala, de culoare albastra.
Cine NU va lua parte la recensamant
“Nu se inregistreaza la recensamant persoanele de cetatenie straina din cadrul reprezentantelor diplomatice, consulare si comerciale sau al reprezentantelor organizatiilor internationale si nici membrii familiilor lor, personalul fortelor armate straine, personalul flotei comerciale navale si aeriene - cetateni straini, care la momentul de referinta al recensamantului se afla temporar pe teritoriul tarii”, prevede acelasi act normativ.
Totodata, nu vor fi luate in considerare la efectuarea recensamantului cladirile cu alta destinatie (administrative, industriale, comerciale, agrozootehnice, social-culturale, spatii de depozitare), daca in incinta acestora nu se afla locuinte sau unitati de locuit in comun. Nu se vor inregistra, de asemenea, cazarmile, inchisorile sau alte cladiri aflate in incintele pazite ale Ministerului Apararii Nationale, Ministerului de Interne, Ministerului de Justitie si Serviciului Roman de Informatii. Vor fi exceptate de la inregistrare si acele cladiri situate pe teritoriul Romaniei, detinute cu titlu de proprietate de alte state, administrate de reprezentantele diplomatice si consulare ale tarilor respective sau de reprezentantele organizatiilor internationale, daca in cadrul lor nu au domiciliul cetateni romani.
Participarea la recensamant este o obligatie
“Primirea recenzorului si dialogul cu acesta este o obligatie, in egala masura legala si civica, pentru toate persoanele aflate pe teritoriul Romaniei in perioada desfasurarii recensamantului, raspunsurile tin exclusiv de libera declaratie a respondentului, nefiind ceruta prezentarea nici unui document justificativ, cu exceptia actului de identitate necesar inscrierii corecte a codului numeric personal. Raspunsul la toate intrebarile chestionarului trebuie sa fie facut stiind ca toate informatiile ce vor fi oferite beneficiaza de protectia confidentialitatii, garantata prin lege, ca ele nu vor putea fi folosite in nici un alt scop decat cel statistic”, precizeaza sursele oficiale.
Pentru inregistrarea corecta a datelor de identificare a persoanelor, vor putea fi prezentate
urmatoarele documente: actul de identitate, certificatul de nastere in cazul minorilor. In acelasi timp, pentru persoanele de alta cetatenie ori fara cetatenie, se pot prezenta documente de trecere a frontierei sau documente eliberate de autoritatile romane care atesta dreptul de sedere pe teritoriul Romaniei.
In acelasi timp, HG nr. 1.502/2009 modificata de HG nr. 922/2011, prevede ca
pot fi folosite si surse indirecte. Astfel, persoanele absente temporar de la domiciliu pot fi inregistrate pe baza informatiilor de la celelalte persoane din locuinta, a informatiilor de la vecini sau de la primarie.
La ce intrebari vei raspunde
Pentru recensamant, au fost elaborate o serie de formulare cuprinzand diferite intrebari la care cetatentii vor raspunde in fata recenzorului.
Astfel, trebuie precizat numarul complet al persoanelor din locuinta, inclusiv persoanele prezente, persoanele temporar absente, precum si persoanele plecate pentru o perioada indelungata. In acelasi timp, va fi mentionat si motivul absentei acestora.
Gradul de rudenie, starea civila si numarul copiilor sunt alte intrebari la care persoana intervievata trebuie sa raspunda.
Persoanele care locuiesc impreuna, dar nu sunt casatorite, pot alege sa bifeze
casuta privind uniunea consensuala.
Alte intrebari se refera la
dificultatile de vedere, auz sau de ingrijire proprie, precum si la cauzele lor.
Locul de munca si domeniul de activitate, studiile efectuate si forma de protectie de care beneficiaza persoanele intervievate in caz de somaj sunt alte intrebari de pe lista recenzorilor.
De asemenea, pe formulare este trecuta mentiunea “
persoana este libera sa-si exprime propria optiune, fara nicio constrangere” inainte de intrebari precum: “
Carei religii considera persoana ca ii apartine?” sau “
Carei etnii considera persoana ca ii apartine?”.
Pentru persoanele plecate in strainatate va fi trecut in formulare, pe langa datele personale precum nume, prenume sau cod numeric personal, si tara in care respectivul este plecat si de cat timp se afla acolo. Referitor la persoanele plecate in strainatate,
exista si intrebari legate de locul de munca al acestora, dar si de trimiterea banilor in tara.
Referitor la cladire, trebuie prezentate informatii despre forma de proprietate a imobilului, numarul de camere, dar si numarul de persoane care locuiesc la acea adresa.
Alte intrebari se refera la reabilitarea locuintei, la tamplaria ferestrelor, la instalatia de alimentare cu apa, la detinerea unui closet si modul de incalzire a locuintei.
Refuzul de a furniza personalului de recensamant a informatiilor prevazute in programul de inregistrare sau furnizarea de date eronate sau incomplete se sanctioneaza cu
amenda de la 1.500 la 4.000 de lei.
Toate informatiile trebuie sa ramana confidentiale
Potrivit HG nr. 1.502/2009 privind organizarea si desfasurarea recensamantului populatiei si al locuintelor din Romania in anul 2011, recenzorii se identifica prin prezentarea legitimatiei care sa le ateste calitatea.
Recenzorul
nu are voie sa solicite alte informatii decat cele care fac obiectul recensamantului si este obligat sa pastreze confidentialitatea datelor declarate de persoane si inscrise in formularele de recensamant. De asemenea, raspunsurile date de respondenti, trebuie inregistrate fara a fi modificate, interpretate sau a li se schimba sensul.
Incalcarea acestor obligatii se sanctioneaza cu
amenda de la 2.000 lei la 5.000 lei.
_
Formularele care vor fi utilizate la recensamantul din 2011 sunt prezentate in fisier atasat.
Mai multe informatii aici.
Comentarii articol (313)