De asemenea, alin. 2 al aceluiasi articol prevede ca „Cesiunea produce efecte fata de organul fiscal competent numai de la data la care aceasta i-a fost notificata”.
Articolul 30 din Codul de procedura fiscala este pus in practica de ANAF prin Ordinul 1308/2009 privind unele masuri pentru solutionarea deconturilor cu sume negative de TVA cu optiune de rambursare, precum si pentru stingerea prin compensare sau restituire a sumelor reprezentând taxa pe valoarea adaugata aprobata prin decizia de rambursare.
Practic, Ordinul ANAF introduce reglementari privind implementarea acestui concept, stabilind atat regulile de aplicare, cat si formularistica necesara.
Care este procedura
Alexandru Tabacu, Tax Partner la Voicu & Filipescu explica pentru AvocatNet.ro, intr-un articol mai vechi, ca exista cateva reguli principale care guverneaza sistemul de cesiune a creantelor, si anume:
Sfera de aplicabilitate. Procedura se aplica atat pentru deconturile cu sume negative cu optiune de rambursare aflate in curs de solutionare la data publicarii ordinului, cat si celor care se depun dupa 10 iulie 2009 (cand actul normativ a intrat vigoare).
Creante eligibile pentru a fi cesionate. In conformitate cu prevederile Codului de procedura fiscala art. 30 alin (1), pentru a putea fi cesionata creanta fiscala trebuie stabilita conform legii. Pot fi cesionate numai sumele efectiv de restituit contribuabilului cedent. Daca acesta inregistreaza obligatii fiscale, inainte de efectuarea cesiunii se compenseaza aceste datorii fiscale.
Procedura de notificare a organelor fiscale. Creantele principale sau accesorii privind drepturile de rambursare sau de restituire ale contribuabililor pot fi cesionate numai cu notificarea prealabila a organului fiscal competent in administrarea cedentului. Cesiunea isi produce efecte numai incepand cu data la care cesionarul a notificat acest lucru in conformitate cu prevederile Codului de procedura fiscala art. 30 alin (2).
Procedura de lucru cu organele fiscale. Creantele fiscale ale contribuabilului pot fi cesionate catre terti. In acest sens se depune contractul de cesiune de catre cesionar. Daca acesta inregistreaza obligatii fiscale restante, se va depune impreuna cu contractul de cesiune la organul fiscal competent in administrarea cedentului si o cerere de compensare.
Data stingerii obligatiilor fiscale restante ale cesionarului este data depunerii cererii de compensare. In cazul in care, desi exista obligatii fiscale restante, cesionarul nu depune cerere de compensare, stingerea obligatiilor se va face la data la care trezoreria care deserveste organul fiscal competent in administrarea cedentului inregistreaza operatiunea de compensare, a mai aratat specialistul in taxe de la Voicu & Filipescu.
Organul fiscal competent in administrarea cesionarului intocmeste nota de compensare a obligatiilor fiscale pe format tipizat, in 4 exemplare si o transmite unitatii de trezorerie si contabilitate publica care deserverse organul fiscal competent in administrarea cedentului.
Dupa reprimirea a 3 din cele 4 exemplare ale notei de compensare de la Trezorerie, acestea vor fi distribuite astfel: un exemplar se comunica cesionarului, un exemplar se arhiveaza la dosarul fiscal al cedentului, iar al treilea exemplar se arhiveaza la dosarul fiscal al cesionarului.
Potrivit lui Alexandru Tabacu, procedura de lucru la nivelul Trezoreriei este urmatoarea: notele de compensare sunt emise de organul fiscal competent in administrarea cedentului si sunt comunicate trezoreriilor care efectueaza inregistrarile si restituie notele de compensare organului fiscal.
Daca cendentul si cesionarul sunt arondati aceleiasi unitati de trezorerie si contabilitate publica, unitatea de trezorerie:
- va intocmi nota contabila de stingere a obligatiilor cesionarului;
- va efectua informatic operatiunea de compensare;
- va restitui organului fiscal nota de compensare in 3 exemplare.
- cod fiscal platitor: codul fiscal al cedentului;
- cod fiscal beneficiar: codul fiscal al cesionarului;
- indicarea conturilor bugetare corespunzatoare;
- data platii: data la care se sting obligatiile bugetare ale cesionarului.
Utilizarea creantei in cazul in care nu este cesionata. In situatia in care contribuabilii nu doresc cesionarea dreptului de rambursare, se va constitui o baza de date la nivel national referitoare atat la contribuabilii care detin astfel de creante, cat si la creditorii acestora. Baza de date va fi utilizata pentru identificarea relatiilor dintre detinatorii de creante fiscale si creditorii acestora in scopul infiintarii institutiei popririi pe venituri. Formularele pentru realizarea acestei actiuni sunt prezentate in cuprinsul ordinului.
Comentarii articol (6)