Tuturor ni s-a intamplat ca, dupa ce am achizitionat un produs, sa constatam ca prezinta defectiuni. In cazurile fericite, lucrurile s-au rezolvat in mod facil prin intermediul certificatului de garantie. Insa, exista si acele situatii in care vanzatorul refuza fie sa ne acorde de la inceput garantia, fie nu se achita de obligatiile asumate.
Dreptul cumparatorilor de a fi despagubiti in mod real si corespunzator pentru pagubele generate de calitatea necorespunzatoare a produselor si serviciilor este prevazut in
Legea nr. 296/2004 privind Codul Consumului.
In plus, potrivit
Legii nr. 449/2003 privind vanzarea produselor si garantiile asociate acestora, vanzatorul este raspunzator fata de consumator pentru orice lipsa a conformitatii existente la momentul in care au fost livrate produsele. Pentru astfel de abateri,
amenda prevazuta de lege este cuprinsa intre 5.000 de lei si 25.000 de lei.
Tot in Legea nr. 449/2003, se prevede un termen de doua luni, calculat de la data la care s-a constatat deficienta, in care puteti instiinta vanzatorul in legatura cu lipsa de conformitate a produsului achizitionat.
Totusi, se prevede si ca “pana la proba contrara,
lipsa de conformitate aparuta in termen de 6 luni de la livrarea produsului se prezuma ca a existat la momentul livrarii acestuia, cu exceptia cazurilor in care prezumtia este incompatibila cu natura produsului sau a lipsei de conformitate”.
Legea nr. 449/2003 limiteaza la doi ani termenul in care puteti solicita raspunderea vanzatorului. Dupa expirarea acestei perioade, veti mai putea cere remedierea sau inlocuirea produselor doar ca urmare a unor vicii ascunse aparute
in cadrul duratei medii de utilizare.
Garantia – ce trebuie sa cuprinda
Garantia este definita, de legea nr. 449/2003, ca fiind
angajamentul pe care vanzatorul si-l asuma fata de dumneavoastra, fara solicitarea unor costuri suplimentare, de restituire a pretului platit de consumator, de reparare sau de inlocuire a produsului cumparat, daca acesta nu corespunde conditiilor enuntate in declaratiile referitoare la garantie sau in publicitatea aferenta.
Trebuie stiut ca
acordarea garantiei este obligatorie din punct de vedere juridic, fiind redactata in termeni simpli si usor de inteles.
Certificatul de garantie trebuie sa cuprinda elementele de identificare a produsului, termenul de garantie, durata medie de utilizare, modalitatile de asigurare a garantiei - intretinere, reparare, inlocuire si termenul de realizare a acestora, inclusiv denumirea si adresa vanzatorului si ale unitatii specializate de service. De asemenea, garantia trebuie sa includa mentiuni cu privire la drepturile conferite prin lege consumatorului si sa ateste in mod clar ca aceste drepturi nu sunt afectate prin garantia oferita.
In functie de cum solicitati, garantia va fi oferita in scris sau pe orice alt suport durabil. Legea prevede expres ca, in calitate de cumparatori, aveti dreptul de a solicita vanzatorului indeplinirea conditiilor incluse in declaratiile referitoare la garantie. Operatorii economici care nu respecta aceste obligatii risca o
amenda de la 1.000 lei la 2.000 lei.
Totodata, Codul Consumului prevede ca
produsele de folosinta indelungata trebuie sa fie obligatoriu insotite de certificatul de garantie si, daca reglementarile in vigoare prevad, de declaratia de conformitate, precum si de cartea tehnica ori de instructiunile de folosire, instalare, exploatare, intretinere, eliberate de catre producator, conform prevederilor legale.
Inlocuirea unui produs defect
In cazul in care nimeriti un produs neconform, aveti dreptul de a solicita vanzatorului repararea produsului neconform sau inlocuirea lui. Acest lucru se va realiza fara plata unei sume suplimentare, cu exceptia situatiei in care masura este imposibila sau disproportionata. Daca nu respecta aceasta obligatie, vanzatorul este pasibil de plata unei amenzi cuprinse intre 5.000 lei si 25.000 lei.
In cazul produselor cu defecte, producatorii si distribuitorii au obligatia de a le retrage de pe piata, de a le inlocui sau de a le repara. In situatia in care aceste masuri nu pot fi efectuate intr-o
perioada rezonabila de timp, stabilita de comun acord intre dvs. si vanzator,
aveti dreptul sa fiti compensati in mod corespunzator.
Totodata, se prevede ca, in cazul produselor folosite, puteti conveni impreuna cu vanzatorul reducerea termenului de doi ani in care poate fi angajata raspunderea operatorului economic, dar nu la mai putin de un an de la data livrarii produsului.
In plus, daca nu beneficiati nici de repararea si nici de inlocuirea produsului,
aveti dreptul de a cere o reducere corespunzatoare a pretului.
Comentarii articol (38)