Cand avionul cu care am zburat aterizeaza cu bine, uitam de incidentele ivite inainte de decolare: intarzierea zborului, lipsa de informatii a operatorilor aerieni, conditii de asteptare improprii si multe altele. Totusi, daca va confruntati cu asemenea situatii neplacute, este bine sa stiti ca, in calitate de pasageri aerieni, aveti anumite drepturi. Tocmai despre ele vrem sa va vorbim si noi astazi, astfel incat sa stiti ce sa le cereti operatorilor aerieni, in cazul in care treceti prin asemenea neplaceri. Desi, ca sa fim sinceri, va dorim numai zboruri line si speram sa nu aveti niciodata nevoie de asemenea informatii.
Newsletter avocatnet.ro: 10 lucruri de știut astăzi! Primești gratuit, zilnic, în căsuța ta de email, sinteza zilei avocatnet.ro cu cele mai importante noutăți, știri și analize de context.
Daca avionul cu care trebuie sa pleci intarzie sa decoleze, este bine sa stii ca ai dreptul la asistenta din partea operatorilor de transport aerian. Astfel, daca se anticipeaza o posibila intarziere a unui zbor peste ora de plecare (timp de doua ore - in cazul zborurilor de peste 1.500 de kilometri sau mai putin, timp de trei ore sau mai mult - in cazul tuturor zborurilor intracomunitare de peste 1.500 de km si al oricaror alte zboruri cuprinse intre 1.500 si 3.500 de km, timp de patru ore sau mai mult - in cazul tuturor celorlalte zboruri), aveti dreptul la mese si bauturi racoritoare gratuite. De asemenea, aveti dreptul la doua apeluri telefonice, telefon sau fax.
Cand poti solicita rambursarea?
O intarziere de cel putin cinci ore, da pasagerilor dreptul de a li se oferi rambursarea, in termen de sapte zile, a intregului cost al biletului, la pretul de achizitie pentru partea sau partile de calatorie neefectuate si pentru partea sau partile deja efectuate, in cazul in care zborul devine inutil in raport cu planul de calatorie initial al pasagerului, impreuna cu, daca este cazul, un zbor de retur la punctul de plecare initial, cat mai repede posibil.
Insa, trebuie sa stii ca si o intarziere de minim 3 ore iti da, potrivit Curtii Europene de Justitie, posibilitatea de solicita o compensatie, proportional cu distanta pe care o aveai de efectuat cu avionul, astfel:
• 250 EUR pentru toate zborurile de 1500 km sau mai putin;
• 400 EUR pentru toate zborurile intracomunitare de peste 1500 km si pentru toate zborurile cuprinse intre 1500 si 3500 km;
• 600 EUR pentru toate celelalte zboruri.
Compensatia se plateste in numerar, prin transfer bancar electronic, ordin de plata bancar sau cec bancar. Daca pasagerul isi exprima acordul in scris, compensatia se poate oferi in bonuri de calatorie si/sau alte servicii. Totusi, nu este prevazut un termen maxim pana la care trebuie platita compensatia.
Cursa aeriana a anulat zborul. Ce drepturi ai?
O situatie mai neplacuta se refera la anularea curselor aeriene. Compania aeriana trebuie sa va ofere posibilitatea alegerii intre rambursarea costului biletului in termen de sapte zile sau redirectionarea, in conditii de transport comparabile, spre destinatia finala.
De asemenea, trebuie sa vi se ofere bauturi racoritoare, mancare, cazare si transport pana la locul unde veti fi cazati. La fel ca in cazul intarzierilor, pasagerii au dreptul la apeluri telefonice gratuite, dar si de a trimite mesaje prin fax sau e-mail.
Alte compensatii
In plus, in cazul anularii zborului, aveti dreptul la o compensatie cuprinsa intre 250 si 600 de euro, in functie de distanta pana la destinatie, astfel:
• 250 euro pentru toate zborurile de 1500 km sau mai putin;
• 400 euro pentru toate zborurile intracomunitare de peste 1500 km si pentru toate zborurile cuprinse intre 1500 si 3500 km;
• 600 euro pentru toate celelalte zboruri.
Aceasta compensatie se plateste in numerar, prin transfer bancar electronic, ordin de plata bancar sau cec bancar, dar nu exista un termen limita pana la care poate fi platita aceasta suma.
Totodata, in locul compensatiei, puteti opta pentru bonuri de calatorie si/sau alte servicii, daca va exprimati acordul in scris in acest sens.
Cand NU se acorda compensatia
Totusi, exista si situatii in care compania aeriana nu datoreaza compensatii pasagerilor. De exemplu, daca sunteti informati cu cel putin doua saptamani inainte de plecare ca zborul a fost anulat, nu aveti dreptul sa solicitati despagubiri.
Apoi, nu puteti pretinde despagubiri nici daca sunteti informati despre anulare intr-un termen cuprins intre doua saptamani si sapte zile inainte de ora de plecare prevazuta si vi se ofera o redirectionare care sa va permita plecarea cu cel mult doua ore inainte de ora de plecare initial stabilita, astfel incat sa ajungeti la destinatia finala in mai putin de patru ore dupa ora de sosire prevazuta initial.
Nici daca sunteti informati despre anulare cu mai putin de sapte zile inainte de ora de plecare prevazuta si vi se ofera o redirectionare care sa va permita sa plecati cel tarziu cu o ora inainte de ora de plecare prevazuta si sa ajungeti la destinatia finala in mai putin de doua ore dupa ora de sosire prevazuta, nu va da posibilitatea de a cere compensatii.
Totusi, este de mentionat ca, in anumite situatii, pasagerii au dreptul la compensatie chiar daca beneficiaza de rambursare sau redirectionare. Astfel, operatorul de transport aerian va poate reduce cu 50% compensatia daca va ofera redirectionarea spre destinatia finala cu un zbor alternativ, a carui ora de sosire nu depaseste ora de sosire a zborului rezervat initial cu doua ore, in cazul zborurilor de 1.500 kilometri sau mai putin, cu trei ore in cazul zborurilor intracomunitare de peste 1.500 km si pentru toate celelalte zboruri cuprinse intre 1.500 si 3.500 km, sau cu patru ore pentru celelalte zboruri.
Unde faci reclamatie?
Daca credeti ca v-au fost incalcate drepturile in materie de drepturi ale pasagerilor aerieni, ar trebui, inainte de toate, sa contactati compania aeriana. Daca nu sunteti multumiti de raspunsul acestora, puteti depune o reclamatie la unul dintre Organismele nationale de punere in aplicare (ONPA). CE recomanda ca reclamatiile sa fie depuse in tara in care a avut loc incidentul.
--
Acest material este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale, conform termenilor și condițiilor de furnizare a serviciilor avocatnet.ro. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi o solicitare pe adresa office@avocatnet.ro.
Comentarii articol (18)