Pentru solutionarea inregistrarii in scopuri de TVA a societatilor comerciale, organele fiscale realizeaza un control documentar care vizeaza urmatoarele lucruri:
- desfasurarea de activitati economice la sediul social, la sediile secundare sau in afara acestora;
- daca administratorii si/sau asociatii persoanei impozabile au/nu au inscrise in cazierul fiscal infractiuni si/sau fapte pentru care s-a dispus atragerea raspunderii solidare cu debitorul declarat insolvabil sau insolvent sau referitoare la inactivitatea fiscala. Aceasta verificare se realizeaza la sediul administratiei fiscale, pe baza documentelor prezentate de persoana impozabila sau de reprezentantul legal al acesteia sau pe baza evidentelor proprii ale organului fiscal.
- depune o declaratie pe propria raspundere din care sa rezulte ca persoana juridica nu desfasoara activitati economice la sediul/domiciliul fiscal, la sediile secundare sau in afara acestora;
- administratorii si/sau asociatii persoanei impozabile care solicita inregistrarea in scopuri de TVA, inregistrati fiscal in Romania, sau persoana impozabila insasi au/are inscrise in cazierul fiscal infractiuni si/sau fapte de natura celor pentru care se dispune atragerea raspunderii solidare cu debitorul declarat insolvabil sau insolvent sau referitoare la inactivitatea fiscala;
- administratorii si/sau asociatii persoanei impozabile care nu sunt inregistrati fiscal in Romania prezinta o declaratie pe propria raspundere din care sa rezulte ca au comis infractiuni si/sau fapte de natura celor pentru care se dispune atragerea raspunderii solidare cu debitorul declarat insolvabil sau insolvent sau referitoare la inactivitatea fiscala.
In situatia in care, ca urmare a controlului documentar, organele fiscale competente stabilesc ca persoana impozabila nu poate fi inregistrata in scopuri de TVA, comunica solicitantului decizia privind respingerea solicitarii de inregistrare in scopuri de TVA si motivatia in fapt si in drept care sta la baza respingerii.
Dupa efectuarea controlului documentar si numai in cazul persoanelor impozabile ale caror solicitari de inregistrare in scopuri de TVA nu au fost respinse ca urmare a acestui control, organul fiscal verifica existenta faptica a spatiului aferent sediului social si a sediilor secundare declarate prin efectuarea unei cercetari la fata locului.
In situatia in care s-a stabilit ca persoana impozabila a indeplinit criteriile mentionate mai sus, se verifica criteriile de evaluare prevazute in anexa 3 la Ordinul 2795/2011 si ulterior se intocmeste un referat prin care va stabili punctajul obtinut de persoana impozabila.
Atentie! Daca se constata ca persoana impozabila nu indeplineste criteriul privind existenta spatiului aferent sediului social si sediilor secundare, din procesul verbal intocmit ca urmare a controlului faptic trebuie sa rezulte, pe langa rezultatul cercetarii la fata locului si propunerea organului fiscal competent ca persoana impozabila respectiva sa nu fie inregistrata in scopuri de TVA.
In acest caz, organul fiscal competent emite decizia de respingere a solicitarii inregistrarii in scopuri de TVA, care cuprinde in mod obligatoriu si motivatia respingerii, in fapt si in drept si care se comunica persoanei impozabile.
In situatia in care din procesul-verbal de cercetare la fata locului rezulta ca este indeplinit criteriul privind existenta spatiului aferent sediului social si sediilor secundare, organul fiscal competent va proceda la analiza criteriilor de evaluare prevazute in anexa nr. 3 la ordin.
Daca punctajul obtinut este mai mare sau egal de 45 de puncte, organul fiscal competent emite decizia privind aprobarea inregistrarii in scopuri de TVA.
Daca punctajul obtinut este mai mic de 45 de puncte, organul fiscal competent emite decizia privind respingerea inregistrarii in scopuri de TVA, care cuprinde in mod obligatoriu si motivatia respingerii, in fapt si in drept care se comunica persoanei impozabile.
Termene de solutionare
In cazul persoanelor impozabile care solicita inregistrarea in scopuri de TVA la infiintare, termenul de emitere a deciziei de aprobare sau de respingere a inregistrarii este de o zi lucratoare de la data la care se comunica certificatul de inmatriculare in registrul comertului, daca cererea de inregistrare si anexa la cererea de inregistrare se depun in aceeasi zi cu depunerea la oficiul registrului comertului a cererii de inmatriculare.
In cazul in care cererea de inregistrare in scopuri de TVA si anexa la cererea de inregistrare se depun ulterior depunerii cererii de inmatriculare in registrul comertului, dar inainte de data comunicarii certificatului de inmatriculare in registrul comertului, termenul de emitere a deciziei de aprobare sau de respingere a inregistrarii in scopuri de TVA se prelungeste corespunzator cu numarul de zile lucratoare cuprinse intre data depunerii cererii de inmatriculare si data depunerii cererii de inregistrare in scopuri de TVA si a anexei la cerere.
In situatia in care cererea de inregistrare in scopuri de TVA si anexa la cererea de inregistrare se depun dupa comunicarea certificatului de inmatriculare in registrul comertului, termenul de emitere a deciziei de aprobare sau de respingere a inregistrarii in scopuri de TVA este de maximum 3 zile lucratoare de la data depunerii cererii de inregistrare in scopuri de TVA si a anexei la cerere.
Pe de alta parte, in cazul persoanelor care solicita inregistrarea in scopuri de TVA prin optiune ulterior infiintarii, termenul de emitere a deciziei de aprobare sau de respingere a inregistrarii in scopuri de TVA este de 3 zile lucratoare de la data depunerii anexei la declaratia de mentiuni.
Important! In situatia in care documentatia prezentata nu este completa, organul fiscal transmite solicitantului o notificare in vederea completarii acesteia, iar termenul de solutionare a solicitarii de inregistrare in scopuri de TVA se prelungeste cu perioada cuprinsa intre data solicitarii informatiilor si data primirii acestora.
Comentarii articol (5)