Ordinul 3596/2011 (care a inlocuit Ordinul 702/2007) a implinit pe jumatate una dintre dorintele APEC, respectiv posibilitatea de a putea depune on-line declaratia 394 si de a scapa de dischetele care deveneau din ce in ce mai greu de gasit. Insa, cum nicio intentie buna din partea Guvernului/ANAF-ului nu apare fara o veste proasta, aceasta declaratie, pentru care perioada de raportare era semestriala, incepand cu ianuarie 2012, a devenit lunara, respectiv trimestriala, adica are acelasi termen de depunere cu decontul de TVA.
Articol scris de Valentina Sgarbura, vicepresedinte al Asociatiei Profesionale a Economistilor si Contabililor din Romania si managing partner la Advise Expert Accouting.
Declaratia 394 – Declaratie informativa privind livrarile/prestarile si achizitiile efectuate pe teritoriul national de catre persoanele inregistrate in scopuri de TVA cuprinde, de fapt,urmatoarele elemente:
- lista livrarilor de bunuri/prestarilor de servicii efectuate pe teritoriul national in perioada de raportare (denumirea clientilor, codul de inregistrare in scopuri de TVA, baza impozabila totala, TVA total) pentru toate operatiunile impozabile, realizate cu alte persoane impozabile in scopuri de TVA, pentru care au fost emise facturi, inclusiv facturi de avans
- lista achizitiilor de bunuri si servicii efectuate pe teritoriul national in perioada de raportare (denumirea furnizorilor, codul de inregistrare in scopuri de TVA, baza impozabila totala, TVA total) cu toti partenerii inregistrati in scopuri de TVA si fara a se regasi pe lista contribuabililor INACTIVI
ATENTIE! In cazul vanzarilor cu amanuntul in care inregistrarea in contabilitate se face pe baza raportului zilnic, daca au fost emise si facturi pentru o parte din tranzactii, aceste facturi vor trebui cuprinse in declaratii. Acum stand stramb si judecand drept, cum ar trebui realizat acest lucru fara a dubla declararea veniturilor intr-un program normal de contabilitate?
Iar acest fapt ma aduce iar la intrebarea care imi bantuie creierul:
bonurile fiscale sunt fiscale sau nefiscale?
Ce nu se declara:
- livrarile/ achizitiile pentru care s-a emis bon fiscal dar nu s-a emis factura
- operatiunile cu persoane neinregistrate in scopuri de TVA in Romania
- facturile emise prin autofacturare
- operatiunile pentru care se aplica taxarea inversa
- declaratiile pe zero
Nu va impacientati daca pe site-ul ANAF, la explicatiile privind declaratia 394,
veti gasi cotele de TVA de 9% si 19%. Se pare ca cei de la ANAF sunt prea ocupati ca sa actualizeze cotele de TVA, care sunt schimbate de aproape un an si jumatate.
De evidentiat faptul ca anterior
amenda pentru nedepunerea Declaratiei 394 era intre 6.000 si 12.000 lei, iar acum este de la 500 lei la 1.000 lei, pentru persoanele fizice, si de la 1.000 lei la 5.000 lei, pentru persoanele juridice.
Un lucru pe care trebuie sa il retineti este ca prelucrarea declaratiei informative se realizeaza
pana la data de 15 a lunii urmatoare termenului de depunere. De ce spun ca trebuie retinut acest lucru? Deoarece multora dintre dumneavoastra vi s-au solicitat bazele de date ale acestei declaratii retroactiv, cu toate ca declaratia a fost depusa la vremea ei, din 2006 sau 2007, iar de multe ori ati fost in imposibilitatea de a le pune la dispozitia ANAF-ului din varii motive: baza de date pierduta, contabil disparut, firma de contabilitate lichidata etc.
"In cazul in care, dupa depunerea declaratiei, persoana impozabila constata existenta unor omisiuni in datele declarate sau in cazul in care una sau mai multe facturi sunt emise in cursul perioadei de raportare, dar sunt primite de beneficiarul tranzactiei dupa data depunerii declaratiei, persoana impozabila trebuie sa depuna o noua declaratie, corect completata, care inlocuieste declaratia informativa depusa initial."
Din acest articol rezulta un lucru clar: ca
rectificativele ar trebui sa primeasca numere, respectiv Rectificativa nr.1, Rectificativa nr.2, etc., si vom ajunge sa depunem rectificativa la rectificativa, pentru ca de cele mai multe ori viata bate filmul si se intampla frecvent ca anumite facturi sa apara cu intarziere, iar acest fapt va fi generator de erori si inadvertente.
Din punct de vedere contabil, in momentul in care o factura de la un furnizor apare cu intarziere, dupa inchiderea lunii, ea este inregistrata in contabilitate cu data de 1 a lunii urmatoare.
De aici se trage concluzia ca evidentele contabile nu sunt suficiente pentru a intocmi Declaratia informativa (
ATENTIE! informativa si nu fiscala) si ca nu vom avea chei de control in cazul verificarilor Declaratiei 394 cu Decontul 300 si Jurnalul de Vanzari/Cumparari niciodata in aceste conditii.
De asemenea, nu uitati ca trebuie sa va verificati partenerii in fiecare zi, respectiv daca sunt inregistrati in scopuri de TVA sau daca nu cumva se afla pe lista contribuabililor inactivi, deoarece in aceste cazuri, nu beneficiati de deductibilitatea TVA-ului.
"Pentru persoanele impozabile care nu au depus declaratiile informative se emit de catre organul fiscal NOTIFICARI. Notificarile se emit pana cel tarziu la data de 15 a lunii urmatoare termenului legal de depunere a decontului de TVA."
Ce se va intampla in cazul in care Fiscul nu mai emite aceste notificari in cele 15 zile?
Vom scapa de frecventa plimbare la ANAF cu dovada declaratiilor depuse deja, pe care dumnealor nu le au NICIODATA in baza de date?
"In cazul in care pe pagina de vizualizare a starii declaratiei se afiseaza un mesaj cu erorile pe care le contine documentul depus, contribuabilil trebuie ca in termen de 3 zile lucratoare, sa corecteze TOATE erorile comunicate si sa reia procesul de depunere a declaratiei."
De ce nu beneficiem de acelasi termen de 15 zile pentru corectarea erorilor ca si in cazul ANAF-ului? De ce ANAF nu trimite un email de instiintare privind aparitia erorilor?
De fapt care este scopul acestei declaratii? Raspunsul este simplu, contribuabilul face 80% din munca de control a Garzii Financiare si Inspectiei Fiscale. Pe langa un mare spionaj economic in care orice inspector care acces la baza de date poate vedea toate facturile emise si primite ale unui contribuabil, organele de control, pe baza rapoartelor privind neconcordantele identificate, pot oricand controla prin incrucisare orice firma de cate ori poftesc dumnealor.