Agentia Nationala pentru Implementarea Proiectelor si programelor pentru IMM-uri a anuntat recent ca aplicatia de inscriere online a planurilor de afaceri in cadrul Programului pentru stimularea infiintarii si dezvoltarii microintreprinderilor de catre intreprinzatorii tineri va fi din nou disponibila pe site-ul www.aippimm.ro, incepand cu data de 15 februarie, orele 10.00.
Astfel, pentru acest an, programului i-a fost alocat un buget de 21 milioane lei. Programul, aflat in al doilea an de functionare, are ca obiectiv dezvoltarea antreprenoriala in randul tinerilor, avand in vedere ca, in Romania, doar un tanar din 100 de tineri incepe o afacere pe cont propriu, fata de unul din 4 tineri in Cehia, Polonia sau Ungaria.
Programul pentru stimularea infiintarii si dezvoltarii microintreprinderilor de catre intreprinzatorii tineri, care transpune o schema transparenta de ajutor de minimis, a fost aprobat, in urma cu un an, prin OUG nr. 6/2011, in timp ce normele sale de aplicare au fost aprobate prin HG nr. 96/2011. Pentru facilitatile acordate de Guvern, in 2011, tinerii au avut la dispozitie aproximativ 8 luni.
Inscrierea in program se face online, pe site-ul www.aippimm.ro. Pentru participarea la Program, fiecare solicitant trebuie sa se inregistreze cu user si parola. Dupa inregistrare, se completeaza planul de afaceri si se incarca documentele insotitoare.
De asemenea, conform actelor normative de aplicare, planul de afaceri pentru care se solicita creditul trebuie sa cuprinda investitii in active corporale si/sau necorporale, pe o perioada determinata, in scopul realizarii unor obiective clare, concrete si reale. Planul trebuie sa fie implementat pe teritoriul Romaniei si sa respecte regulile referitoare la ajutorul de minimis, prevazute de Regulamentul CE nr. 1998/2006 privind aplicarea art. 87 si 88 din Tratatul ajutoarelor de minimis, publicat in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L379/28.12. 2006.
Cine poate aplica?
Ordonanta nr. 6/2011 si normele sale de aplicare, aprobate prin HG nr. 96/2011, stabilesc conditiile de participare in cadrul programului de accesare a creditelor nerambursabile de pana la 10.000 de euro.
Tinerii care vor sa obtina un credit prin intermediul acestui program guvernamental trebuie sa:
- aiba capacitate juridica deplina de exercitiu, varsta de pana la 35 de ani, impliniti cel mai tarziu in ziua inregistrarii cererii de inmatriculare a societatii cu raspundere limitata in Registrul Comertului. Daca la data inregistrarii cererii de inmatriculare a societatii cu raspundere limitata in Registrul Comertului, conditia referitoare la varsta este indeplinita, aceasta se considera indeplinita pe intreaga perioada de acordare a facilitatilor;
- anterior datei inmatricularii societatii in Registrul Comertului , nu trebuie sa mai fi detinut si nu detin calitatea de actionar sau asociat al unei intreprinderi constituite in Spatiul Economic European (SEE);
- infiinteze pentru prima data o societate comerciala cu raspundere limitata in conditiile Legii nr. 31/1990 privind societatile comerciale, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, si ale prezentei Ordonante de urgenta nr. 6/2011;
- declare pe propria raspundere, sub sanctiunea legii penale pentru declaratii mincinoase, ca indeplinec conditiile prevazute, declaratia urmand sa fie depusa la Registrul Comertului odata cu cererea de inmatriculare a societatii;
- sa nu mai fi beneficiat de finantare in cadrul acestui Program.
In acelasi timp, actul normativ prevede si o serie de obligatii referitoare la statutul microintreprinderii pentru care se acorda creditul:
- este societate comerciala cu raspundere limitata-debutant (SRL-D), care functioneaza pe durata nedeterminata, in conditiile Legii nr. 31/1990 privind societatile comerciale, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare. Calitatea de microintreprindere apartinand intreprinzatorului debutant se obtine la data inmatricularii la Registrul Comertului in a carui raza teritoriala se afla sediul sau social;
- se incadreaza in categoria microintreprinderilor in conditiile Legii nr. 346/2004 privind stimularea infiintarii si dezvoltarii intreprinderilor mici si mijlocii, cu modificarile si completarile ulterioare, si ale OUG nr. 6/2011;
- este infiintata de un intreprinzator debutant, ca asociat unic, sau de cel mult 5 intreprinzatori debutanti asociati;
- este administrata de asociatul unic, de unul sau mai multi administratori dintre asociati;
- are in obiectul de activitate cel mult 5 grupe de activitate prevazute de clasificarea activitatilor din economia nationala in vigoare (CAEN Rev 2).
Ce obligatii au beneficiarii creditului?
Tinerii care primesc acest credit sunt obligati sa angajeze, cu contract de munca pe durata nedeterminata, cu norma intreaga si sa mentina in activitate cel putin 2 salariati de la momentul obtinerii facilitatilor.
In acest sens, angajatorul SRL-D va notifica in scris Oficiul Teritorial pentru IMM si Cooperatie al Agentiei, in a carui raza de competenta isi are sediul, in termen de cel mult 10 zile lucratoare de la inregistrare, in vederea luarii in evidenta.
De asemenea, cel putin 50% din profitul realizat in anul fiscal precedent va fi reinvestit.
Situatiile financiare semestriale si anuale, cu dovada inregistrarii acestora la autoritatile competente, precum si un raport semestrial de progres, pe o perioada de 3 ani, incepand cu anul in care s-a obtinut ajutorul nerambursabil trebuie depuse la Agentie, prin OTIMMC in a carui raza de competenta isi are sediul firma.
Ce facilitati se acorda?
In cadrul acestui program, firmele infiintate de tineri pot primi o alocatie financiara nerambursabila reprezentand cel mult 50%, dar nu mai mult de 10.000 euro, din valoarea totala a cheltuielilor eligibile aferente planului de afaceri, pentru care face dovada surselor de cofinantare.
Alocatiile financiare nerambursabile se acorda in lei, in limita plafonului aprobat de Ministerul Economiei.
Totodata, Fondul National de Garantare al Creditelor pentru IMM acorda garantii pentru creditele contractate de „SRL-D” in vederea realizarii planurilor de afaceri acceptate de Agentie, pana la cel mult 80% din valoarea creditului solicitat, in limita sumei de 80.000 euro, echivalentul in lei.
Firmele SRL-D sunt scutite de la plata contributiilor de asigurari sociale datorate de angajatori, potrivit legii, pentru veniturile aferente timpului lucrat de cel mult 4 salariati, angajati pe perioada nedeterminata. Aceasta perioada constituie stagiu de cotizare in sistemul public de pensii, iar pentru stabilirea si calculul drepturilor prevazute de Legea nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice, cu modificarile si completarile ulterioare, se utilizeaza castigul salarial mediu brut lunar, pentru care asiguratul plateste contributia individuala de asigurari sociale. Pentru fiecare salariat, scutirea nu se acorda pentru veniturile salariale lunare care depasesc cuantumul castigului salarial mediu brut pe economie din anul anterior.
Totodata, pentru operatiunile de inmatriculare efectuate la Oficiile Registrului Comertului, pentru inregistrarea microintreprinderii nu sunt datorate taxe.
Tinerii debutanti in afaceri in cadrul programului primesc consiliere, instruire si sprijin din partea OTIMMC, in a carui raza de competenta isi are sediul social.
Mai multe informatii aici.
_
In fisierele atasate puteti consulta:
- Ghidul solicitantului
- Model Plan de afacere
- Documente justificative