Avand in vedere vremurile de criza prin care trecem, a nu accepta un loc de munca poate sa para o decizie cel putin necugetata. Teoretic, da. In practica, lucrurile sunt foarte diferite si fiecare caz trebuie analizat separat. Cei de la PortalHR ne dau cateva exemple de bune practici, care ne pot ajuta in luarea unei decizii.
E bine sa accepti un loc de munca, dar este oare bine sa accepti orice, fara sa incerci sa te convingi ca se apropie macar in "punctele esentiale" de ceea ce ai nevoie?
De la persoana la persoana, aceste puncte esentiale pot fi din zona financiara, din cea a mediului de lucru, a motivatiei sau valorilor, a sistemului de management, a oportunitatilor de dezvoltare etc. Ele exista cu siguranta si orice oferta de job trebuie trecuta prin filtrul lor pentru ca doar in felul acesta acceptarea sau respingerea ei poate fi considerata bine cugetata.
Datele statistice arata faptul ca, in medie, "oamenii muncii" isi schimba acum joburile o data la 3 - 4 ani, ceea ce inseamna ca decizia de a accepta sau de a respinge o oferta ar trebui sa fie bine documentata. Se pare insa, ca petrecem mai mult timp analizand in ce sa ne investim economiile sau unde sa mergem in vacanta, decat studiind o oferta de job.
Evident, in functie de tipul pozitiei si profilul persoanei care primeste oferta, analizarea si negocierea acesteia pot contine etape si elemente diverse.
Exista insa, indiferent de momentul in cariera cand trebuie sa iei aceasta decizie, cateva
bune practici carora merita sa le acorzi timp si atentie:
1. Asigura-te pe parcursul procesului de recrutare ca exista claritate in ceea ce priveste nivelul tau de asteptari, dorinte/ aspiratii. Nu este vorba aici doar de nivelul de asteptari salariale, ci si de obiectivele profesionale pe care iti doresti sa le atingi.
2. Descopera cat mai multe informatii despre potentialul angajator. Daca nu ai facut acest lucru inainte sa iti trimiti CV-ul, momentul in care primesti o oferta este critic in acest sens. Acum e momentul sa cercetezi care este reputatia/ imaginea, ce se vorbeste despre companie in piata, ce se stie despre managerul cu care urmeaza sa lucrezi, etc.
3. Fii realist in comparatiile pe care le faci. Simplul fapt ca ai mai fost la un interviu la o companie care ti se pare mai atragatoare nu inseamna ca vei primi o oferta si de la acestia. Cum se spune pe la noi: "nu da vrabia din mana pe cea de pe gard" (asta presupunand ca "vrabia din mana" intruneste alte conditii importante).
4. Daca iti trebuie neaparat un job (din motive financiare), evalueaza in ce masura este posibil sa accepti oferta pentru o perioada determinata de timp in care sa poti cauta ceva mai potrivit. Expertii spun ca putini candidati sunt constienti de efectele nocive pe care schimbarile dese de job le au asupra imaginii/ reputatiei si eficientei lor.
5. Daca iti dai seama pe parcurs ca vei refuza o oferta, nu lasa angajatorul sa iti faca una. Cel mai bine e sa le spui din timp ca nu are sens sa continuati discutia si in felul acesta sa reusiti sa va despartiti amiabil. O gandire de genul: "lasa sa imi faca oferta si vad eu dupa aia ce le spun", este paguboasa si iti poate crea o reputatie proasta in piata.
Articol aparut initial pe www.portalhr.ro. Puteti citi articolul original aici.
Comentarii articol (0)