Proiectul propune o abordare structurata pe mai multe etape, prima dintre ele fiind elaborarea unei analize a disfunctionalitatilor actualului cadru legal aplicabil administratiei publice din Romania, etapa ce s-a incheiat odata cu realizarea Tezelor prealabile ale proiectului de Cod Administrativ, document ce constiuie baza elaborarii ulterioare a Codului Administrativ.
Cui se va adresa Codul Administrativ?
Potrivit tezelor prealabile, sunt 5 domenii care fac obiectul de reglementare al proiectului Codului Administrativ:
- administratia publica centrala,
- administratia publica locala,
- personalul din administratia publica,
- proprietatea publica si privata a statului si a unitatilor administrativ-teritoriale,
- serviciile publice.
De asemenea, exista norme contradictorii, iar personalul administratiei publice intampina dificultati in aplicarea prevederilor legale in vigoare generate de norme juridice neclare si necorelate.
Concluziile anchetei si solutii propuse
Analiza sociologica realizata la nivelul celor 5 domenii s-a efectuat pe baza de chestionare, astfel ca 75% dintre institutiile respondente au sesizat cazuri de contradictii intre anumite prevederi ale actelor normative. De asemenea, peste 60% au declarat ca au existat cazuri in care au constatat necorelari intre actele normative, iar peste jumatate dintre institutii au declarat ca au existat situatii in care au constatat vid legislativ.
Conform tezelor prealabile, prin Codul administrativ ce urmeaza a fi elaborat vor fi propuse o serie de solutii pentru rezolvarea disfunctionalitatilor identificate, pentru fiecare dintre cele 5 domenii verificate.
Astfel, printre solutiile propuse la nivelul administratiei publice centrale, codul administrativ propune codificarea prevederilor referitoare la incompatibilitatile si conflictul de interese privind demnitarii, dar si codificarea prevederilor referitoare la incompatibilitatile si conflictul de interese privind demnitarii. De asemenea, o solutie este regruparea intr-un singur act normativ a prevederilor referitoare la autoritatile administratiei publice centrale si reprezentantii acestora la nivel teritorial (Presedinte, Guvern, ministere, autoritati administrative autonome, servicii publice deconcentrate, prefect).
In vederea eliminarii paralelismelor, contradictiilor si necorelarilor din cadrul administratiei publice locale, Codul propune simplificarea procedurii de validare a mandatelor consilierilor locali si judeteni, dar si revizuirea prevederilor referitoare la sedintele consiliului local/judetean.
Referitor la personalul din administratia publica, trebuie stabilite un set de reguli general aplicabile, inclusiv in ceea ce priveste domeniul eticii, incompatibilitatilor si conflictelor de interese in exercitarea functiilor, si completarea acestora. Totodata, este nevoie de definitii clare si fara echivoc, precum clarificare unor notiuni precum personal din administratia publica, functie publica, functionar public, corp al functionarilor publici, conflict de interese, cariera, promovare, formare profesionala etc.
In ceea ce priveste proprietatea publica si privata a statului si a unitatilor administrativ-teritoriale, este necesara crearea unui regim juridic cadru al proprietatii publice si private a statului si a unitatilor administrativ-teritoriale, dar si o reglementarea mai detaliata a modalitatilor de exercitare a dreptului de proprietate publica: darea in administrare, inchirierea si darea in folosinta gratuita
Problemele identificate la nivelul serviciilor publice ar putea fi rezolvate prin definirea unor termeni reprezentand concepte relevante in domeniu: serviciu public, serviciu public de interes national, serviciu public de interes local, servicii de interes economic general, servicii non-economice de interes general, obligatie de serviciu public.
"Abordarea propusa in vederea definirii serviciului public este cea functionala, avand in vedere atat traditia nationala, cat si legislatia comunitara si jurisprudenta Curtii Europene de Justitie", se arata in teze.
2001 – 2012 sau traseul elaborarii unui cod administrativ
Intentia Guvernului Romaniei de a codifica cadrul legal din domeniul administratiei publice, prin intermediul unui Cod Administrativ si unui Cod de proceduri administrative, a fost statuata inca din anul 2001, in cadrul Programelor de Guvernare si al Planurilor Legislative ale Guvernului, responsabilitatea elaborarii acestora revenind Ministerului Administratiei si Internelor.
Procesul de codificare a actelor normative ce reglementeaza aspectele procedurale ale administratiei publice a cunoscut o dezvoltare mai accentuata, pe parcursul anului 2008, actiunile intreprinse fiind materializate prin adoptarea Hotararii Guvernului nr. 1360/2008 pentru aprobarea Tezelor prealabile ale Codului de procedura administrativa.
Tezele vor fi supuse procesului de avizare de catre institutiile competente si de aprobare prin Hotarare a Guvernului.
Comentarii articol (0)