Daca in privinta taxei de poluare, asa cum era reglementata ea de OUG nr. 50/2008, Curtea de Justitie a Uniunii Europene a decis deja ca era contrara dispozitiilor comunitare, nici noua taxa auto, introdusa prin Legea nr. 9/2012, nu pare sa scape de controverse.
Potrivit lui Carmen Diaconu, noua lege, nu numai ca nu se coreleaza cu dispozitiile comunitare, insa este si discriminatorie, incalcand in mod vadit principiul ”poluatorul plateste”.
Avocatul arata ca taxa de poluare, asa cum este reglementata prin Legea nr.9/2012, nu respecta principiul “poluatorul plateste”, deoarece nu toti cei care polueaza platesc aceasta taxa.
"Apoi, continua Diaconu, nu trebuie sa uitam care este rolul si menirea unei taxe, in sensul ca taxa este datorata de un contribuabil pentru serviciul prestat in folosul lui de institutiile statului. Or, in acest caz, institutiile statului, fara a indeplini un act sau serviciu in folosul cetatenilor, percep o suma de bani cu titlu de taxa. Nu in ultimul rand, discriminarea care se creaza ca urmare a hotararilor judecatoresti pronuntate de instantele de judecata prin care se admit cererile de restituire a taxei de prima inmatriculare achitata pentru autoturismele provenite din spatiul comunitar, fata de persoanele care au inmatriculat autovehicule noi pe acelasi teritoriu al Romaniei".
Cum procedam pentru a contesta noua taxa auto
Carmen Diaconu a explicat pentru AvocatNet.ro ca toate persoanele care au achitat taxa auto se pot indrepta impotriva statului roman prin promovarea unei actiuni in fata instantelor de judecata prin care sa solicite restituirea sumei achitate cu titlu de taxa de poluare, rata de succes a unor asemenea procese fiind ridicata.
Documentele necesare pentru a solicita recuperarea banilor din taxa auto sunt, potrivit avocatului:
- cartea de identitate a masinii in copie, cu prezentarea originalului in instanta pentru conformitate,
- contract de vanzare cumparare a autovehiculului,
- decizia de impunere a platii taxei de poluare eliberata de Administratia Finaciara competent si
- dovada platii taxei de poluare.
"Pentru autovehiculele achizitionate in sistem leasing, recomandam incheierea unei conventii de cesiune de creanta litigioasa deoarece contribuabilul care a achitat taxa este locatorul, iar nu utilizatorul. Este insa suficienta si o procura din partea societatii de leasing prin care aceasta manadeaza utilizatorul sa intreprinda toate demersurile necesare pentru recuperarea taxei", arata Diaconu.
Din punct de vedere al costurilor, cei care vor sa conteste in instanta taxa de poluare trebuie sa achite o taxa de timbru de 4 lei si un timbru judiciar de 0,15 lei. La aceasta suma se mai adauga si onorariul avocatului, pentru cei care aleg sa fie asistati de un profesionist pe tot parcursul procedurii.
Carmen Diaconu este de parere ca cei care solicita recuperarea taxei auto in instanta au nevoie de un avocat pentru ca redactarea actiunii in fata instantei de judecata presupune cunostinte temeinice de drept intern si drept comunitar, dar si cunoasterea practicii CEDO. In plus, este posibil ca in proces partea adversa sa invoce tot felul de exceptii, la care justitiabilul trebuie sa fie pregatit sa raspunda.
Cat timp se pierde cu procesul
In cazul ideal, un proces pentru recuperarea taxei auto dureaza 8 luni. Totusi, el poate ajunge si la doi ani, cu toate caile de atac, cu redactarea hotararii, cu executarea silita si recuperarea efectiva a sumelor de bani, conform estimarilor avocatului de la Olteanu si Asociatii.
Cu toate acestea, timpul petrecut prin instante pare sa merite efortul. Carmen Diaconu precizeaza ca rata de succes a proceselor in care se solicita restituirea banilor platiti pentru taxa auto este ridicata.
Avocatul atrage atentia ca nicio cauza nu seamana cu alta, fiecare dosar avand particularitatile lui, astfel ca rezultatele pot sa difere, mai ales ca sentintele sunt pronuntate de judecatori diferiti.
"Convingerea intima a judecatorului ca aceasta taxa (taxa de poluare – n.red.) este legala si respecta dispozitiile din dreptul intern si dispozitiile din dreptul comunitar" poate fi unul dintre motivele pentru un eventual esec al proceselor de recuperare a banilor din taxa de poluare, considera Carmen Diaconu.
De asemenea, avocatul mai arata ca justitiabilii pot sa nu aiba castig de cauza in asemenea procese si daca actiunea nu a fost motivata in mod corespunzator, daca nu a fost stabilit cadrul procesual corect sau daca nu au fost depuse actele necesare.
Citeste mai multe informatii despre noua taxa auto AICI.
Comentarii articol (38)