Eliberarea cartii de identitate este reglementata de OUG nr. 97/2005 privind evidenta, domiciliul, resedinta si actele de identitate ale cetatenilor romani, republicata in luna octombrie 2011. Cartea de identitate sau, dupa caz, buletinul de identitate, se elibereaza cetatenilor romani si face dovada identitatii, a adresei de domiciliu si, dupa caz, a adresei de resedinta a titularului acestuia.
In plus, cartea de identitate este unul dintre documentele valide pe care cetateanul le poate prezenta atunci cand isi exercita dreptul la vot.
Astfel, avand in vedere ca duminica, 9 decembrie, se desfasoara alegerile pentru Camera Deputatilor si Senatului, cartile de identitate vor putea fi eliberate si in week-end, intrucat serviciile publice comunitare de evidenta a persoanelor vor avea program extins, dupa cum urmeaza:
- Sambata, 8 decembrie: de la 08.00 la 16.00
- Duminica, 9 decembrie: de la 08.00 la 21.00
In acest fel, persoanele care vor sa voteze, dar nu detin documente valabile, se pot adresa serviciilor publice comunitare pentru eliberarea in timp util a cartii de identitate. Totusi, eliberarea se face pe baza anumitor documente, care sunt prezentate in cele ce urmeaza.
Ce acte sunt necesare pentru eliberarea cartii de identitate?
Actul de identitate se elibereaza pe baza unei cereri scrise, de catre serviciul public comunitar de evidenta a persoanelor de la locul de domiciliu sau resedinta a persoanei. Conform normelor legale, cererea trebuie sa fie insotita de documentele care fac dovada numelui de familie si a prenumelui, a datei de nastere, a starii civile, a cetateniei romane, a adresei de domiciliu si, dupa caz, a adresei de resedinta.
Concret, potrivit informatiilor de pe site-ul Directiei pentru Evidenta Persoanelor si Administrarea Bazelor de Date (DEPABD), documentele necesare pentru eliberarea unei carti de identitate sunt urmatoarele:
- cererea pentru eliberarea actului de identitate;
- certificatul de nastere al solicitantului, original si copie;
- documentul cu care se face dovada adresei de domiciliu*);
- chitanta reprezentand contravaloarea cartii de identitate, respectiv 7 lei, aceasta suma fiind actualizata in functie de rata inflatiei, cu avizul Consiliului Concurentei;
- timbru fiscal in valoare de 4 lei sau documentul cu care face dovada achitarii, in conditiile legii, a taxei extrajudiciare de timbru (valoare ce se poate actualiza prin hotarare de Guvern);
Important! Aceste documente sunt obligatorii, indiferent de motivul pentru care se elibereaza.
Pe langa actele mentionate mai sus, mai sunt necesare si alte documente, in functie de motivul pentru care se solicita eliberarea cartii de identitate, precum si de starea civila a solicitantului, astfel:
In cazul persoanelor casatorite/divortate/vaduve:
- certificatul de casatorie, in cazul persoanelor casatorite sau al sotului supravietuitor, original si copie;
- hotararea de divort definitiva si irevocabila sau certificatul de divort, dupa caz, original si copie;
- certificatul de deces al sotului/sotiei decedat/decedate, in cazul sotului supravietuitor, original si copie;
In cazul pierderii, furtului, distrugerii sau deteriorarii actului de identitate:
- un document oficial cu fotografie de data recenta, pentru certificarea identitatii.
Atentie! Persoanele care au detinut, anterior, un act de identitate, trebuie sa-l predea lucratorului de evidenta a persoanelor, daca nu a fost pierdut, furat ori distrus. Persoanele care detin carte de alegator sunt obligate sa o predea lucratorului de evidenta a persoanelor, intrucat, odata cu noua carte de identitate, li se va elibera si o alta carte de alegator.
DEPABD puncteaza, de asemenea, ca toate documentele se prezinta in original si copie si ca, potrivit noilor reglementari, pentru eliberarea unui act de identitate ca urmare a schimbarii domiciliului sau stabilirii resedintei nu se mai solicita dovada luarii in evidenta de catre centrul militar judetean sau de sector.
____________
*) Conform reglementarilor legale, dovada adresei de domiciliu sau de resedinta se poate face cu unul din urmatoarele documente:
a) acte incheiate in conditiile de validitate prevazute de legislatia romana in vigoare, privind titlul locativ;
b) declaratia scrisa a gazduitorului, persoana fizica sau juridica, de primire in spatiu;
c) declaratia pe propria raspundere a solicitantului, insotita de nota de verificare a politistului de ordine publica, prin care se certifica existenta unui imobil, faptul ca solicitantul locuieste efectiv la adresa declarata;
d) documentul eliberat de primarii, din care sa rezulte ca solicitantul sau, dupa caz, gazduitorul acestuia figureaza inscris in Registrul agricol.
Ce se intampla daca solicitantul nu are toate documentele?
In situatia in care solicitantul nu poseda toate documentele necesare eliberarii unei carti de identitate, acestuia i se elibereaza o carte de identitate provizorie. Conform OUG nr. 97/2005, cartea provizorie de identitate se elibereaza in urmatoarele situatii:
- cand persoana fizica nu poseda toate documentele necesare pentru eliberarea cartii de identitate;
- in cazul cetatenilor romani cu domiciliul in strainatate, care locuiesc temporar in Romania.
Pentru acest tip de document, termenul de valabilitate se stabileste de serviciul public comunitar de evidenta a persoanelor, dar nu poate fi mai mic de 30 de zile sau mai mare de un an.
Pentru a obtine cartea de identitate provizorie, cetatenii vor prezenta urmatoarele documente:
- cererea pentru eliberarea actului de identitate;
- documentele pe care solicitantul le poate prezenta, din categoria celor cu care, potrivit legii, se poate face dovada numelui de familie si a prenumelui, a datei de nastere, a starii civile, a cetateniei romane, a adresei de domiciliu / adresei de resedinta, original si copie (documentele sunt prezentate mai sus, n,red.);
- 3 fotografii marimea 3x4 cm cu banda alba de 7 mm. la baza;
- chitanta reprezentand contravaloarea cartii de identitate provizorii - 1 leu;
- timbru fiscal/ chitanta reprezentand contravaloarea taxei de timbru - 4 lei.
Ce taxe trebuie achitate si unde?
Contravaloarea cartii de identitate este de 7 lei, iar a cartii de identitate provizorii este de 1 leu, aceste sume fiind actualizate in functie de rata inflatiei, cu avizul Consiliului Concurentei. De asemenea, atat pentru eliberarea cartii de identitate, cat si pentru eliberarea cartii provizorii de identitate, se va achita taxa de timbru fiscal, in valoare de 4 lei.
Conform DEPABD, aceste taxe se achita fie la sediul serviciului pe raza caruia solicitantul are domiciliul sau resedinta, fie la structura de taxe si impozite din cadrul primariei localitatii la nivelul careia functioneaza serviciul public comunitar de evidenta a persoanelor, fie prin alta modalitate stabilita de autoritatea publica locala.
Mai multe detalii pot fi disponibile pe site-urile proprii ale serviciilor publice comunitare, o lista a acestora fiind pusa la dispozitie de DEPABD AICI.
Comentarii articol (2)