Legea nr. 115/2012, in vigoare din vara anului 2012, a modificat Legea medierii, instituind, printre altele, obligatia de a participa la o sedinta de informare privind medierea, ca procedura prealabila instantei de judecata. Concret, in actul normativ se arata, la art. 601, ca "in litigiile ce pot face, potrivit legii, obiect al medierii sau al altei forme alternative de solutionare a conflictelor, partile si/sau partea interesata, dupa caz, sunt tinute sa faca dovada ca au participat la sedinta de informare cu privire la avantajele medierii". Prevederea urma sa intre in vigoare in 6 luni de la publicarea Legii nr. 115/2012 in Monitorul Oficial (9 iulie, n.red.), adica in 9 ianuarie 2013.
Totusi, acest termen a fost amanat, printr-un act normativ adoptat de Guvern in sedinta din 12 decembrie 2012 si publicat recent in Monitorul Oficial. Mai exact, Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr. 90/2012 pentru modificarea si completarea Legii nr. 192/2006 privind medierea si organizarea profesiei de mediator, publicata in Monitorul Oficial nr. 878 din 21 decembrie, stabileste ca regula introdusa de art. 601 NU se mai aplica din 9 ianuarie, asa cum era prevazut initial, ci incepand cu 1 februarie 2013. Acest lucru inseamna ca, incepand cu data de 1 februarie, cei care vor sa inceapa un proces sunt obligati sa participe la sedinta de informare, in caz contrar cererea lor de chemare in judecata fiind respinsa.
"Instanta va respinge cererea de chemare in judecata ca inadmisibila in caz de neindeplinire de catre reclamant a obligatiei de a participa la sedinta de informare privind medierea, anterior introducerii cererii de chemare in judecata, sau dupa declansarea procesului pana la termenul dat de instanta in acest scop (...)", se arata in textul OUG.
Pe de alta parte insa, actul normativ publicat recent prevede ca dispozitiile referitoare la sanctiunea inadmisibilitatii se aplica numai proceselor incepute dupa data de 1 februarie 2013. In cazul litigiilor declansate anterior datei de 1 februarie, Guvernul anunta, in decembrie 2012, ca sanctiunea neprezentarii la sedinta de informare nu va fi inadmisibilitatea, ci amenda, insa in OUG nr. 90/2012 nu se mentioneaza acest detaliu.
O alta noutate introdusa de documentul citat este ca procedura de informare, incluzand si formalitatile pentru convocarea partilor, nu poate depasi 15 zile calendaristice, desi pana acum Legea nr. 115/2012 nu impunea niciun termen limita.
Atentie! In Legea nr. 115/2012 se arata ca dovada participarii la sedinta de informare privind avantajele medierii intr-o anumita materie se face printr-un proces-verbal de informare eliberat de mediatorul care a realizat informarea. Totusi, OUG publicata recent modifica aceasta prevedere, in sensul ca dovada participarii la sedinta va fi certificatul de informare, si nu procesul-verbal. In plus, in noul act normativ se precizeaza ca daca una dintre parti refuza in scris participarea la sedinta de informare ori nu se prezinta la data fixata pentru sedinta de informare, se intocmeste un proces-verbal, care se depune la dosarul instantei.
Se ingradeste, in vreun fel, accesul la justitie?
"Medierea este, in continuare, o procedura prealabila, ce poate fi incadrata in aceeasi categorie cu procedura concilierii directe sau cu plangerea prealabila din contenciosul administrativ", a declarat, in luna decembrie, Madalina Grigoras, Avocat, Tuca Zbarcea & Asociatii, la solicitarea AvocatNet.ro.
Totodata, reprezentantul Tuca Zbarcea si Asociatii opina, la data respectiva, ca dorinta legiuitorului este, probabil, aceea de a ajuta partile dintr-un eventual litigiu, ce este pe cale de a se declansa, sa incerce o impacare, in conditii de neutralitate, impartialitate si confidentialitate. "Impunerea acestei proceduri ca obligatorii se explica prin prisma faptului ca, in general, convocarea la mediere era ignorata in practica", a explicat Grigoras.
Mai mult decat atat, avocatul este de parere ca nu poate fi vorba de o ingradire la liberul acces la justitie, din moment ce se impune doar participarea la sedinta de informare. "Din punctul nostru de vedere, obligativitatea participarii la sedinta de informare privind medierea, nu ar duce, literalmente, la ingradirea liberului acces al cetatenilor la justitie", a mentionat atunci Madalina Grigoras. Practic, conform declaratiilor avocatului, partile vor fi, in continuare, libere sa aleaga daca, dupa aceasta sedinta, vor opta pentru procedura medierii sau se vor adresa instantelor de judecata pentru a-si rezolva conflictul.
Ce presupune sedinta de informare si in ce cazuri va fi obligatorie?
Potrivit Legii nr. 115/2012, in sedinta de informare privind medierea, mediatorul explica partilor scopul, limitele si efectele medierii, precum si avantajele acestei proceduri. Sedinta de informare este gratuita, dupa cum se precizeaza si in Legea medierii: "Pentru activitatea de informare si consiliere a partilor cu privire la procedura medierii si avantajele acesteia, indeplinita potrivit legii anterior incheierii contractului de mediere, mediatorul nu poate pretinde onorariu".
Potrivit normelor legale instituite de Legea nr. 115/2012, partile aflate in conflict se vor prezenta impreuna la mediator. Totusi, conform OUG nr. 90/2012, sedinta de informare se poate desfasura separat, in cazul in care victima refuza sa participe impreuna cu faptuitorul. "In cazul infractiunilor pentru care retragerea plangerii prealabile sau impacarea partilor inlatura raspunderea penala, dupa formularea plangerii, daca faptuitorul este cunoscut sau a fost identificat, iar victima isi exprima consimtamantul de a participa la sedinta de informare impreuna cu faptuitorul; daca victima refuza sa participe impreuna cu faptuitorul, sedinta de informare se desfasoara separat", se precizeaza in documentul citat.
Incepand din 1 februarie 2013, procedura prealabila instantei de judecata va fi obligatorie:
- in domeniul protectiei consumatorilor, cand consumatorul invoca existenta unui prejudiciu ca urmare a achizitionarii unui produs sau unui serviciu defectuos, a nerespectarii clauzelor contractuale ori garantiilor acordate, a existentei unor clauze abuzive cuprinse in contractele incheiate intre consumatori si operatorii economici ori a incalcarii altor drepturi prevazute in legislatia nationala sau a Uniunii Europene in domeniul protectiei consumatorilor;
- in materia dreptului familiei (neintelegerile care tin de continuarea casatoriei, partajul de bunuri comune, exercitiul drepturilor parintesti, stabilirea domiciliului copiilor, contributia parintilor la intretinerea copiilor sau orice alte neintelegeri care apar in raporturile dintre soti cu privire la drepturi de care ei pot dispune potrivit legii);
- in domeniul litigiilor privind posesia, granituirea, stramutarea de hotare, precum si in orice alte litigii care privesc raporturile de vecinatate;
- in domeniul raspunderii profesionale in care poate fi angajata raspunderea profesionala, respectiv cauzele de malpraxis, in masura in care prin legi speciale nu este prevazuta o alta procedura;
- in litigiile de munca izvorate din incheierea, executarea si incetarea contractelor individuale de munca;
- in litigiile civile a caror valoare este sub 50.000 lei, cu exceptia litigiilor in care s-a pronuntat o hotarare executorie de deschidere a procedurii de insolventa, a actiunilor referitoare la Registrul Comertului si a cazurilor in care partile aleg sa recurga la procedurile prevazute la art. 999-1018 din Codul de procedura civila;
- in cazul infractiunilor pentru care actiunea penala se pune in miscare la plangerea prealabila a persoanei vatamate si impacarea partilor inlatura raspunderea penala, dupa formularea plangerii, daca faptuitorul este cunoscut sau a fost identificat, cu conditia ca victima sa isi exprime consimtamantul de a participa la sedinta de informare impreuna cu faptuitorul.
Puteti consulta AICI textul integral al Legii nr. 115/2012, iar AICI textul OUG nr. 90/2012.
Comentarii articol (50)