OG nr. 8/2013, actul normativ care a modificat Codul fiscal la finalul lunii ianuarie, a stabilit ca, de la 1 februarie, cheltuielile cu amortizarea autovehiculelor sunt deductibile partial, numai in limita a 1500 de lei/luna.
Aceasta reglementare se aplica pentru toate mijloacele de transport persoane din categoria M1.
Potrivit Ordinului ministrului lucrarilor publice, transporturilor si locuintei nr. 211/2003 care aproba Reglementarile privind omologarea de tip si eliberarea cartii de identitate a vehiculelor rutiere, precum si omologarea de tip a produselor utilizate la acestea, vehiculele din categoria M1 sunt vehicule avand cel putin patru roti, concepute si construite pentru transportul de pasageri, care au, in afara scaunului conducatorului, cel mult opt locuri pe scaune.
Asadar, noua reglementare fiscala se aplica pentru toate autovehiculele care au cel mult 9 locuri, incluzand scaunul soferului.
Mai mult decat atat, pentru aceste mijloace de transport nu se aplica prevederile art. 24 alin. (11) lit. f) din Codul fiscal, astfel ca aceste autovehicule nu pot fi amortizate si in functie de numarul de kilometri sau numarul de ore de functionare prevazut in cartile tehnice.
Vechile reguli permiteau firmelor amortizarea autovehiculelor pe o perioada de maxim 6 ani, indiferent de valoarea lor, cheltuielile fiind deductibile integral din punct de vedere fiscal.
De la 1 februarie, insa, Guvernul a limitat deductibilitatea pana la 1500 de lei/luna, astfel ca fiecare agent economic isi poata deduce lunar numai aceasta suma pentru fiecare autovehicul achizitionat. Noua reglementare se aplica inclusiv pentru autoturismele cumparate inainte de 1 februarie 2013, pentru cheltuielile cu amortizarea stabilite in baza valorii fiscale ramase neamortizate la aceasta data, astfel ca din februarie orice suma care depaseste plafonul de 1500 de lei va fi considerata nedeductibila.
Ce solutie au contribuabilii?
Limitarea deductibilitatii cheltuielilor cu amortizarea autovehiculele nu poate fi o veste buna pentru contribuabili, mai ales cand regulile sunt schimbate intr-un timp foarte scurt (OG nr. 8/2013 a fost publicata in 24 ianuarie si s-a aplicat de la 1 februarie).
Totusi, pentru a beneficia de deducerea integrala a cheltuielilor cu amortizarea, agentii economici pot alege sa isi achizitioneze autoturisme care nu costa mai mult de 108.000 de lei (6 ani x 1500 de lei/luna). La un curs mediu anual al euro, care in 2012 a fost de 4,45 lei/euro (conform BNR) inseamna ca firmele isi pot achizitiona autoturisme de aproximativ 24.000 de euro, aceasta fiind valoarea optima, care permite firmelor sa isi deduca in totalitate cheltuielile de amortizare.
In luna ianuarie, cand Ministerul Finantelor a lansat in dezbatere publica proiectul OG nr. 8/2013, oficialii MFP explicau: "Am limitat cheltuielile cu deducerea amortizarii pentru autoturismele peste valoarea de 18.000 de euro. Pana la aceasta valoare, cheltuiala cu amortizarea este deductibila fiscal. Daca de exemplu se cumpara o masina de 120.000 de euro cu o valoare de amortizare este 1000 de lei/luna iar la una de 18.000 de euro sa zicem ca e 300 de lei/luna. Diferenta de 700 de lei nu este deductibila fiscal. Am lasat deductibila doar cheltuiala amortizarii pentru masini de pana la 18.000 de euro".
Tot ei precizau: "Plafonul de 18.000 de euro a fost stabilit pentru ca exista deja plafonul acesta pentru achizitiile de institutiile publice au dreptul de a achizitiona masini pana la aceasta valoare si am dorit sa existe un comportament similar fata de institutiile publice. Amortizarea se calculeaza pe an pe masina la un interval de amortizare mediu de 5 ani. In mod normal, un autoturism se amortizeaza intre 4 si 6 ani".