Potrivit OUG nr. 44/2008 privind desfasurarea activitatilor economice de catre persoanele fizice autorizate, intreprinderile individuale si intreprinderile familiale, PFA este persoana autorizata sa desfasoare orice forma de activitate economica permisa de lege, folosind in principal forta sa de munca. Pot deveni persoane fizice autorizate orice cetateni romani sau ai unor state membre UE, care au implinit 18 ani, nu au savarsit infractiuni economice si au pregatire profesionala in domeniul in care vor sa fie autorizati, se mai arata in actul normativ.
De asemenea, solicitantul trebuie sa aiba un sediu profesional asupra caruia sa detina un drept de folosinta si sa declare, pe propria raspundere, ca indeplineste conditiile de functionare din punct de vedere al legislatiei din domeniile sanitar, sanitar-veterinar, protectia mediului si protectia muncii.
Cum se infiinteaza un PFA?
Reglementarile in vigoare prevad ca persoanele fizice autorizate au obligatia sa solicite inregistrarea in registrul comertului si autorizarea functionarii, inainte de inceperea activitatii economice, ca PFA, respectiv intreprinzatori persoane fizice titulari ai unei intreprinderi individuale
In primul rand, persoana fizica autorizata trebuie sa verifice disponibilitatea si sa rezerve denumirea sub care va functiona, a declarat pentru AvocatNet.ro, Laura Duca, avocat asociat in cadrul casei de avocatura Nestor Nestor Diculescu Kingston Petersen (NNDKP), care coordoneaza practica de modificari si inregistrari corporative.
Urmatorul pas este depunerea la registrul comertului a documentelor necesare pentru constituirea persoanei fizice autorizate. Potrivit avocatului, acestea sunt urmatoarele:
- dovada verificarii disponibilitatii si rezervarii firmei - original;
- carte de identitate sau pasaport - copie;
- documente care atesta drepturile de folosinta asupra sediului profesional/punctelor de lucru - copie legalizata;
- daca este cazul, avizul privind schimbarea destinatiei imobilelor colective cu regim de locuinta, prevazut de Legea nr. 230/2007 (completat pe formular-tip, original);
- specimenul de semnatura al persoanei fizice autorizate - original;
- dupa caz: - precizare din care sa rezulte ca titularul dreptului de proprietate intelege sa afecteze folosinta spatiului in vederea stabilirii sediului profesional al persoanei fizice autorizate (declaratie, etc.); - documentele doveditoare pentru patrimoniul de afectatiune (declaratie pe proprie raspundere).
Este important de precizat ca aceia care doresc sa inregistreze o persoana fizica trebuie sa demonstreze, cu documente relevante, calificarea pe care o au in domeniul in care urmeaza sa desfasoare activitati. Astfel, pe langa documentele enumerate mai sus, sunt necesare fotocopii ale certificatelor care atesta pregatirea sau experienta profesionala, a adaugat avocatul NNDKP.
La capitolul costuri de infiintare, acestea sunt reduse, iar procesul nu este unul de lunga durata. Mai concret, infiintarea unui PFA presupune costuri (taxe la registrul comertului) in valoare de aproximativ 250-300 lei, iar inregistrarea la Registrul Comertului dureaza aproximativ trei zile lucratoare, incepand din ziua depunerii documentatiei relevante, ne-a spus Laura Duca.
Desi procedura de infiintare este relativ simpla si presupune costuri mici, un dezavantaj al persoanei fizice autorizate il reprezinta faptul ca raspunde cu toata averea personala in fata creditorilor, in situatia in care nu isi poate achita datoriile. "PFA raspunde pentru obligatiile sale cu patrimoniul de afectatiune, daca acesta a fost constituit si, in completare cu intreg patrimoniul sau", a declarat Anamaria Ionitoaei, avocat asociat Mazars/Societatea de Avocatura Duncea, Stefanescu & Asociatii.
Atentie! Potrivit sursei citate, patrimoniul de afectatiune reprezinta totalitatea bunurilor, drepturilor si obligatiilor PFA afectate scopului exercitarii unei activitati economice, constituite ca o fractiune distincta a patrimoniului persoanei fizice autorizate, separata de gajul general al creditorilor personali ai acestora.
Daca o persoana doreste sa desfiinteze o PFA, formalitatile sunt la fel de simple ca in cazul inregistrarii. Mai exact, potrivit Laurei Duca, PFA se desfiinteaza prin procedura simpla a radierii, intr-o singura etapa, in cinci zile lucratoare din ziua depunerii dosarului cuprinzand documentatia necesara, costurile aferente fiind de aproximativ 80 lei.
Ce taxe si contributii de asigurari platesc persoanele fizice autorizate?
Persoanele fizice autorizate trebuie sa plateasca catre stat atat impozit pe venit, cat si contributii la sistemul de pensii si la cel de sanatate.
Astfel, PFA trebuie sa plateasca un impozit de 16% din venitul net determinat in sistem real, in cazul PFA care stabilesc venitul net anual utilizandu-se datele din contabilitatea in partida simpla, sau din norma de venit, in cazul PFA impuse pe baza de norma de venit, a mentionat, la solicitarea noastra, Gabriel Sarbu, manager tax advisory in cadrul Mazars.
De asemenea, PFA datoreaza la sistemul de pensii o contributie de 31,3%, iar la cel de sanatate o contributie de 5,5%.
In cazul contributiei de asigurari sociale, baza lunara la care se aplica aceasta este venitul declarat de titularul PFA la Agentia Nationala de Administrare Fiscala (ANAF), adica este venitul la care acesta doreste sa se asigure pentru pensie, care nu poate fi mai mic de 35% din salariul mediu brut, a explicat Dragos Nicolae, tax manager Accace.
Totusi, exista si cateva categorii de PFA care nu trebuie sa plateasca contributia de asigurari sociale. Concret, potrivit specialistului Accace, este vorba despre:
- contribuabilii al caror venit net anual, respectiv valoarea anuala a normei de venit, dupa caz, raportat la cele 12 luni ale anului, este sub 35% din castigul salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurarilor sociale de stat,
- persoanele care sunt asigurate ale sistemului public de pensii ca urmare a obtinerii de venituri salariale sau indemnizatii somaj.
In ceea ce priveste cea de-a doua contributie pe care persoanele fizice autorizate trebuie sa o plateasca, si anume contributia de asigurari sociale de sanatate in cota de 5,5%, baza de calcul difera in functie de modul de impunere a PFA - in sistem real sau pe baza normei de venit. Astfel, potrivit lui Gabriel Sarbu, baza de calcul poate fi:
- diferenta dintre totalul veniturilor impozabile realizate si cheltuielile aferente acestor venituri in cazul persoanelor fizice autorizate impuse in sistem real;
- norma de venit in cazul persoanelor fizice autorizate impuse pe baza de norma de venit.
Atat plata CAS, cat si plata contributiei de asigurari de sanatate se realizeaza trimestrial, in patru rate egale, pana la data de 25 inclusiv a ultimei luni din fiecare trimestru, a mentionat Dragos Nicolae. Platile efectuate in cursul anului sunt anticipate, urmand ca la finalul anului, prin depunerea declaratiei privind venitul realizat, ANAF sa efectueze regularizarile privind CAS.
Totodata, mai exista o alta contributie care trebuie platita de PFA si anume cea pentru concedii si indemnizatii de asigurari sociale de sanatate. Aceasta reprezinta 0,85% din venitul net determinat in sistem real sau din norma de venit, in functie de forma de impunere a persoanei fizice autorizate, a punctat Gabriel Sarbu.
Persoanele fizice autorizate sunt platitoare de TVA?
Potrivit reprezentantului Mazars, persoanele fizice autorizate pot deveni platitoare de TVA in conditii similare celor in care persoanele juridice devin platitoare de TVA, respectiv:
- in mod obligatoriu incepand cu data la care se depaseste plafonul cifrei de afaceri de 65.000 euro;
- prin optiune, atunci cand persoanele nu au atins plafonul, dar doresc totusi sa se inregistreze pentru a beneficia de drept de deducere pentru anumite achizitii.
Cine tine contabilitatea PFA?
Persoana fizica autorizata este cea care tine evidenta contabila in partida simpla si nu trebuie sa detina, in acest sens, o autorizatie de contabil, a explicat Dragos Nicolae.
Important! Contabilitatea in partida simpla nu este reglementata/detaliata de Legea contabilitatii, dupa cum a mentionat expertul Accace, ci de Ordinul nr. 1040 din 8 iulie 2004 pentru aprobarea Normelor metodologice privind organizarea si conducerea evidentei contabile in partida simpla de catre persoanele fizice care au calitatea de contribuabil in conformitate cu prevederile Legii nr. 571/2003 privind Codul Fiscal.