Persoanele aflate in cautarea unui loc de munca pot beneficia de indemnizatia de somaj in baza Legii nr. 76/2002 privind sistemul asigurarilor pentru somaj si stimularea ocuparii fortei de munca. Concret, pentru a primi ajutor din partea statului, aceste persoane trebuie sa indeplineasca 4 conditii esentiale:
- au un stagiu de cotizare de minimum 12 luni in ultimele 24 de luni premergatoare datei inregistrarii cererii;
- nu realizeaza venituri sau realizeaza venituri mai mici decat valoarea ISR (500 de lei);
- nu indeplinesc criteriile de pensionare;
- sunt inregistrate la agentia pentru ocuparea fortei de munca in a carei raza teritoriala isi au domiciliul sau resedinta, daca au avut ultimul loc de munca ori au realizat venituri in acea localitate.
AvocatNet.ro a scris AICI mai multe despre ce conditii trebuie sa indeplinesti pentru a primi indemnizatie de somaj.
Pentru a primi ajutorul de somaj, toti cei interesati se vor adresa agentiei locale pentru ocuparea fortei de munca sau la punctul de lucru unde isi are domiciliul sau resedinta, unde vor completa o cerere de acordare a indemnizatiei.
Potrivit dispozitiilor in vigoare, la intocmirea cererii de acordare a ajutorului sunt necesare mai multe documente, dupa cum urmeaza:
- actul de identitate, in original;
- actele de studii si de calificare, in original si in copie;
- adeverinta medicala din care sa rezulte ca persoana este clinic sanatoasa sau apta de munca ori ca are eventuale restrictii medicale;
- acte eliberate de organele financiare teritoriale, din care sa rezulte ca persoana nu realizeaza venituri sau ca realizeaza, din activitati autorizate potrivit legii, venituri mai mici decat valoarea indicatorului social de referinta al asigurarilor pentru somaj si stimularii ocuparii fortei de munca in vigoare.
In afara documentelor mentionate mai sus, care vor fi prezentate de toate categoriile de solicitanti de indemnizatie de somaj, cererea pentru acordarea ajutorului de somaj trebuie insotita si de alte documente, in functie de cazul celor aflati in cautarea unui loc de munca.
Astfel, in cazul persoanelor provenite din munca, acestea vor atasa la cerere urmatoarele:
- carnetul de munca, in original si in copie, si/ sau adeverinta de munca;
- copie de pe hotararea judecatoreasca definitiva prin care instanta competenta potrivit legii a dispus reintegrarea in munca, atunci cand reintegrarea nu mai este posibila la unitatea la care persoana a fost incadrata in munca anterior, din cauza incetarii definitive a activitatii, sau la unitatea care a preluat patrimoniul acesteia;
- adeverinta de la unitatea care a preluat patrimoniul unitatii in care persoana a fost incadrata anterior, din care sa rezulte ca reincadrarea in munca nu mai este posibila din cauza desfiintarii postului;
Pensionarii de invaliditate care isi redobandesc capacitatea de munca vor prezenta, pe langa carnetul munca/adeverinta de munca, si decizia de revizuire medicala, in original si in copie, emisa de medicul expert al asigurarilor sociale, din care sa rezulte redobandirea capacitatii de munca, precum si adeverinta de la ultima unitate sau unitatea care a preluat patrimoniul acesteia, din care sa rezulte ca reincadrarea in munca nu mai este posibila din lipsa unui post vacant de natura celui ocupat anterior.
De asemenea, persoanele ale caror raporturi de munca sau de serviciu au incetat in perioada de suspendare a acestora vor prezenta carnetul de munca si/sau adeverinta de munca si un act din care sa rezulte data incetarii motivului pentru care au fost suspendate raporturile de munca sau de serviciu.
Absolventii institutiilor de invatamant, in varsta de minimum 16 ani, care intr-o perioada de 60 de zile de la absolvire nu au reusit sa se incadreze in munca potrivit pregatirii profesionale au obligatia de a atasa la cererea de acordare a ajutorului urmatoarele:
- actul de absolvire a formei respective de invatamant, in original si in copie;
- adeverinta eliberata de furnizorul de servicii specializate pentru stimularea ocuparii fortei de munca, prin care se certifica data inregistrarii persoanei in evidentele proprii, in cazul in care persoana s-a inregistrat in vederea medierii pentru incadrare in munca la un furnizor de servicii specializate pentru stimularea ocuparii fortei de munca, acreditat sau notificat conform legii;
Citeste AICI mai multe despre cum poti beneficia de ajutor de somaj daca esti absolvent.
In ceea ce priveste absolventii scolilor speciale pentru persoane cu handicap, in varsta de minimum 16 ani, care nu au reusit sa se incadreze in munca potrivit pregatirii profesionale, acestia vor atasa la cererea de acordare a indemnizatiei de somaj doar actul de absolvire a scolii speciale pentru persoane cu handicap, in original si in copie.
Comentarii articol (15)