Procedura de modificare din oficiu a vectorului fiscal cu privire la TVA a fost actualizata, potrivit unui Ordin al Agentiei Nationale de Administrare Fiscala (ANAF), care a fost publicat recent in Monitorul Oficial, intrand deja in vigoare.
Prin Ordonanta Guvernului (OG) nr.16/2013 pentru modificarea si completarea Legii nr.571/2003 privind Codul fiscal si reglementarea unor masuri fiscal-bugetare, se dispune anularea inregistrarii in scopuri de TVA a societatilor, daca asociatii majoritari sau, dupa caz, asociatul unic au inscrisa in cazierul fiscal infractiuni si/sau faptele prevazute la art.2 alin. (2) lit.a) din Ordonanta Guvernului nr.75/2001 privind organizarea si functionarea cazierului fiscal, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare. Infractiunile sau faptele prevazute in acest articol reprezinta infractiunile de natura celor care se inscriu in cazierul fiscal si/sau atragerea raspunderii solidare cu debitorul declarat insolvabil sau insolvent, stabilita prin decizie a organului fiscal competent ramasa definitiva in sistemul cailor administrative de atac sau prin hotarare judecatoreasca.
Anterior acestei modificari, organele fiscale anulau inregistrarea in scopuri de TVA a societatii comerciale, indiferent de procentajul pe care il detineau, in capitalul social al societatii, asociatii care aveau fapte inscrise in cazierul fiscal.
De asemenea, prin OG 16/2013 au fost introduse noi dispozitii referitoare la indreptarea erorilor privind inregistrarea in scopuri de TVA sau anularea, din oficiu, a inregistrarii in scopuri de TVA.
Pentru a implementa toate aceste noutati fiscale, ANAF a actualizat Procedura de modificare din oficiu a vectorului fiscal cu privire la TVA prin Ordinul nr 3.331/2013 pentru aprobarea Procedurii de modificare, din oficiu, a vectorului fiscal cu privire la TVA, precum si a modelului si continutului unor formulare.
Fiscul a lansat proiectul Ordinului in dezbatere publica pe 22 octombrie, dar in Monitorul Oficial, Partea I, Ordinul a fost publicat pe 25 octombrie, data la care a intrat in vigoare.
Ce se schimba la procedura de modificare din oficiu a vectorului fiscal
Potrivit Ordinului ANAF, lunar, pana pe data de 10 a fiecarei luni, compartimentul de specialitate din cadrul Fiscului selecteaza cu ajutorul aplicatiei informatice:
-
persoanele inregistrate in scopuri de TVA care au inscrise in cazierul fiscal fapte care atrag raspunderea solidara cu debitorul declarat insolvabil sau insolvent;
-
contribuabilii care au inscrise in cazierul fiscal fapte care atrag raspunderea solidara cu debitorul declarat insolvabil sau insolvent si care au calitatea de asociati/administratori ai persoanei impozabile; societatilor se selecteaza administratorii si asociatii majoritari sau, dupa caz, asociatul unic care au inscrise in cazierul fiscal astfel de fapte.
Pentru societatile comerciale care indeplinesc conditia de anulare a inregistrarii in scopuri de TVA, din cauza faptului ca asociatii majoritari sau, dupa caz, asociatul unic ori administratorii au fapte inscrise in cazierul fiscal, compartimentul de specialitate verifica in Registrul comertului electronic (RECOM), daca asociatii majoritari sau, dupa caz, asociatul unic ori administratorii detin aceasta calitate la data aplicarii procedurii.
Dupa identificarea persoanelor, compartimentul de specialitate din cadrul organului fiscal intocmeste referatul prin care propune, pentru persoana impozabila, anularea, din oficiu, a inregistrarii in scopuri de TVA si anularea certificatului de inregistrare in scopuri de TVA. Apoi, acelasi compartiment face proiectul Deciziei privind anularea, din oficiu, a inregistrarii in scopuri de TVA, avand bifata casuta corespunzatoare.
Aceste documentele se verifica si se avizeaza de seful compartimentului de specialitate si de conducatorul adjunct al unitatii fiscale, in situatia in care in structura unitatii fiscale este aprobat postul de conducator adjunct. Ulterior, referatul si decizia se inainteaza spre aprobare conducatorului unitatii fiscale.
In acest caz, anularea, din oficiu, a inregistrarii in scopuri de TVA a contribuabililor se efectueaza la data comunicarii deciziei de anulare a inregistrarii in scopuri de TVA de catre organul fiscal. Cu aceeasi data se anuleaza si certificatul de inregistrare in scopuri de TVA.
Conform noului act normativ, intrucat procedura de anulare a inregistrarii in scopuri de TVA este aprobata prin Ordinul presedintelui ANAF nr. 700/2012 pentru aprobarea Procedurii de modificare, din oficiu, a vectorului fiscal cu privire la TVA, precum si a modelului si continutului unor formulare, este necesara inlocuirea acesteia cu noua procedura adaptata la noile prevederi legale.
Astfel, la data intrarii in vigoare a prezentului ordin s-a abrogat Ordinul presedintelui ANAF nr.700/2012 pentru aprobarea Procedurii de modificare, din oficiu, a vectorului fiscal cu privire la TVA, precum si a modelului si continutului unor formulare, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.356 din 25 mai 2012, cu modificarile si completarile ulterioare.
Cum se indreapta erorile
Potrivit Ordinului 3.331/ 2013, in cazul in care s-au facut erori in inregistrarea de TVA, dupa emiterea Deciziei pentru indreptarea erorilor privind inregistrarea in scopuri de TVA/anularea, din oficiu, a inregistrarii in scopuri de TVA, compartimentul de specialitate opereaza in Registrul contribuabililor efectele indreptarii erorii, dupa cum urmeaza:
-
in situatia in care se constata ca persoana impozabila a fost inregistrata in scopuri de TVA, conform art.153, din eroare, aceasta inregistrare se anuleaza si codul de inregistrare in scopuri de TVA atribuit se radiaza, incepand cu data inscrisa in decizia de indreptare a erorii; pe perioada cuprinsa intre data inregistrarii si data anularii inregistrarii in scopuri de TVA sunt aplicabile prevederile art.153 alin.(93) din Codul fiscal, respectiv:
-
persoana impozabila care a fost inregistrata eronat in scopuri de TVA actioneaza in calitate de persoana inregistrata in scopuri de TVA, cu exceptia situatiei in care inregistrarea eronata a fost generata de organul fiscal, caz in care persoana impozabila poate aplica regimul special de scutire pentru intreprinderile mici prevazut la art. 152, in care se mentioneaza exceptii pentru cei cu o cifra de afaceri sub 65.000 de euro;
-
dreptul de deducere a TVA aferente achizitiilor efectuate de beneficiari de la persoanele impozabile respective se exercita in limitele si in conditiile prevazute la art 145 - 147^1. Codul Fiscal poate fi consultat
aici.
-
in cazul in care se constata ca persoanei impozabile i-a fost anulat, din oficiu, codul de inregistrare in scopuri de TVA, conform art.153, din eroare, aceasta va fi inregistrata de organele fiscale competente; in aceasta situatie se emite un nou certificat de inregistrare in scopuri de TVA, in care se mentine data initiala a inregistrarii in scopuri de TVA din certificatul anterior; certificatul astfel emis se comunica persoanei impozabile potrivit art. 44 din Codul de procedura fiscala; pe perioada cuprinsa intre data anularii si data inregistrarii in scopuri de TVA sunt aplicabile prevederile art.153 alin.(94) din Codul fiscal:
-
cand se constata ca persoanei impozabile i-a fost anulat din oficiu de organele fiscale codul de inregistrare in scopuri de TVA conform art. 153, ca urmare a unei erori, aceasta va fi inregistrata, din oficiu sau la cererea persoanei impozabile, de organele fiscale competente; pe perioada cuprinsa intre data anularii si data inregistrarii in scopuri de TVA persoana respectiva isi pastreaza calitatea de persoana impozabila inregistrata in scopuri de TVA, mentinandu-se data inregistrarii in scopuri de TVA anterioara;
-
dreptul de deducere a TVA aferente achizitiilor efectuate pe aceeasi perioada de beneficiari de la persoanele impozabile respective se exercita in limitele si in conditiile prevazute la art. 145 - 147^1, considerandu-se ca achizitiile au fost efectuate de la o persoana impozabila inregistrata in scopuri de TVA conform art 153.
In ipoteza in care, la data constatarii erorii, persoana impozabila inregistrata, din eroare, in scopuri de TVA este inscrisa in Registrul operatorilor intracomunitari si/sau Registrul persoanelor impozabile care aplica sistemul TVA la incasare, compartimentul de specialitate aplica procedura de radiere, din oficiu, din aceste registre ca urmare a indreptarii erorii.
Ce modificari mai propune proiectul de ordin ANAF
Modificarile din actul normativ au legatura si cu
reorganizarea ANAF de la finalul lunii iunie, prin care directiile judetene ale finantelor publice au fost desfiintate, iar in locul lor s-au infiintat directii regionale ale finantelor, a caror arie de competenta corespunde celor opt regiuni de dezvoltare ale Romaniei. In plus, prin aceste masuri organizatorice s-au adus modificari denumirii organelor fiscale teritoriale si structurii organelor de conducere ale acestora.
Actualizarea procedurii de modificare din oficiu a vectorului fiscal cu privire la TVA vizeaza si schimbarea denumirilor structurilor de conducere ale organelor fiscale implicate in aplicarea acestei proceduri.
Astfel, prin conducatorul unitatii fiscale se intelege, dupa caz:
-
directorul general al Directiei generale de administrare a marilor contribuabili;
-
seful administratiei judetene a finantelor publice;
-
seful administratiei sectorului a finantelor publice, din municipiul Bucuresti;
-
seful serviciului fiscal municipal;
-
seful serviciului fiscal orasenesc;
-
seful biroului fiscal comunal;
-
seful administratiei fiscale pentru contribuabili mijlocii din cadrul Directiei generale regionale a finantelor publice Bucuresti;
-
seful administratiei fiscale pentru contribuabili nerezidenti din cadrul Directiei generale regionale a finantelor publice Bucuresti.
De asemenea, conform prezentei proceduri, prin conducatorul adjunct al unitatii fiscale se intelege, dupa caz:
-
directorul general adjunct coordonator al activitatii de administrare a veniturilor statului din cadrul Directiei generale de administrare a marilor contribuabili;
-
seful administratiei adjunct – colectare sau seful administratiei adjunct – colectare contribuabili mijlocii din cadrul administratiei judetene a finantelor publice, dupa caz;
-
seful administratiei adjunct – colectare din cadrul administratiei sectorului a finantelor publice, din municipiul Bucuresti;
-
seful administratiei adjunct – colectare din cadrul administratiei fiscale pentru contribuabili mijlocii de la Directia generala regionala a finantelor publice Bucuresti.
In fisierele atasate puteti consulta anexele la Ordinul nr 3.331/2013.