presedintele completului Lavinia Curelea - presedintele Sectiei I civile Roxana Popa - presedintele delegat al Sectiei a II-a civile Ionel Barba - presedintele Sectiei de contencios administrativ si fiscal Corina Michaela Jijiie - presedintele Sectiei penale Carmen Sirbu - judecator la Sectia de contencios administrativ si fiscal Carmen Maria Ilie - judecator la Sectia de contencios administrativ si fiscal Rodica Florica Voicu - judecator la Sectia de contencios administrativ si fiscal Dana Iarina Vartires - judecator la Sectia de contencios administrativ si fiscal Gabriela Elena Bogasiu - judecator la Sectia de contencios administrativ si fiscal, judecator raportor Gheorghita Lutac - judecator la Sectia de contencios administrativ si fiscal Viorica Iancu - judecator la Sectia de contencios administrativ si fiscal Elena Cantar - judecator la Sectia de contencios administrativ si fiscal Carmen Magdalena - judecator la Sectia de Frumuselu contencios administrativ si fiscal Liliana Visan - judecator la Sectia de contencios administrativ si fiscal, judecator raportor Niculae Manigutiu - judecator la Sectia de contencios administrativ si fiscal Luiza Maria Paun - judecator la Sectia de contencios administrativ si fiscal, judecator raportor Doina Duican - judecator la Sectia de contencios administrativ si fiscal Simona Camelia Marcu - judecator la Sectia de contencios administrativ si fiscal Dragu Cretu - judecator la Sectia I civila Alina Iuliana tuca - judecator la Sectia I civila Mariana Cirstocea - judecator la Sectia a II-a civila Mirela Politeanu - judecator la Sectia a II-a civila Simona Cristina Nenita - judecator la Sectia penala Ioana Bogdan - judecator la Sectia penala
Completul competent sa judece recursul in interesul legii ce formeaza obiectul Dosarului nr. 10/2013 este legal constituit conform dispozitiilor art. 516 alin. (1) din Legea nr. 134/2010 privind Codul de procedura civila, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare (Codul de procedura civila), si art. 272 alin. (1) din Regulamentul privind organizarea si functionarea administrativa a Inaltei Curti de Casatie si Justitie, republicat, cu modificarile si completarile ulterioare. Sedinta este prezidata de doamna judecator Rodica Aida Popa, vicepresedintele Inaltei Curti de Casatie si Justitie.
Procurorul general al Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie este reprezentat de doamna procuror-sef adjunct Antonia Eleonora Constantin. La sedinta de judecata participa domnul magistrat-asistent-sef Bogdan Georgescu, desemnat in conformitate cu dispozitiile art. 273 din Regulamentul privind organizarea si functionarea administrativa a Inaltei Curti de Casatie si Justitie, republicat, cu modificarile si completarile ulterioare. Inalta Curte de Casatie si Justitie - Completul competent sa judece recursul in interesul legii a luat in examinare recursul in interesul legii formulat de procurorul general al Parchetului de pe langa inalta Curte de Casatie si Justitie privind interpretarea si aplicarea dispozitiilor art. 3 alin. (1) lit. a) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 27/2003 privind procedura aprobarii tacite, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 486/2003, cu modificarile si completarile ulterioare, referitor la autorizatiile de construire, certificatele de urbanism si documentatiile de urbanism prevazute in art. 6 alin. (1) si art. 7 alin. (1) din Legea nr. 50/1991 privind autorizarea executarii lucrarilor de constructii, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, si in art. 29 si 44 din Legea nr. 350/2001 privind amenajarea teritoriului si urbanismul, cu modificarile si completarile ulterioare. Reprezentantul procurorului general, doamna procuror-sef adjunct Antonia Eleonora Constantin, arata ca problema de drept ce formeaza obiectul recursului in interesul legii a fost solutionata diferit de catre instantele judecatoresti, constatandu-se existenta a doua orientari jurisprudentiale. in opinia procurorului general al Parchetului de pe langa inalta Curte de Casatie si Justitie, in acord cu litera si spiritul legii este orientarea jurisprudentiala conform careia procedura aprobarii tacite reglementata de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 27/2003 privind procedura aprobarii tacite, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 486/2003, cu modificarile si completarile ulterioare, nu este aplicabila in cazul autorizatiilor de construire, certificatelor de urbanism si documentatiilor de urbanism prevazute in art. 6 alin. (1) si art. 7 alin. (1) din Legea nr. 50/1991 privind autorizarea executarii lucrarilor de constructii, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, si in art. 29 si 44 din Legea nr. 350/2001 privind amenajarea teritoriului si urbanismul, cu modificarile si completarile ulterioare. in sustinere, sunt invocate, in esenta, urmatoarele argumente: expunerea de motive a Legii pentru aprobarea ordonantei de urgenta, care reliefeaza scopul reglementarii; definitia notiunii de „autorizatie” prevazuta de art. 3 alin. (1) lit. a) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 27/2003 privind procedura aprobarii tacite, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 486/2003, cu modificarile si completarile ulterioare; faptul ca legiuitorul a mentionat expres in cuprinsul altor acte situatiile in care este aplicabila procedura aprobarii tacite, cum este cazul dispozitiilor art. 24 alin. (5) din Legea nr. 255/2010 privind exproprierea pentru cauza de utilitate publica, necesara realizarii unor obiective de interes national, judetean si local, cu modificarile si completarile ulterioare. in consecinta, se solicita admiterea recursului in interesul legii si pronuntarea unei decizii prin care sa se asigure interpretarea si aplicarea unitara a legii.
Presedintele completului, doamna judecator Rodica Aida Popa, constatand ca nu sunt intrebari de formulat din partea membrilor completului, a declarat dezbaterile inchise, iar completul de judecata a ramas in pronuntare asupra recursului in interesul legii.
INALTA CURTE,
deliberand asupra recursului in interesul legii, constata urmatoarele:
1. Problema de drept care a generat practica neunitara
Recursul in interesul legii formulat de procurorul general al Parchetului de pe langa inalta Curte de Casatie si Justitie vizeaza interpretarea si aplicarea dispozitiilor art. 3 alin. (1) lit. a) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 27/2003 privind procedura aprobarii tacite, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 486/2003, cu modificarile si completarile ulterioare, referitor la autorizatiile de construire, certificatele de urbanism si documentatiile de urbanism prevazute in art. 6 alin. (1) si art. 7 alin. (1) din Legea nr. 50/1991 privind autorizarea executarii lucrarilor de constructii, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, si in art. 29 si 44 din Legea nr. 350/2001 privind amenajarea teritoriului si urbanismul, cu modificarile si completarile ulterioare.
2. Examenul jurisprudential
Prin recursul in interesul legii se arata ca, in practica judiciara, nu exista un punct de vedere unitar cu privire la problema de drept ce formeaza obiectul judecatii.
3. Solutiile pronuntate de instantele judecatoresti
3.1. intr-o prima orientare jurisprudentiala se considera ca prevederile din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 27/2003 privind procedura aprobarii tacite, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 486/2003, cu modificarile si completarile ulterioare, nu sunt aplicabile autorizatiilor de construire, certificatelor de urbanism si documentatiilor de urbanism prevazute in art. 6 alin. (1) si art. 7 alin. (1) din Legea nr. 50/1991 privind autorizarea executarii lucrarilor de constructii, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, si in art. 29 si 44 din Legea nr. 350/2001 privind amenajarea teritoriului si urbanismul, cu modificarile si completarile ulterioare. in esenta, raportat la obiectivele si sfera de aplicare a prevederilor, precum si la notiunea de „autorizatie”, in sensul dispozitiilor art. 1 si art. 3 alin. (1) lit. a) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 27/2003 privind procedura aprobarii tacite, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 486/2003, cu modificarile si completarile ulterioare, si avand in vedere scopul ordonantei de urgenta, rezulta ca autorizatia de construire, certificatul de urbanism si documentatia de urbanism nu se incadreaza in notiunea de „autorizatie” in sensul prevederilor mentionate. Emiterea acestor autorizatii, certificate si documentatii de urbanism se realizeaza in baza reglementarilor speciale, iar reclamantii au posibilitatea de a se adresa instantei de contencios administrativ pentru obligarea autoritatii administrative la emiterea actului solicitat, in baza dispozitiilor Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificarile si completarile ulterioare.
3.2. Intr-o a doua orientare jurisprudentiala se considera ca procedura aprobarii tacite reglementata de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 27/2003 privind procedura aprobarii tacite, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 486/2003, cu modificarile si completarile ulterioare, se aplica si cu privire la autorizatiile de construire, certificatele de urbanism si documentatiile de urbanism prevazute in art. 6 alin. (1) si art. 7 alin. (1) din Legea nr. 50/1991 privind autorizarea executarii lucrarilor de constructii, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, si in art. 29 si 44 din Legea nr. 350/2001 privind amenajarea teritoriului si urbanismul, cu modificarile si completarile ulterioare. in acest sens, s-a aratat ca prin reglementarea procedurii aprobarii tacite s-a urmarit eliminarea birocratiei, combaterea arbitrariului in deciziile autoritatilor administrative, responsabilizarea acestora, eliminarea factorilor de tergiversare prin invocarea unor motive care nu au legatura cu dispozitiile legale sau omiterea informarii exacte a solicitantului, precum si respectarea termenelor impuse de lege. Nu se poate retine ca prevederile ordonantei de urgenta ar fi aplicabile doar in cazul prestarilor de servicii sau exercitarii unor profesii, cu exceptarea acestor acte administrative, de o importanta deosebita, deoarece, pe de-o parte, in continutul ordonantei de urgenta nu se regaseste niciun argument de text din care sa se poata desprinde o astfel de concluzie, iar, pe de alta parte, dispozitiile art. 2 alin. (1) din acest act normativ sunt clare in a stabili ca procedura aprobarii tacite se aplica tuturor autorizatiilor emise de autoritatile administratiei publice. Totodata, in cuprinsul aceleiasi norme sunt indicate limitativ si domeniile care nu intra in sfera de aplicare a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 27/2003 privind procedura aprobarii tacite, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 486/2003, cu modificarile si completarile ulterioare, respectiv cele care privesc activitatile nucleare, regimul armelor de foc, munitiilor, explozibililor, drogurilor si precursorilor si domeniul sigurantei nationale, fara a se include, in domeniile de exceptare, autorizatiile si documentatiile care vizeaza activitatea de construire, domeniul urbanismului si amenajarea teritoriului. Or, a da o interpretare restrictiva actului normativ echivaleaza cu adaugarea altor ipoteze de exceptie, in afara celor prevazute de norma enuntata.
4. Opinia procurorului general
Procurorul general al Parchetului de pe langa inalta Curte de Casatie si Justitie a apreciat ca prima orientare jurisprudentiala este in acord cu litera si spiritul legii, considerand ca procedura aprobarii tacite este aplicabila doar in privinta certificatelor de urbanism, avizelor, acordurilor, permiselor si autorizatiilor prevazute de art. 24 din Legea nr. 255/2010 privind exproprierea pentru cauza de utilizate publica, necesara realizarii unor obiective de interes national, judetean si local, cu modificarile si completarile ulterioare, cu exceptia acordului de mediu, precum si avizelor si acordurilor prevazute de art. 7 alin. (20) lit. b) din Legea nr. 50/1991 privind autorizarea executarii lucrarilor de constructii, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, cu exceptia actelor de autoritate emise de autoritatile pentru protectia mediului. Procedura aprobarii tacite nu este aplicabila certificatelor de urbanism si autorizatiilor de construire prevazute de art. 6 alin. (1) si art. 7 alin. (1) din Legea nr. 50/1991 privind autorizarea executarii lucrarilor de constructii, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, si nici documentatiilor de urbanism prevazute de art. 45 din Legea nr. 350/2001 privind amenajarea teritoriului si urbanismul, cu modificarile si completarile ulterioare, refuzul autoritatii administratiei publice de a emite in termenul legal aceste documente putand fi atacat de persoana vatamata in conditiile Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificarile si completarile ulterioare. in esenta, procurorul general a aratat ca notiunea de autorizatie, astfel cum aceasta este conceptualizata legal prin art. 3 alin. (1) lit. a) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 27/2003 privind procedura aprobarii tacite, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 486/2003, cu modificarile si completarile ulterioare, conform caruia autorizatia se emite solicitantului pentru a i se permite acestuia desfasurarea unei activitati, prestarea unui serviciu sau exercitarea unei profesii, restrange sfera de aplicare a dispozitiilor art. 2 alin. (1) din ordonanta de urgenta ce prevad ca „procedura aprobarii tacite se aplica tuturor autorizatiilor emise de autoritatile administratiei publice”, cu exceptiile expres si limitativ prevazute prin acest text de lege. Autoritatile administratiei publice emit nu numai autorizatii privitoare la desfasurarea unei activitati, prestarea unui serviciu sau exercitarea unei profesii, ci si alte tipuri de autorizatii, cum sunt autorizatiile de construire in baza carora titularul acestor autorizatii edifica constructii, dar edificarea unei constructii in baza autorizatiei de construire emise in temeiul Legii nr. 50/1991 privind autorizarea executarii lucrarilor de constructii, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, nu are semnificatia desfasurarii unei activitati in sensul dispozitiilor art. 3 alin. (1) lit. a) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 27/2003 privind procedura aprobarii tacite, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 486/2003, cu modificarile si completarile ulterioare. Aceasta, deoarece sintagma „desfasurarea unei anumite activitati, prestarea unui serviciu sau exercitarea unei profesii”
implica un caracter de permanenta si are in vedere eliberarea de catre autoritatile administratiei publice a autorizatiilor care permit comerciantilor desfasurarea unor activitati permanente, ca profesie, iar nu a unor activitati ocazionale. Referindu-se la continutul normativ al prevederilor relevante din domeniul urbanismului si autorizarii constructiilor, procurorul general a aratat ca, exceptand situatiile in care o dispozitie normativa speciala permite expres aplicarea procedurii aprobarii tacite, in toate celelalte cazuri, tacerea administratiei, constand in nesolutionarea cererii in termenul legal - act administrativ asimilat, in filozofia art. 2 alin. (1) lit. h) si art. 2 alin. (2) din Legea nr. 554/2004 - poate fi atacata in cadrul contenciosului de plina jurisdictie, pe calea actiunii prevazute de art. 8 alin. (1) din aceeasi lege. in virtutea principiului specialia generalibus derogant, dispozitiile legale speciale cuprinse in Legea nr. 50/1991 privind autorizarea executarii lucrarilor de constructii, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, si Legea nr. 255/2010 privind exproprierea pentru cauza de utilitate publica, necesara realizarii unor obiective de interes national, judetean si local, cu modificarile si completarile ulterioare, se aplica cu prioritate in materia autorizarii executarii de constructii, derogand de la dispozitiile legii-cadru in materia aprobarii tacite. Daca intentia legiuitorului ar fi fost aceea ca procedura aprobarii tacite sa fie aplicabila tuturor acordurilor, avizelor si autorizatiilor solicitate in temeiul Legii nr. 50/1991 privind autorizarea executarii lucrarilor de constructii, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si documentatiilor de urbanism prevazute de Legea nr. 350/2001 privind amenajarea teritoriului si urbanismul, cu modificarile si completarile ulterioare, ar fi prevazut in mod expres aceasta, astfel cum a procedat in cazul avizelor si acordurilor solicitate prin certificatul de urbanism ori in cazul avizelor, acordurilor si autorizatiilor prevazute de art. 24 din Legea nr. 255/2010, cu modificarile si completarile ulterioare. in fine, s-a aratat ca aceasta modalitate de interpretare si aplicare a legii nu aduce atingere principiilor consacrate de art. 21 si 52 din Constitutie, republicata, ci, dimpotriva, drepturile fundamentale sunt valorificate in cadrul procedurii de drept comun, instituite prin Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificarile si completarile ulterioare.
5. Raportul asupra recursului in interesul legii
Prin raportul intocmit de judecatorii raportori a fost propusa solutia de admitere a recursului in interesul legii formulat de procurorul general al Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie.
6. Inalta Curte
Examinand sesizarea cu recurs in interesul legii, raportul intocmit de judecatorii raportori si dispozitiile legale ce se solicita a fi interpretate in mod unitar, retine urmatoarele: inalta Curte de Casatie si Justitie a fost legal sesizata, iar recursul in interesul legii este admisibil, fiind indeplinite cumulativ cerintele impuse de dispozitiile art. 515 din Codul de procedura civila, referitoare la autorul sesizarii si existenta unei jurisprudente neunitare in ceea ce priveste interpretarea si aplicarea prevederii legale ce formeaza obiectul judecatii. in esenta, problema de drept care a generat practica neunitara vizeaza incadrarea autorizatiilor de construire, certificatelor de urbanism si documentatiilor de urbanism in definitia notiunii de „autorizatie” prevazute de art. 3 alin. (1) lit.a) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 27/2003 privind procedura aprobarii tacite, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 486/2003, cu modificarile si completarile ulterioare. Astfel, inalta Curte este chemata sa interpreteze, in vederea aplicarii unitare, prevederile art. 3 alin. (1) lit. a) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 27/2003 privind procedura aprobarii tacite, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 486/2003, cu modificarile si completarile ulterioare, conform carora: „Art. 3. - (1) in sensul prezentei ordonante de urgenta, termenii si expresiile de mai jos au urmatorul inteles:
a) autorizatie - actul administrativ emis de autoritatile administratiei publice competente prin care se permite solicitantului desfasurarea unei anumite activitati, prestarea unui serviciu sau exercitarea unei profesii; notiunea de autorizatie include si avizele, licentele, permisele, aprobarile sau alte asemenea operatiuni administrative prealabile ori ulterioare autorizarii.”
Pentru solutionarea recursului in interesul legii prezinta relevanta si urmatoarele dispozitii legale:
- art. 1 alin. (1) si art. 3 alin. (1) lit. b) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 27/2003 privind procedura aprobarii tacite, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 486/2003, cu modificarile si completarile ulterioare, conform carora: „Art. 1. - (1) Prezenta ordonanta de urgenta reglementeaza procedura aprobarii tacite ca modalitate alternativa de emitere sau reinnoire a autorizatiilor de catre autoritatile administratiei publice, avand la baza urmatoarele obiective:
a) inlaturarea barierelor administrative din mediul de afaceri;
b) responsabilizarea autoritatilor administratiei publice in vederea respectarii termenelor stabilite de lege pentru emiterea autorizatiilor;
c) impulsionarea dezvoltarii economice prin oferirea unor conditii cat mai favorabile intreprinzatorilor, implicand costuri de autorizare cat mai reduse;
d) combaterea coruptiei prin diminuarea arbitrarului in decizia administratiei;
e) promovarea calitatii serviciilor publice prin simplificarea procedurilor administrative. [ ]
Art. 3. - (1) in sensul prezentei ordonante de urgenta, termenii si expresiile de mai jos au urmatorul inteles: [ ]
b) procedura aprobarii tacite - procedura prin care autorizatia este considerata acordata daca autoritatea administratiei publice nu raspunde solicitantului in termenul prevazut de lege pentru emiterea respectivei autorizatii.”;
- art. 5, art. 6 alin. (1) si art. 7 alin. (1)-(13) din Legea nr. 50/1991 privind autorizarea executarii lucrarilor de constructii, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, conform carora: „Art. 5. - (1) Avizele si acordurile stabilite prin certificatul de urbanism se solicita de catre investitor/beneficiar si se obtin de la autoritatile competente in domeniu inaintea depunerii documentatiei pentru autorizarea executarii lucrarilor de constructii la autoritatile administratiei publice competente pentru:
a) asigurarea si racordarea/bransarea la infrastructura edilitara, in conditiile impuse de caracteristicile si amplasamentul retelelor de distributie/transport energetic din zona de amplasament;
b) racordarea la reteaua cailor de comunicatii;
c) securitatea la incendiu, protectia civila si protectia sanatatii populatiei;
d) cerintele specifice unor zone cu restrictii stabilite prin reglementari speciale
(2) Actele de autoritate emise de autoritatile competente pentru protectia mediului prevazute la art. 2 alin. (21) lit. b) si d) se solicita si se obtin de investitor/solicitant in conditiile legii
(3) Avizele si acordurile stabilite prin certificatul de urbanism, impreuna cu punctul de vedere al autoritatii competente pentru protectia mediului sau, dupa caz, actul administrativ al acesteia, obtinute potrivit prevederilor alin. (1) si (2), se anexeaza si devin parte integranta din autorizatia de construire.
Art. 6. - (1) Certificatul de urbanism este actul de informare prin care autoritatile prevazute la art. 4:
a) fac cunoscute solicitantului informatiile privind regimul juridic, economic si tehnic al terenurilor si constructiilor existente la data solicitarii, in conformitate cu prevederile planurilor urbanistice si ale regulamentelor aferente acestora ori ale planurilor de amenajare a teritoriului, dupa caz, avizate si aprobate potrivit legii;
b) stabilesc cerintele urbanistice care urmeaza sa fie indeplinite in functie de specificul amplasamentului;
c) stabilesc lista cuprinzand avizele/acordurile necesare in vederea autorizarii;
d) incunostinteaza investitorul/solicitantul cu privire la obligatia de a contacta autoritatea competenta pentru protectia mediului, in scopul obtinerii punctului de vedere si, dupa caz, al actului administrativ al acesteia, necesare in vederea autorizarii. [ ]
Art. 7. - (1) Autorizatia de construire se emite pentru executarea lucrarilor de baza si a celor aferente organizarii executarii lucrarilor, in cel mult 30 de zile de la data depunerii documentatiei pentru autorizarea executarii lucrarilor de constructii, care cuprinde, in copie, urmatoarele documente:
a) certificatul de urbanism;
b) dovada, in copie legalizata, a titlului asupra imobilului, teren si/sau constructii si, dupa caz, extrasul de plan cadastral actualizat la zi si extrasul de carte funciara de informare actualizat la zi, in cazul in care legea nu dispune altfel;
c) documentatia tehnica - D.T.;
d) avizele si acordurile stabilite prin certificatul de urbanism, punctul de vedere al autoritatii competente pentru protectia mediului si, dupa caz, actul administrativ al acesteia;
e) abrogata;
f) dovada privind achitarea taxelor aferente certificatului de urbanism si a autorizatiei de construire. (11) Prin exceptie de la prevederile alin. (1), pentru constructiile reprezentand anexele gospodaresti ale exploatatiilor agricole termenul de emitere a autorizatiei de construire este de 15 zile de la data inregistrarii cererii. (12) Documentatia pentru autorizarea executarii lucrarilor de constructii se depune si se inregistreaza la autoritatea administratiei publice competente numai daca solicitantul prezinta toate documentele prevazute la alin. (1). (13) Cu respectarea legislatiei privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice si private asupra mediului, in situatia in care apar modificari pentru care este necesara emiterea unei autorizatii de construire distincta pentru organizarea executarii lucrarilor, aceasta se emite numai daca autoritatea competenta pentru protectia mediului constata ca modificarile aduse se inscriu in limitele actului administrativ emis anterior. in caz contrar, autoritatea competenta pentru protectia mediului reface evaluarea efectelor lucrarilor de baza si a celor aferente organizarii executarii lucrarilor si emite un nou act administrativ.”;
- art. 29 si 44 din Legea nr. 350/2001 privind amenajarea teritoriului si urbanismul, cu modificarile si completarile ulterioare, conform carora: „
Art. 29. - (1) Certificatul de urbanism este actul de informare cu caracter obligatoriu prin care autoritatea administratiei publice judetene sau locale face cunoscute regimul juridic, economic si tehnic al imobilelor si conditiile necesare in vederea realizarii unor investitii, tranzactii imobiliare ori a altor operatiuni imobiliare, potrivit legii
(2) Certificatul de urbanism trebuie emis pentru adjudecarea prin licitatie a lucrarilor de proiectare si de executie a lucrarilor publice, precum si pentru intocmirea documentatiilor cadastrale de comasare, respectiv dezmembrare a terenurilor in cel putin 3 parcele, atunci cand operatiunile respective au ca obiect imparteli ori comasari de parcele solicitate in scopul realizarii de lucrari de constructii si de infrastructura, precum si constituirea unei servituti de trecere cu privire la un imobil. in cazul vanzarii sau cumpararii de imobile, certificatul de urbanism cuprinde informatiile privind consecintele urbanistice ale operatiunii juridice, solicitarea certificatului de urbanism atunci cand operatiunile de imparteli ori comasari de parcele fac obiectul iesirii din indiviziune este facultativa, cu exceptia situatiei in care solicitarea este facuta in scopul realizarii de lucrari de constructii si/sau de lucrari de infrastructura
(3) Certificatul de urbanism se elibereaza la cererea oricarui solicitant, persoana fizica sau juridica, care poate fi interesat in cunoasterea datelor si a reglementarilor carora ii este supus respectivul bun imobil
(4) Certificatul de urbanism nu confera dreptul de executare a lucrarilor de construire, amenajare sau plantare
(5) In certificatul de urbanism se va mentiona in mod obligatoriu scopul eliberarii acestuia
(6) Certificatul de urbanism pentru destinatii speciale se elibereaza in temeiul si cu respectarea documentatiilor aferente obiectivelor cu caracter militar, elaborate si aprobate de Ministerul Apararii Nationale, Ministerul de Interne, Serviciul Roman de Informatii, Serviciul de Informatii Externe, Serviciul de Telecomunicatii Speciale si Serviciul de Protectie si Paza, dupa caz, pe baza avizului Ministerului Lucrarilor Publice, Transporturilor si Locuintei. [ ]
Art. 44. - (1) Documentatiile de urbanism sunt rezultatul unui proces de planificare urbana referitoare la un teritoriu determinat, prin care se analizeaza situatia existenta si se stabilesc obiectivele, actiunile, procesele si masurile de amenajare si de dezvoltare durabila a localitatilor. Documentatiile de urbanism se elaboreaza de catre colective interdisciplinare formate din specialisti atestati in conditiile legii
(2) Documentatiile de urbanism transpun la nivelul localitatilor urbane si rurale propunerile cuprinse in planurile de amenajare a teritoriului national, zonal si judetean
(3) Documentatiile de urbanism au caracter de reglementare specifica si stabilesc reguli ce se aplica direct asupra localitatilor si partilor din acestea pana la nivelul parcelelor cadastrale, constituind elemente de fundamentare obligatorii pentru eliberarea certificatelor de urbanism.”
Conform expunerii de motive a Legii nr. 486/2003 pentru aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 27/2003 privind procedura aprobarii tacite, prin adoptarea ordonantei de urgenta s-a urmarit concretizarea in plan legislativ si transpunerea in practica a Recomandarii Consiliului Europei nr. 97/344 din 22 aprilie 1997 pentru imbunatatirea si simplificarea mediului de afaceri, care incurajeaza statele membre sa adopte masuri in special in ceea ce priveste infiintarea de noi intreprinderi si sprijinirea acestora in primul an de la infiintare, in scopul stimularii potentialului de inovare si crearii de noi locuri de munca. Totodata, din textul Recomandarii rezulta ca procedura aprobarii tacite este considerata o „buna practica” in relatia dintre administratia publica si mediul de afaceri. in conformitate cu prevederile art. 1 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 27/2003 privind procedura aprobarii tacite, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 486/2003, cu modificarile si completarile ulterioare, acest act normativ are in vedere realizarea urmatoarelor obiective:
a) inlaturarea barierelor administrative din mediul de afaceri;
b) responsabilizarea autoritatilor administratiei publice in vederea respectarii termenelor stabilite de lege pentru emiterea autorizatiilor;
c) impulsionarea dezvoltarii economice prin oferirea unor conditii cat mai favorabile intreprinzatorilor, implicand costuri de autorizare cat mai reduse;
d) combaterea coruptiei prin diminuarea arbitrariului in decizia administratiei;
e) promovarea calitatii serviciilor publice prin simplificarea procedurilor administrative. Conceptul de aprobare tacita este definit in art. 3 alin. (1) lit.b) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 27/2003 privind procedura aprobarii tacite, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 486/2003, cu modificarile si completarile ulterioare, drept „procedura prin care autorizatia este considerata acordata daca autoritatea administratiei publice nu raspunde solicitantului in termenul prevazut de lege pentru emiterea respectivei autorizatii”. in temeiul art. 2 din ordonanta de urgenta, procedura aprobarii tacite se aplica tuturor autorizatiilor emise de autoritatile administratiei publice, cu exceptia celor emise in domeniul activitatilor nucleare, a celor care privesc regimul armelor de foc, munitiilor si explozibililor, regimul drogurilor si precursorilor, precum si a autorizatiilor din domeniul sigurantei nationale. Guvernul poate stabili, prin hotarare, la propunerea motivata a fiecarei autoritati a administratiei publice interesate, si alte exceptii de la aplicarea procedurii aprobarii tacite. La randul sau, notiunea de „autorizatie” este definita in art. 3 alin. (1) lit. a) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 27/2003 privind procedura aprobarii tacite, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 486/2003, cu modificarile si completarile ulterioare, ca fiind actul administrativ emis de autoritatile administratiei publice competente prin care se permite solicitantului desfasurarea unei anumite activitati, prestarea unui serviciu sau exercitarea unei profesii; notiunea de autorizatie include si avizele, licentele, permisele, aprobarile sau alte asemenea operatiuni administrative prealabile ori ulterioare autorizarii. Interpretarea sistematica a tuturor acestor texte normative conduce la concluzia ca adoptarea procedurii aprobarii tacite a avut in vedere simplificarea procedurii de infiintare de noi intreprinderi si imbunatatirea mediului de afaceri, astfel incat notiunea de „activitate”, prevazuta in definitia data autorizatiei, prin art. 3 alin. (1) lit. a) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 27/2003 privind procedura aprobarii tacite, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 486/2003, cu modificarile si completarile ulterioare, are in vedere activitatea cu caracter de continuitate, in sens de „intreprindere”, iar nu o activitate ocazionala, cum este aceea de construire a unui imobil, in temeiul unei autorizatii emise pe baza documentatiei de urbanism prevazute de lege. Domeniul urbanismului este reglementat printr-o serie de acte normative ale caror dispozitii urmaresc obiectivul amenajarii si dezvoltarii durabile a localitatilor, in cadrul unui proces de planificare urbana referitoare la un teritoriu determinat, in care se analizeaza situatia existenta si se stabilesc obiectivele, actiunile, procesele si masurile adecvate scopului propus, cu asigurarea unui echilibru rezonabil intre interesul public si interesul legitim privat, armonizand, la nivelul localitatilor urbane si rurale, propunerile cuprinse in planurile de amenajare a teritoriului national, zonal si judetean. Dintre acestea se detaseaza, ca importanta, Legea nr. 350/2001 privind amenajarea teritoriului si urbanismul, cu modificarile si completarile ulterioare, si Legea nr. 50/1991 privind autorizarea executarii lucrarilor de constructii, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, acte normative prin care se reglementeaza regimul juridic si procedura emiterii autorizatiilor de construire si a altor acte in domeniul urbanismului, instituind anumite termene si conditii speciale, care exclud in mod logic incidenta regulilor aplicabile aprobarii tacite (spre exemplu, art. 7 alin. (1)-(3) din Legea nr. 50/1991). Ori de cate ori legiuitorul a avut intentia ca anumite etape ale procedurilor administrative in domeniu sa fie supuse regulilor aprobarii tacite a prevazut-o expres, asa cum a facut-o in art. 7 alin. (20) lit. b) din Legea nr. 50/1991 privind autorizarea executarii lucrarilor de constructii, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, conform caruia institutiile/operatorii economici abilitate/abilitati prin lege sa emita avizele/acordurile prevazute la art. 5 alin. (1) au obligatia sa emita avizele/acordurile, in termen de maximum 15 zile de la data inregistrarii cererii/documentatiei specifice complete, sub sanctiunea aplicarii prevederilor legale privind aprobarea tacita, fara alte proceduri prealabile. Un alt exemplu in acest sens il constituie prevederile art. 24 alin. (5) din Legea nr. 255/2010 privind exproprierea pentru cauza de utilitate publica, necesara realizarii unor obiective de interes national, judetean si local, cu modificarile si completarile ulterioare, potrivit carora prevederile Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 27/2003 privind procedura aprobarii tacite, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 486/2003, cu modificarile si completarile ulterioare, sunt aplicabile in acest domeniu special, iar certificatele de urbanism, avizele, acordurile, permisele si autorizatiile, cu exceptia acordului de mediu, necesare realizarii lucrarilor la care se refera art. 1 din lege se considera acordate, daca nu au fost transmise catre expropriator in termenele legale prevazute de alin. (2)-(4) ale aceluiasi articol, termene care incep sa curga de la data depunerii documentatiei. Daca, in conceptia legiuitorului, domeniul analizat ar fi fost supus, fara nuante, procedurii aprobarii tacite, printr-o interpretare literala a dispozitiilor art. 2 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 27/2003 privind procedura aprobarii tacite, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 486/2003, cu modificarile si completarile ulterioare, prevederile speciale citate mai sus ar fi fost inutile. in materia supusa analizei si doctrina a optat pentru interpretarea potrivit careia, prin extensia actelor si operatiunilor care intra sub incidenta sferei de reglementare a aprobarii tacite, se depaseste limita actelor care vizeaza autorizarea unor activitati, „trecandu-se in zona actelor care vizeaza exercitiul unui drept fundamental - cum ar fi cazul autorizatiei de construire sau de demolare” (Rozalia Ana Lazar, „Pasivitatea administratiei. Aspecte de ordin substantial si procedural. Procedura aprobarii tacite”, Curierul judiciar nr. 11-12/2004, pag. 183, Flavia Lucia Ghencea, „Autorizarea administrativa”, Universul Juridic, Bucuresti, 2013, pag. 133). in consecinta, se retine ca, in lipsa unor dispozitii normative speciale care sa permita expres aplicarea procedurii aprobarii tacite, in domeniul urbanismului si autorizarii constructiilor, tacerea administratiei, constand in nesolutionarea cererii in termenul legal - act administrativ asimilat, in filozofia art. 2 alin. (1) lit. h) si art. 2 alin. (2) din Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificarile si completarile ulterioare, poate fi atacata pe calea actiunii prevazute de art. 8 alin. (1) din aceeasi lege, nefiind aplicabila procedura reglementata in Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 27/2003 privind procedura aprobarii tacite, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 486/2003, cu modificarile si completarile ulterioare.
Pentru considerentele aratate, in temeiul art. 517 alin. (1) cu referire la art. 514 din Codul de procedura civila,
INALTA CURTE DE CASATIE si JUSTITIE
In numele legii
DECIDE:
Admite recursul in interesul legii formulat de procurorul general al Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie si, in consecinta:
In interpretarea si aplicarea dispozitiilor art. 3 alin. (1) lit. a) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 27/2003 privind procedura aprobarii tacite, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 486/2003, cu modificarile si completarile ulter ioare, stabileste ca procedura aprobarii tacite nu este aplicabila in cazul autorizatiilor de construire, certificatelor de urbanism s i documentatiilor de urbanism prevazute in art. 6 alin. (1) si art. 7 alin. (1) din Legea nr. 50/1991 privind autorizarea executa rii lucrarilor de constructii, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, si in art. 29 si 44 din Legea nr. 350/2001 privind amenajarea teritoriului si urbanismul, cu modificarile si completarile ulterioare.
Obligatorie, potrivit art. 517 alin. (4) din Codul de procedura civila.
Pronuntata in sedinta publica, astazi, 16 septembrie 2013.
Vicepresedintele Inbaltei Curti de Casatie si Justitie Rodica Aida Pop
Magistrat-asistent-sef, Bogdan Georgescu
Comentarii articol (0)