Copilul vine pe lume intr-un mediu construit pentru nevoile adultilor, total nepotrivite nevoilor de crestere a copilului. Intrucat copilul are numeroase tendinte care fac posibila cresterea, tendinta de explorare a mediului, de utilizare a mainii pentru a manevra toate obiectele din mediu, care pot fi periculoase sau se pot strica, adultul e nevoit sa intervina si sa-l opreasca prin propria autoritate, sa-i spuna nu face asta, nu face aia, nu asta, nu aia. Efectul: energiile cresterii, energiile vietii deviaza de la cursul lor normal, se separa si se revarsa, copilul devine incapatanat, capricios, rebel – daca are un potential puternic, sau plangacios, timid, retras, super-atasat de altii – daca e o fire slaba.
Daca parintii ar cunoaste si ar observa legile acestor energii si, pe baza acestei cunoasteri ar alcatui un mediu care sa raspunda nevoilor copilului, toate aceste caracteristici ar disparea si n-ar mai fi nevoie de ceea ce se numeste ”autoritate” parinteasca.
Sistemul nu greseste. El incearca sa faca ceea ce a fost proiectat sa produca inca de la aparitia invatamantului de masa obligatoriu: resursa umana instruita (pentru a fi valorificata si folosita de catre corporatii) si cetateni dependenti si obedienti pentru a fi usor manipulati.
Prin urmare, programa si programul statului, sistemul educational cu structurile sale impuse sunt obstacole in calea dezvoltarii naturale, iar atunci cind intampina stavile, baraje, energiile vietii isi ies din albie, deviaza de la cursul normal, nu se mai pot controla, se revarsa fara scop, inunda. Actele de violenta sunt o reactie la aceste oprelisti, sunt o agitatie, o dereglare interiora, si o revarsare haotica in afara. Raul nu se mai poate controla, si loveste in stanga si-n dreapta. Orice om devine agresiv cind resimte actiunile celorlalti ca o reprimare.
Elevii nu pot fi de vina deoarece ei sunt obligati sa se supuna sistemului. Nu au posibilitatea sa faca o scoala asa cum vor ei si, interesant, nici nu stiu cum vor. Ei doar resimt oprimarea, resimt ca ceva nu e in regula. De asemenea, profesorii si parintii, desi critica din ce in ce mai dur sistemul, nu pot fi blamati pentru ca toti au intentii bune, dar si interese proprii in sistem: profesorii au un loc de munca, parintii au un loc unde sa-si lase copiii cand sunt mici si sa scape de ei cand sunt mai mari.
Calitate, eficienta, randament, performanta, standarde. Sunt termeni folositi in economie care pot caracteriza o marfa, un produs, un gadget, nu o fiinta umana. Hai sa introducem alte criterii: independenta personala, dragostea fata de mediu, fata de semeni, fata de munca, bucuria vietii, rasul autentic, speranta, trairea in realitate, sinceritatea, autenticitatea. Cred ca, inainte de a face o reforma, trebuie sa trecem, toti adultii, printr-o indelungata psihoterapie sociala, pentru inlaturarea confuziilor mentale si curatarea crustei pietrificate care ne inveleste spiritul. Trebuie sa turnam un pic de apa vie intr-un sistem mort spiritual. Suntem formati sa marsaluim umar la umar ca nisipul de pe plaja, care, la orice mica adiere, se imprastie in toate partile. O ploaie spirituala ne-ar inteleni, ne-ar da iar radacini care sa ne tina impreuna si sa ne faca puternici. In sistemul educational sfatul meu e sa incercam sa lucram mai mult cu sufletul decat cu ratiunea rece a sistemelor moarte, pana ne obisnuim. Si atunci vom descoperi calea spre reforma.
Sa se asocieze si sa-si faca altul. Sa-si scoata copiii de sub autoritatea statului care, prin scoala, le intarzie maturizarea, parintii sa actioneze ca o familie, iar familiile asociate sa actioneze ca o familie mai mare.
Sa fie independenti, sa stie ce vor, sa fie responsabili fata de ei insisi, sa traiasca in realitate, nu in inchipuiri. Experienta imi arata ca sunt mai independenti cei care au ”fentat” cu responsabilitate scoala, in special liceul.
Corporatiile si guvernele au nevoie de sprijin in manevrarea si manipularea maselor. De aceea cauta sa creeze elite pe care sa le formeze in acest sens. Actualii olimpici vor deveni cei care vor fi scoliti la Harvard in managementul maselor, al populatiilor, la Yale in managementul resurselor umane (ce expresie absurda, “resurse umane”; resursa e ceva de care te folosesti, prin urmare exista niste supraoameni care se folosesc de oameni), devin head-hunteri, traineri, manageri, consilieri, conducatori, consultanti, coacheri, activisti etc. Fac treaba murdara a corporatiilor convinsi ca fac bine. In fapt, sunt pregatiti sa-i considere si sa-i trateze pe ceilalti drept mase, oameni inferiori, prostime.
Societatea e obsedata de diplome pentru ca statul impune diplomele ca o conditie pentru un loc de munca. In fapt, nu individul uman si calitatile lui conteaza, ci diploma, certificatul, care se pot obtine pe diverse cai, uneori foarte facile: copiat, plagiat, coruptie etc. O solutie ar fi sa se renunte la diplome sau sa fie eliberate de agentii neutre de evaluare a competentelor, nici de catre scoli, nici de catre ministere. Adica, fiecare individ, pe baza propriei experiente, a propriei pregatiri sau a celei obtinute prin diverse scoli si cursuri, atunci cand considera ca si-a dezvoltat anumite competente, se poate adresa unei asemenea agentii de evaluare, care, in urma unor probe, poate sau nu certifica cunostintele, deprinderile si aptitudinile intr-un anumit domeniu. Un asemenea sistem functioneaza, de exemplu, in Noua Zeelanda.
Am citit ca sunteti sustinator al sistemului Montessori. De ce ar putea el imbunatati calitatea educatiei?
Pentru ca rezolva toate problemele sistemului actual; pentru ca are la baza programa si orarul stabilite de natura; pentru ca e validat de o experienta de aplicare de peste 100 de ani pe toate meridianele; pentru ca e validat de cele mai recente rezultate ale cercetarilor din genetica si neurostiinte; pentru ca reprezinta scoala viitorului, sau, cum a fost numita deja, Scoala 2.0; pentru ca sunt cel care a introdus acest sistem in Romania postbelica inca din 1995; pentru ca am tradus si publicat doua din operele fundamentale ale Dr. Maria Montessori: “Mintea absorbanta” si “Secretul copilariei”, pentru a face cunoscuta romanilor aceasta abordare comprehensiva a dezvoltarii omului si omenirii.
Mai degraba a fost cateva lucruri decat persoane. Un geam mic spart de la un dulap din clasa, pe la inceputul clasei a doua. Veneam dimineata devreme, pe intuneric, sa fiu primul, bagam mana pe geamul spart si luam o cartulie din colectia “Traista cu povesti”, o citeam acasa pe nerasuflate, a doua zi o puneam la loc si luam alta. Nu stiu de ce nu le ceream invatatoarei. Poate mi-era frica sa afle ca citesc si altceva, cum si ei ii era, pe atunci, frica sa citeasca altceva decat ii indicau activistii noii epoci.
As vrea sa fiu ceva mai ordonat si sa am o vointa mai puternica.
Comentarii articol (6)