Legea nr. 129/2015 pentru modificarea si completarea Legii nr. 38/2003 privind transportul in regim de taxi si in regim de inchiriere a fost publicata in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 396 din 5 iunie si a intrat in vigoare astazi. Documentul a fost adoptat de Camera Deputatilor la inceputul lunii mai, iar Senatul l-a aprobat in octombrie 2014.
Conform actului normativ, transportul in regim de taxi si transportul in regim de inchiriere se realizeaza numai de catre transportatorii autorizati care detin autorizatii taxi valabile -- in cazul transportului in regim de taxi -- sau copii conforme cu normele valabile -- in cazul transportului in regim de inchiriere --, eliberate in conditiile legii, pentru fiecare autovehicul folosit.
Mai mult decat atat, este interzis transportul public contra-cost de persoane, cu un autoturism, fara a detine, dupa caz, autorizatie taxi valabila sau copie conforma valabila.
De asemenea, este interzis si transportul public contra-cost de marfuri sau de bunuri cu un autovehicul cu masa maxima autorizata de cel mult 3,5 tone, fara a detine autorizatie taxi ori alta autorizatie valabila.
Persoanele fizice sau juridice care efectueaza, in mod repetat, transport public contra-cost de persoane sau de marfuri, fara sa respecte regulile de mai sus, pot fi sanctionate cu amenzi cuprinse intre 1.000 si 5.000 de lei.
Introducerea noilor dispozitii este necesara in conditiile in care exista practici ilicite in activitatile de transport rutier de persoane prin utilizarea autoturismelor, fapt care afecteaza in mare masura atat transportul local, cat si transportul judetean de persoane, se precizeaza in expunerea de motive care a fost anexata noii legi.
“Aceste practici ilicite determina efecte negative majore asupra activitatii economice a intreprinderilor autorizate, asupra bugetului de stat, prin diminuarea veniturilor incasate ca urmare a neplatii taxelor si impozitelor aferente activitatilor de transport rutier de persoane neautorizate, cat si asupra sigurantei circulatiei rutiere”, se arata in documentul citat.
De asemenea, practicile ilicite existente in activitatile de transport rutier de persoane prin utilizarea autoturismelor pun in dificultate asigurarea unui mediu concurential corect pe piata transportului rutier de persoane, se mentioneaza in acelasi document.
Potrivit expunerii de motive, prin actul normativ se urmareste crearea cadrului legal care sa asigure posibilitatea sanctionarii persoanelor fizice sau juridice care efectueaza activitati neautorizate de transport rutier de persoane prin utilizarea autoturismelor, fara respectarea dispozitiilor Legii nr. 38/2003.
Proiectul de act normativ a fost lansat in dezbatere publica de Ministerul Transporturilor sub forma de proiect de ordonanta, insa a fost transformat in proiect de lege. In plus, ministerul a mai propus aceste reglementari si in decembrie 2013, insa nu au fost aprobate.
Nota: Puteti consulta parcursul legislativ al actului normativ aici.
Comentarii articol (239)