Masurile sunt cuprinse in OUG nr. 80/2013 privind taxele judiciare de timbru publicata in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 392, din 29 iunie 2013 si intrata in vigoare la data publicarii. Actul normativ schimba intregul sistem al taxei judiciare de timbru, vechile acte normative in domeniu, Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru si Ordonanta Guvernului nr. 32/1995 privind timbrul judiciar, fiind abrogate.
Noile reglementari au introdus, printre altele, taxa judiciara de timbru pentru cereri pentru care pana acum nu s-a platit nimic. Astfel, actiunile privind stabilirea si acordarea de despagubiri pentru daunele morale aduse onoarei, demnitatii sau reputatiei unei persoane fizice se taxeaza, incepand din vara lui 2013, cu 100 lei.
De asemenea, plangerea impotriva procesului-verbal de constatare si sanctionare a contraventiei, precum si calea de atac impotriva hotararii pronuntate este taxata cu 20 lei, desi pana la intrarea in vigoare a noilor reguli au fost scutite de la plata.
In ceea ce priveste actiunile si cererile evaluabile in bani introduse la instantele judecatoresti, acestea se taxeaza astfel:
- pana la valoarea de 500 lei – 8%, dar nu mai putin de 20 lei;
- intre 501 lei si 5.000 lei - 40 lei + 7 % pentru ce depaseste 500 lei;
- intre 5001 lei si 25.000 lei – 355 + 5% pentru ce depaseste 5000 lei
- intre 25.001 lei si 50.000 lei -1355 lei + 3% pentru ce depaseste 25.000 lei;
- intre 50.001 lei si 250.000 lei -2105 lei +2% pentru ce depaseste 50.000 lei;
- peste 250.000 lei - 6105 lei + 1% pentru ce depaseste 200.000 lei.
Unele taxe au crescut substantial
In plus fata de modificarile de mai sus, OUG nr. 80/2013 prevede taxe mult mai mari pentru anumite actiuni sau cereri. Astfel, cererile pentru dobandirea personalitatii juridice de catre asociatiile fara scop lucrativ, fundatii, uniuni si federatii de persoane juridice fara scop lucrativ, precum si pentru modificarea actelor constitutive este de 100 lei. Aceasta in conditiile in care, pana in iulie 2013, costul unei astfel de cereri a fost de 19 lei.
In acelasi timp, cereri privind inregistrarea partidelor politice sau pentru modificarea statutului acestora sunt taxate cu 300 lei, desi inainte tariful era de doar 39 lei. Si in cazul actiunilor si cererilor referitoare la raporturile de familie taxele au crescut. Mai exact, o cerere de divort costa acum intre 50 si 200 lei, in conditiile in care, conform vechilor prevederi, cel mai mare tarif a fost de 39 lei. Citeste AICI cat costa introducerea unei astfel de cereri, in functie de motivul divortului.
De asemenea, cererile pentru recunoasterea dreptului de autor si a celor conexe, pentru constatarea incalcarii acestora si repararea prejudiciilor, inclusiv plata drepturilor de autor si a sumelor cuvenite pentru opere de arta, se taxeaza cu 100 lei, fata de 39 lei, cat a fost tariful vechi.
Tot 100 lei costa cererile pentru recunoasterea calitatii de inventator, de titular de brevet, a drepturilor nascute din brevetul de inventie, din contractele de cesiune si licenta, inclusiv drepturile patrimoniale ale inventatorului , desi pretul era de 39 lei.
In materie comerciala, noile reglementari stabilesc ca actiunile, cererile, obiectiunile, contestatiile introduse la instantele judecatoresti in temeiul Legii nr. 85/2006 privind procedura insolventei, al Ordonantei Guvernului nr. 10/2004 privind falimentul institutiilor de credit si al Legii nr. 503/2004 privind redresarea financiara, falimentul, dizolvarea si lichidarea voluntara in activitatea de asigurari, cu modificarile si completarile ulterioare se taxeaza cu 200 lei. Aceasta in conditiile in care pretul vechi era de 120 lei.
OUG nr. 80/2013 stabileste, in plus, o taxa de 100 lei pentru cererile de competenta instantelor judecatoresti avand ca obiect inregistrari in registrul comertului.
In ceea ce priveste cererile formulate in cursul procesului sau in legatura cu un proces, acestea se taxeaza acum dupa cum urmeaza:
- cereri de recuzare in materie civila - pentru fiecare participant la proces pentru care se solicita recuzarea - 100 lei (pretul vechi era de 4 lei, n.red.)
- cereri de stramutare in materie civila - 100 lei (pretul vechi era de 4 lei, n.red.)
- cereri de repunere in termen - 20 lei (pretul vechi era de 4 lei, n.red.)
- cereri de perimare - 20 lei;
- cereri de reexaminare impotriva incheierii prin care au fost stabilite amenzile judiciare si despagubirile potrivit art. 190 din Codul de procedura civila - 20 lei;
- cereri de reexaminare impotriva incheierii de anulare a cererii de chemare in judecata, formulate potrivit art. 200 alin. (4) din Codul de procedura civila - 20 lei;
- cereri pentru repunerea pe rol, cand suspendarea judecarii se datoreaza partilor - 50% din taxa judiciara de timbru pentru cererea sau actiunea a carei judecare a fost suspendata (prevederea a ramas neschimbata, n.red.)
- cereri pentru refacerea inscrisurilor si a hotararilor disparute - 50 lei (pretul vechi era de 4 lei, n.red.)
- cereri pentru eliberarea de copii simple de pe inscrisurile aflate la dosar, atunci cand sunt efectuate de catre instanta -0,20 lei/pagina;
- cereri pentru legalizarea de copii de pe inscrisurile aflate la dosar, pentru fiecare exemplar de copie -1 leu/pagina (prevederea a ramas neschimbata, n.red.)
- cereri pentru eliberarea oricaror alte certificate prin care se atesta fapte sau situatii rezultate din evidentele instantelor de judecata ori cu privire la dosarele aflate in arhiva acestora -1 leu/pagina (prevederea a ramas neschimbata, n.red.)
- cereri pentru eliberarea de catre instantele judecatoresti de copii de pe hotararile judecatoresti, cu mentiunea ca sunt definitive, se taxeaza cu 5 lei pentru fiecare exemplar de copie (pretul vechi era de 2 lei, n.red.)
Cum poti fi scutit de la plata taxei judiciare de timbru?
Desi noile reglementari introduc noi taxe judiciare de timbru si prevad tarife si de 10 ori mai mari decat cele vechi, se pastreaza, totusi, prevederea potrivit careia persoanele fizice pot beneficia de scutiri, reduceri, esalonari sau amanari pentru plata taxelor judiciare de timbru, daca indeplinesc unele conditii.
Astfel, facilitatile la plata se vor acorda in conditiile OUG nr. 51/2008 privind ajutorul public judiciar in materie civila. Acest act normativ stabileste ca toate persoanele fizice care nu pot face fata fata cheltuielilor unui proces sau celor pe care le implica obtinerea unor consultatii juridice in vederea apararii unui drept sau interes legitim in justitie pot beneficia de scutiri, reduceri, esalonari sau amanari de la plata taxelor judiciare de timbru prevazute de lege.
Mai precis, potrivit prevederilor legale, vor beneficia de ajutor de la stat persoanele al caror venit mediu net lunar pe membru de familie, in ultimele doua luni anterioare formularii cererii de acordare, se situeaza sub nivelul de 300 lei. "In acest caz, sumele care constituie ajutor public judiciar se avanseaza in intregime de catre stat", se precizeaza in OUG nr. 51/2008.
Acelasi document stabileste ca, daca venitul mediu net lunar pe membru de familie, in ultimele doua luni anterioare formularii cererii, se situeaza sub nivelul de 600 lei, sumele de bani care constituie ajutor public judiciar se avanseaza de catre stat in proportie de 50%.
Asadar, cei care indeplinesc conditiile enuntate vor putea solicita scutirea, reducerea, esalonarea sau amanarea de la plata taxelor de timbru in baza unei cereri de acordare a ajutorului public judiciar adresate instantei competente pentru solutionarea cauzei in care se solicita ajutorul. Potrivit dispozitiilor legale, in cazul ajutorului public judiciar solicitat pentru punerea in executare a unei hotarari, cererea este de competenta instantei de executare.
Facilitatile sub forma de reduceri, esalonari sau amanari pentru plata taxelor judiciare de timbru datorate pentru actiuni si cereri introduse la instantele judecatoresti pot fi acordate inclusiv persoanelor juridice. Astfel, potrivit OUG nr. 80/2013, persoanele juridice vor beneficia de ajutor in urmatoarele situatii:
- cuantumul taxei reprezinta mai mult de 10% din media venitului net pe ultimele 3 luni de activitate;
- plata integrala a taxei nu este posibila deoarece persoana juridica se afla in curs de lichidare sau dizolvare ori bunurile acesteia sunt, in conditiile legii, indisponibilizate.
"In mod exceptional, instanta poate acorda persoanelor juridice reduceri, esalonari sau amanari pentru plata taxelor judiciare de timbru, in alte cazuri in care apreciaza, fata de datele referitoare la situatia economico-financiara a persoanei juridice, ca plata taxei de timbru, la valoarea datorata, ar fi de natura sa afecteze in mod semnificativ activitatea curenta a persoanei juridice", se mai precizeaza in documentul citat.
Citeste AICI mai multe despre cum poti fi scutit de aceste taxe.
Ce fel de actiuni vor fi scutite de la plata taxei judiciare de timbru?
OUG nr. 80/2013 stabileste ca va fi scutita de la plata taxei judiciare de timbru orice cerere pentru exercitarea unei cai de atac, ordinare si extraordinare, impotriva hotararii judecatoresti prin care a fost solutionata o actiune sau cerere scutita, potrivit legii, detaxa judiciara de timbru.
De asemenea, documentul citat prevede ca vor fi scutite de la plata toate actiunile si cererile referitoare la:
- stabilirea si plata pensiilor, precum si alte drepturi prevazute prin sistemele de asigurari sociale;
- stabilirea si plata ajutorului de somaj, a ajutorului de integrare profesionala si a alocatiei de sprijin, a ajutorului social, a alocatiei de stat pentru copii, a drepturilor persoanelor cu dizabilitati si a altor forme de protectie sociala prevazute de lege;
- obligatiile legale si contractuale de intretinere, inclusiv actiunile in constatarea nulitatii, in anularea, rezolutiunea sau rezilierea contractului de intretinere;
- stabilirea si acordarea despagubirilor decurgand din condamnarea sau luarea unei masuri preventive pe nedrept;
- adoptie, ocrotirea minorilor, tutela, curatela, interdictie judecatoreasca, asistenta persoanelor cu tulburari psihice, precum si la exercitarea de catre autoritatea tutelara a atributiilor ce ii revin;
- protectia drepturilor consumatorilor, atunci cand persoanele fizice si asociatiile pentru protectia consumatorilor au calitatea de reclamant impotriva agentilor economici care au prejudiciat drepturile si interesele legitime ale consumatorilor;
- valorificarea drepturilor Societatii Nationale de Cruce Rosie;
- exercitarea drepturilor electorale;
- cauzele penale, inclusiv despagubirile civile pentru prejudiciile materiale si morale decurgand din acestea;
- stabilirea si acordarea despagubirilor civile pentru pretinse incalcari ale drepturilor prevazute la art. 2 si 3 din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale, ratificata prin Legea nr. 30/1994, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 135 din 31 mai 1994, cu modificarile ulterioare;
- orice alte actiuni, cereri sau acte de procedura pentru care se prevad, prin legi speciale, scutiri de taxa judiciara de timbru.
Ca si pana acum, vor fi scutite de la plata cererile pentru dizolvarea societatilor comerciale si a grupurilor de interes economic, formulate de Oficiul National al Registrului Comertului, precum si cererile, actiunile si caile de atac formulate de catre prefect sau primar pentru anularea actelor juridice emise cu incalcarea prevederilor Legii fondului funciar nr. 18/1991.
De asemenea, nu se va percepe taxa judiciara de timbru pentru eliberarea de copii simple de pe inscrisurile aflate la dosar, daca realizarea serviciilor de copiere nu se realizeaza de catre instanta, ci de catre prestatori privati care functioneaza in sediul instantei.
Totodata, s-a pastrat prevederea potrivit careia sunt scutite de taxa judiciara de timbru cererile si actiunile, inclusiv caile de atac formulate de Senat, Camera Deputatilor, Presedintia Romaniei, Guvernul Romaniei, Curtea Constitutionala, Curtea de Conturi, Consiliul Legislativ, Avocatul Poporului, de Ministerul Public si de Ministerul Finantelor Publice, indiferent de obiectul acestora, precum si cele formulate de alte institutii publice, indiferent de calitatea procesuala a acestora, cand au ca obiect venituri publice.
In ceea ce priveste actiunile si cererile privind raporturile de serviciu ale functionarilor publici si ale functionarilor publici cu statut special acestea vor fi asimilate, sub aspectul taxei judiciare de timbru, conflictelor de munca.
In schimb, nu vor mai fi scutite de taxa judiciara de timbru cererile pentru inregistrarea asociatiilor de proprietari, de locatari sau mixte. Mai precis, acest tip de cerere este taxat, conform noilor dispozitii, cu 20 de lei.
Noile taxe sunt prea mari si depasesc posibilitatile de plata ale justitiabililor
La cateva zile de la intrarea in vigoare a noilor prevederi, Uniunea Nationala a Barourilor din Romania a formulat si aprobat un apel privind necesitatea asigurarii garantiilor efective ale dreptului de acces la instanta, pe care l-a adresat Guvernului, Parlamentului si altor institutii abilitate sa ia masuri in domeniu.
Astfel, in documentul elaborat de UNBR se precizeaza ca noua reglementare in materia taxelor judiciare de timbru majoreaza cuantumul taxelor de acces la justitie la un nivel ce depaseste cu mult posibilitatile de plata ale justitiabililor. Aceasta in conditiile in care, puncteaza institutia, statul este obligat de legea fundamentala sa acorde oricarei persoane toate facilitatile rezonabile pentru acces la justitie.
Mai mult, avand in vedere ca majoritatea populatiei Romaniei a saracit pe fondul crizei economice, noua reglementare nu are un suport corespunzator in realitatea economica concreta a tarii. "In unele situatii, majorarea taxelor s-a facut cu peste 20% fata de reglementarea anterioara. In conditiile in care cresterea salariului mediu net la nivel national este de 6,22 % (de la 1.385 lei la 1.477 lei) fata de nivelul anului in care s-a adoptat ultima modificare legislativa in materie, majorarea este vadit inechitabila”, subliniaza UNBR.
In plus, institutia sustine ca nivelul actual al taxelor judiciare de timbru in materie reflecta protejarea incorecta a procedurilor notariale in defavoarea procedurilor judiciare statale: "Discriminarea facuta legal prin stabilirea unor taxe ce favorizeaza o categorie socio-profesionala care isi desfasoara activitatea pe principii specifice profesiilor liberale este incorecta".
Si Sorin Susnea, partener in cadrul societatii Eversheds Lina & Guia, considera ca majorarea taxelor ingradeste, intr-o oarecare masura, accesul la justitie, dupa cum a declarat pentru AvocatNet.ro in luna iunie.
"O astfel de majorare a taxelor judiciare de timbru va degreva intr-o oarecare masura instantele, insa cu pretul ingradirii, cel putin partiale, a accesului la justitie pentru unele categorii sociale, acesta fiind si motivul pentru care consideram ca, in cazul adoptarii unui astfel de proiect legislativ, este esentiala modificarea corespunzatoare a legislatiei privitoare la ajutorul public judiciar", mentiona avocatul Eversheds Lina & Guia la acea data.
Practic, prin degrevarea instantelor de judecata de acele cereri, in special incidentale, formulate in mod repetat cu rea-credinta, ce nu vor mai fi formulate ori nu vor mai fi analizate, fata de cuantumul restrictiv al taxelor datorate, justitia va avea in mod incontestabil de castigat, iar beneficiarul final va fi in mod cert justitiabilul, care va avea parte de o experienta procesuala civilizata si rapida, sustinea Susnea la data respectiva.
Cu toate acestea, continua explicatia specialistul, trebuie armonizata si legislatia privind ajutorul public judiciar, pentru a exista siguranta ca nu exista persoane de buna credinta care nu isi permit sa formuleze cereri tocmai din cauza cuantumului ridicat al taxei datorate, deoarece astfel s-ar ingradi practic accesul la justitie pentru aceste persoane.
--
OUG nr. 80/2013 este disponibila AICI.
Comentarii articol (11)