Dupa iuresul cumparaturilor de Sarbatori, multi dintre noi descopera ca unele produse achizitionate au defecte si nu se pot utiliza. Situatia se poate remedia, daca suntem atenti la drepturile pe care ni le confera legislatia consumatorilor.
Conform Legii nr. 296/2004 privind Codul consumului, consumatorii au dreptul de a fi despagubiti in mod real si corespunzator pentru pagubele generate de calitatea necorespunzatoare a produselor si serviciilor. In plus, cheltuielile legate de inlocuirea produselor defecte, de remedierea sau de restituirea contravalorii acestora vor fi suportate de vanzator si recuperate de acesta de la producator sau de la importator sau de la furnizorul anterior aflat pe lantul de distributie.
Potrivit Legii nr. 449/2003 privind vanzarea produsului si garantiilor acestuia, vanzatorul este raspunzator fata de consumator pentru orice lipsa a conformitatii existenta la momentul cand au fost livrate produsele. Altfel, se considera ca produsele sunt in conformitate cu contractul de vanzare - cumparare, daca:
-
corespund descrierii facute de vanzator si au aceleasi calitati ca si produsele pe care vanzatorul le-a prezentat consumatorului ca mostra sau model;
-
corespund oricarui scop specific solicitat de catre consumator, scop facut cunoscut vanzatorului si acceptat de acesta la incheierea contractului de vanzare-cumparare;
-
corespund scopurilor pentru care sunt utilizate in mod normal produsele de acelasi tip;
-
fiind de acelasi tip, prezinta parametri de calitate si performante normale, la care consumatorul se poate astepta in mod rezonabil, date fiind natura produsului si declaratiile publice privind caracteristicile concrete ale acestuia, facute de vanzator, de producator sau de reprezentantul acestuia, in special prin publicitate
-
sau prin inscriere pe eticheta produsului.
In plus, ambalajele produselor trebuie sa asigure integritatea si protectia calitatii acestora, fiind, totodata, conforme prevederilor legale referitoare la protectia muncii, mediului si a securitatii consumatorilor.
Potrivit Legii nr. 449/2003, consumatorul trebuie sa informeze vanzatorul despre lipsa de conformitate in termen de doua luni de la data la care a constatat-o. Pana la proba contrara, lipsa de conformitate aparuta in termen de 6 luni de la livrarea produsului se prezuma ca a existat la momentul livrarii acestuia, cu exceptia cazurilor in care prezumtia este incompatibila cu natura produsului sau a lipsei de conformitate.
Pe de alta parte, nu se considera a fi lipsa de conformitate daca, in momentul incheierii contractului de vanzare-cumparare, consumatorul a cunoscut sau nu putea, in mod rezonabil, sa nu cunoasca aceasta lipsa de conformitate ori daca lipsa de conformitate isi are originea in materialele furnizate de consumator, se subliniaza in Legea nr. 449/2003.
Mai mult, vanzatorul nu este raspunzator de declaratiile publice privind conformarea in urmatoarele situatii, daca probeaza ca:
-
nu a cunoscut si nu ar fi putut, in mod rezonabil, sa cunoasca declaratiile in cauza;
-
declaratia fusese corectata la momentul incheierii contractului de vanzare-cumparare;
-
decizia de a cumpara produsul nu putea fi influentata de declaratiile publice in cauza.
In plus, orice lipsa a conformitatii rezultata dintr-o instalare incorecta a produselor va fi considerata echivalenta cu o lipsa a conformitatii produselor, daca instalarea face parte din contractul de vanzare a produselor si produsele au fost instalate de vanzator sau pe raspunderea sa. Aceasta prevedere se aplica si in cazul in care produsul destinat a fi instalat de consumator este instalat de acesta si instalarea incorecta este datorata unei deficiente in instructiunile de instalare, se mai scrie in Legea nr. 449/2003.
Consumatorul poate solicita o reducere corespunzatoare a pretului sau rezolutiunea contractului
In cazul lipsei conformitatii, consumatorul are dreptul de a solicita vanzatorului sa i se aduca produsul la conformitate, fara plata, prin reparare sau inlocuire, sau sa beneficieze de reducerea corespunzatoare a pretului ori de rezolutiunea contractului privind acest produs, se prevede in Legea nr. 296/2004.
In plus, conform Legii nr. 449/2003, in cazul lipsei conformitatii operatorului economic, constatate de consumator, acesta are dreptul de a solicita vanzatorului, ca masura reparatorie, repararea sau inlocuirea produselor, in fiecare caz fara plata, cu exceptia cazului in care aceasta solicitare este imposibila sau disproportionata. Notiunea fara plata se refera la toate costurile necesare aducerii produselor la conformitate, inclusiv costurile postale, de transport, manipulare, diagnosticare, expertizare, demontare, montare, manopera, materiale utilizate si ambalare.
Astfel, o masura reparatorie va fi considerata ca disproportionata, daca ea impune vanzatorului costuri care sunt nerezonabile in comparatie cu cealalta masura reparatorie, luandu-se in considerare:
-
valoarea pe care ar fi avut-o produsele daca nu ar fi existat lipsa de conformitate;
-
importanta lipsei de conformitate;
-
daca cealalta masura reparatorie ar putea fi realizata fara un inconvenient semnificativ pentru consumator.
In plus, o masura reparatorie va fi considerata ca imposibila, daca vanzatorul nu poate asigura produse identice pentru inlocuire sau piese de schimb pentru reparare, inclusiv ca urmare a lipsei utilajelor sau a tehnologiei aferente.
Pe langa masura reparatorie imposibila, consumatorul nu este indreptatit sa solicite rezolutiunea contractului, daca lipsa conformitatii este minora.
Totusi, Legea nr. 449/2003 prevede ca in cazul repararii produsului, in acesta vor fi montate numai piese noi. In plus, vor fi platite toate costurile necesare aducerii produselor la conformitate, inclusiv costurile postale, de transport, manipulare, diagnosticare, expertizare, demontare, montare, manopera, materiale utilizate si ambalare.
Mai mult, potrivit Legii 449/2003, consumatorul poate solicita o reducere corespunzatoare a pretului sau rezolutiunea contractului in oricare dintre urmatoarele cazuri:
-
daca nu beneficiaza nici de repararea, nici de inlocuirea produsului;
-
daca vanzatorul nu a luat masura reparatorie intr-o perioada de timp rezonabila;
-
daca vanzatorul nu a luat masura reparatorie, atunci cand aceasta i-a fost semnalata de catre consumator, fara inconveniente semnificative pentru consumator.
Perioada de timp in care se poate inlocui un produs este de maximum 15 zile
Orice reparare sau inlocuire a produselor va fi facuta in cadrul unei perioade rezonabile de timp, stabilita de comun acord intre vanzator si consumator si fara niciun inconvenient semnificativ pentru consumator, luand in considerare natura produselor si scopul pentru care acesta a solicitat produsele, in conditiile legii, se subliniaza in Legea nr. 449/2003. Totusi, perioada de timp rezonabila nu poate depasi 15 zile calendaristice de la data la care cumparatorul a adus la cunostinta vanzatorului lipsa de conformitate a produsului.
Conform Ordonantei nr. 21/1992 privind protectia consumatorilor, in cazul unor vicii ascunse, termenul maxim de 15 zile curge de la data finalizarii expertizei tehnice efectuate de un organism tehnic neutru.
In plus, raspunderea vanzatorului este angajata, daca lipsa de conformitate apare intr-un termen de 2 ani, calculat de la livrarea produsului, se mentioneaza in Legea nr. 449/2003.
Dupa expirarea termenului de 2 ani, consumatorii pot pretinde remedierea sau inlocuirea produselor care nu pot fi folosite in scopul pentru care au fost realizate ca urmare a unor vicii ascunse aparute in cadrul duratei medii de utilizare, in conditiile legii. Totusi, pentru produsele a caror durata medie de utilizare este mai mica de 2 ani, termenul in care consumatorii pot solicita remedierea se reduce la un an.
Produsele deja identificate cu defecte
Daca operatorii economici iau cunostinta, la o data ulterioara punerii pe piata a produselor comercializate, despre existenta unor pericole care, la momentul punerii pe piata nu puteau fi cunoscute, trebuie sa anunte, fara intarziere, autoritatile competente si sa faca aceste informatii publice, potrivit Legii nr. 296/2004.
In plus, in cazul produselor identificate sau identificabile cu defecte, producatorii si/sau distribuitorii au obligatia de a le retrage de pe piata, de a le inlocui sau de a le repara, iar in situatia in care aceste masuri nu pot fi facute intr-o perioada rezonabila de timp, stabilita de comun acord intre vanzator si consumator si fara niciun inconvenient semnificativ pentru consumator, consumatorul trebuie sa fie compensat in mod corespunzator.
Comentarii articol (3)