Astazi, Decizia CCR nr. 55/2014 privind neconstitutionalitatea OUG nr. 77/2013 a fost publicata in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 136 si a intrat in vigoare la data publicarii.
Prin aceasta OUG au fost stabilite unele masuri privind asigurarea functionalitatii administratiei publice locale si numarul de posturi, precum si reducerea cheltuielilor la institutiile si autoritatile publice din subordinea, sub autoritatea sau in coordonarea Guvernului ori a ministerelor.
Pe 5 februarie, cu majoritate de voturi, CCR a admis obiectia de neconstitutionalitate fata de acest act normativ, conform unui comunicat de presa al acestei institutii, emis la acea data.
Important! Obiectia de neconstitutionalitate a fost formulata de un numar de 61 de deputati apartinand Grupurilor parlamentare ale Partidului Democrat - Liberal si Partidul Poporului - Dan Diaconescu, in decembrie 2013, fata de Legea privind aprobarea OUG nr. 77/2013. Mai exact, pentru a putea fi aplicate, pe termen lung, OUG-urile trebuie adoptate prin lege de catre Parlament. Astfel, in decembrie 2013, Legea privind aprobarea OUG nr. 77/2013 a fost adoptata de Senat, dupa care depusa la Secretarul general pentru exercitarea dreptului de sesizare asupra constitutionalitatii legii, iar acest drept si l-au folosit cei 61 de parlamentari. De asemenea, deoarece parlamentarii si-au exercitat acest drept, Legea de aprobare a OUG nr. 77/2013 nu a fost publicata in Monitorul Oficial.
Numarul de posturi din institutiile publice nu poate fi modificat prin OUG-uri
Decizia CCR s-a bazat pe art.115 alin. (6) din Constitutie, conform comunicatului de presa al Curtii, emis pe 5 februarie. Mai exact, CCR a decis ca OUG 77/2013 este neconstitutionala din motive extrinseci, Guvernul neavand abilitatea sa decida prin OUG desfiintarea unor posturi din administratia centrala.
Mai exact, potrivit acestei prevederi constitutionale, ordonantele de urgenta nu pot fi adoptate in domeniul legilor constitutionale, nu pot afecta regimul institutiilor fundamentale ale statului, drepturile, libertatile si indatoririle prevazute de Constitutie, drepturile electorale si nu pot viza masuri de trecere silita a unor bunuri in proprietate publica.
"Asadar, conditiile impuse constituie veritabile limitari ale competentei atribuite Guvernului, ordonanta de urgenta neputand fi emisa in domeniile mentionate la art.115 alin.(6) din Constitutie din moment ce Guvernul nu are legitimare constitutionala in acest sens. In jurisprudenta sa, Curtea a stabilit ca <<sunt institutii fundamentale ale statului acelea reglementate expres de Constitutie, in mod detaliat ori macar sub aspectul existentei lor, in mod explicit sau doar generic (institutiile cuprinse in Titlul III din Constitutie, precum si autoritatile publice prevazute in alte titluri ale Legii fundamentale)", se subliniaza in decizia Curtii.
De altfel, Curtea a considerat ca sunt institutii fundamentale ale statului, spre exemplu, Curtea de Conturi, Presedintele Romaniei, Consiliul Superior al Magistraturii, Inalta Curte de Casatie si Justitie, Consiliul Suprem de Aparare a Tarii, ministerele si celelalte organe ale administratiei publice, Ministerul Public, consiliile locale, primarii si consiliile judetene.
CCR: Din OUG nr. 77/2013 lipseau criteriile dupa care au fost concediati unii functionari publici
Conform deciziei CCR, OUG nr. 77/2013 a fost declarata neconstitutionala, pentru ca viza institutii fundamentale ale statului, atat autoritatile administratiei publice locale, cat si institutiile si autoritatile publice din subordinea, sub autoritatea sau in coordonarea Guvernului ori a ministerelor, in privinta carora Executivul nu este abilitat sa decida.
Totusi, Guvernul poate desfiinta posturi vacante de la nivelul institutiilor si autoritatilor publice potrivit CCR, pentru ca, desi vizeaza structura organizatorica a autoritatilor, nu afecteaza nici capacitatea administrativa si nici functionarea acestora.
In schimb, Executivul a incalcat Constitutia, deoarece OUG nr. 77/2013 afecta regimul autoritatilor administratiei publice centrale si locale, mai exact, prevedea o reducere cu 4% a posturilor ocupate la:
- Ministerul Agriculturii si Dezvoltarii Rurale, Ministerul Afacerilor Interne,
- Ministerul Dezvoltarii Regionale si Administratiei Publice,
- Ministerul Economiei, Ministerul Educatiei Nationale, Ministerul Finantelor Publice,
- Ministerul Muncii, Familiei, Protectiei Sociale si Persoanelor Varstnice,
- Ministerul Mediului si Schimbarilor Climatice, Ministerul Sanatatii, Ministerul Transporturilor si
- Secretariatul General al Guvernului.
"In primul rand, intr-o buna tehnica legislativa, cuantumul procentual al reducerii si autoritatile publice vizate de reducere trebuiau prevazute in cuprinsul ipotezei normative a art.2 din ordonanta de urgenta. Potrivit art.57, alin.(3) si (5) din Legea nr.24/2000 privind normele de tehnica legislativa pentru elaborarea actelor normative, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.260 din 21 aprilie 2010, cu modificarile si completarile ulterioare, anexa trebuie <<sa se refere exclusiv la obiectul determinat prin textul de trimitere>>, iar titlul sau <<cuprinde exprimarea sintetica a ideii din textul de trimitere>>. Or, in cazul de fata, cele cuprinse in anexa sunt mai mult decat o simpla concretizare a textului de trimitere din moment ce se dispune, mai ales, cu privire la cuantumul procentual al reducerii posturilor ocupate. In al doilea rand, nu se definesc criterii pentru a opera aceasta reducere – nota finala de la Anexa nr.2 la ordonanta de urgenta mentionand, lapidar, ca <<ordonatorii principali de credite ai institutiilor prevazute in prezenta anexa stabilesc numarul de posturi care se reduc in aparatul propriu si/sau in institutiile si autoritatile din subordine, sub autoritate, in coordonare sau finantate prin bugetul acestora, in conformitate cu analizele proprii, astfel incat sa reflecte reducerea cu 4% a numarului total de posturi ocupate>>. Asadar, ordonatorii principali de credite, in mod discretionar, pot desfiinta posturi ocupate, din moment ce actul normativ criticat nu prevede criterii/ conditii in acest sens", se subliniaza in decizia CCR.
De altfel, in alte situatii cand au fost desfiintate posturi ocupate in administratia publica, au fost mentionate explicit si criteriile avute in vedere pentru incetarea raporturilor de munca sau de serviciu ale personalului, conform CCR. In plus, pentru desfiintarea acestor posturi, Curtea recomanda analizarea art.6 alin.(5) si (6) din Legea nr.329/2009 privind reorganizarea unor autoritati si institutii publice, rationalizarea cheltuielilor publice, sustinerea mediului de afaceri si respectarea acordurilor-cadru cu Comisia Europeana si Fondul Monetar International, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.761 din 9 noiembrie 2009].
"In al treilea rand, o atare reducere este de natura sa afecteze capacitatea administrativa si functionarea autoritatilor publice si prin elementul discretionar care intervine in luarea deciziei de desfiintare a anumitor posturi. De asemenea, in mod evident, este afectata structura organizatorica si numarul personalului in functie ale acestor institutii fundamentale ale statului", se subliniaza in decizia Curtii.
In plus, Curtea a mai retinut ca ori de cate ori au fost operate masuri de reducere a personalului aflat in functie, aceasta s-a facut prin lege, respectiv Legea nr. 329/2009.
"De asemenea, este inexacta sustinerea Guvernului cu privire la faptul ca modificarea structurilor functionale ale unitatilor prevazute la art.1 alin.(1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.77/2013 a fost reglementata si anterior adoptarii acestui act prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.229/2008 privind masuri pentru reducerea unor cheltuieli la nivelul administratiei publice, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.3 din 5 ianuarie 2009, intrucat acest act normativ nu a adus o solutie legislativa noua, ci a prevazut doar respectarea celei existente (care, anterior, din varii motive a fost ignorata)", se precizeaza in decizia Curtii.
Unele institutii au trebuit sa-si reduca numarul de posturi cu 4%, in functie de propria analiza
Potrivit OUG 77/2013, la data intrarii in vigoare a acesteia au fost desfiintate posturile vacante la:
- ministere;
- institutiile si autoritatile publice aflate in subordinea, sub autoritatea sau in coordonarea Guvernului ori a ministerelor, indiferent de modul de finantare;
- institutiile si autoritatile publice finantate integral sau partial din bugetul asigurarilor sociale de stat si/sau din bugetele fondurilor speciale;
- institutiile publice locale, astfel cum sunt definite la art. 2 pct. 39 din Legea nr. 273/2006 privind finantele publice locale, cu modificarile si completarile ulterioare.
Mai mult, aceste institutii si autoritati publice au fost obligate sa isi modifice structurile functionale, astfel incat numarul total al functiilor de conducere sa fie de maximum 12% din numarul total al posturilor aprobate, se mentioneaza in OUG 77/2013.
In plus, institutiile au fost obligate sa aplice OUG 77/2013 in termen de 30 de zile de la data intrarii in vigoare a acesteia.
De asemenea, prin OUG 77/2013, a fost dispusa reducerea a 4% din totalul posturilor ocupate in urmatoarele institutii:
- Ministerul Agriculturii,
- Ministerul Afacerilor Interne, inclusiv prefecturile,
- Ministerul Dezvoltarii Regionale si Administratiei Publice,
- Ministerul Economiei,
- Ministerul Educatiei Nationale,
- Ministerul Finantelor Publice,
- Ministerul Muncii, Familiei, Protectiei Sociale si Persoanelor Varstnice
- Ministerul Mediului si Schimbarilor Climatice,
- Ministerul Sanatatii,
- Ministerul Transporturilor,
- Secretariatul General al Guvernului.
De asemenea, potrivit OUG 77/2013, institutiile mentionate mai sus trebuiau sa stabileasca numarul de posturi care se reduc in aparatul propriu si/sau in institutiile si autoritatile din subordine, sub autoritate, in coordonare sau finantate prin bugetul acestora, in conformitate cu analizele proprii, astfel incat sa reflecte reducerea cu 4% a numarului total de posturi ocupate.
In fisierul atasat puteti consulta motivarea CCR prin care a fost declarata neconstitutionala OUG nr. 77/2013 privind desfiintarea unor posturi din administratia publica centrala si locala.