Declaratia privind obligatiile de plata la bugetul de stat, formularul 100, format electronic. Se depune lunar de catre contribuabilii prevazuti in OPANAF 3136/2013, anexa 6, cap. I, subcap. 1, par. 1.1.
Declaratia si plata impozitului pe profit pe anul precedent, formularul 101, format electronic. Se depune de catre organizatiile nonprofit, contribuabilii care obtin venituri majoritare din cultura cerealelor, a plantelor tehnice si a cartofului, pomicultura si viticultura.
Atentie! Conform reglementarilor legale din acest moment, declaratia 101 trebuie certificata de un consultant fiscal, dupa ce este depusa la Administratia fiscala, deoarece de la inceputul acestui an a expirat perioada pana la care a fost amanata aceasta obligatie. Totusi, vineri dupa-amiaza, pe 21 februarie, Ministerul Finantelor Publice a anuntat ca acei contribuabili care nu isi vor certifica declaratiile de impozit pe profit depuse pana pe 25 februarie nu vor fi amendati.
Declaratia privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate pentru luna precedenta, respectiv ianuarie, formularul 112. Se depune de catre persoanele fizice si juridice care au calitatea de angajatori, precum si entitatile asimilate angajatorului, care au calitatea de platitori de venituri din activitati dependente; institutiile publice care calculeaza, retin, platesc si suporta contributii sociale obligatorii in numele asiguratului.
Atentie! In ultimele saptamani, Agentia Nationala de Administrare Fiscala a actualizat de mai multe ori programul de asistenta pentru intocmirea electronica a declaratiei unice, deoarece formularul 112 a suferit modificari majore in luna ianuarie, conform Ordinului comun al Ministerului de Finante, Ministerului Muncii si al Ministerului Sanatatii nr. 1977/2757/1580/2013, care a intrat in vigoare la 23 ianuarie 2014. Mai exact, in prezent, angajatorii vor declara impozitul calculat si retinut pentru fiecare beneficiar de venit in declaratia 112, si nu in formularul 205 (cel care tine locul vechilor fise fiscale), asa cum se intampla pana la sfarsitul lunii ianuarie, dupa cum ati putut citi intr-un articol publicat de AvocatNet.ro. Modificarea trebuie sa o aplice de la 1 ianuarie cei care obtin venituri din arendarea bunurilor agricole, in regim de retinere la sursa a impozitului pe venit, iar de la 1 martie, restul persoanelor.
Declaratia privind veniturile sub forma de salarii din strainatate obtinute de catre persoanele fizice care desfasoara activitate in Romania si de catre persoanele fizice romane angajate ale misiunilor diplomatice si posturilor consulare acreditate in Romania pentru luna precedenta, respectiv ianuarie, formularul 224. Se depune de catre persoanele fizice care obtin salarii din strainatate pentru activitati in Romania si persoanele fizice romane angajate ale misiunilor diplomatice si posturilor consulare acreditate in Romania.
Decontul de taxa pe valoarea adaugata, formularul 300, format electronic. Se depune de de catre persoanele impozabile inregistrate ca platitori de TVA conform art. 153 Cod fiscal, lunar, trimestrial, semestrial, anual, in functie de perioada fiscala.
Decontul special de taxa pe valoarea adaugata pentru luna precedenta, respectiv ianuarie, formularul 301, format electronic. Se depune de catre persoanele mentionate in instructiunile de completare a formularului, pentru fiecare sectiune.
Cererea privind utilizarea ca perioada fiscala pentru TVA a semestrului sau anului calendaristic pentru anul curent, 2014, formularul 306. Se depune de catre persoanele impozabile inregistrate in scopuri de TVA conform art. 153 din C.F.
Declaratia privind sumele rezultate din ajustarea taxei pe valoarea adaugata, formularul 307. Se depunde de catre persoanele impozabile prevazute la art. 134 alin.(5), art. 128 alin. (7), art. 152 alin. (7), art. 153 alin. (9) lit. a) – e) si g) din Codul fiscal.
Declaratia privind taxa pe valoarea adaugata datorata de catre persoanele impozabile al caror cod de inregistrare in scopuri de taxa pe valoarea adaugata a fost anulat conform art.153 alin. (9) lit. a) - e) din Codul fiscal, formularul 311. Se depunde de catre persoanele impozabile al caror cod de TVA a fost anulat conf. art. 153 alin. (9) lit. a) - e) din Codul Fiscal si care efectueaza in perioada in care nu au cod valid de TVA, livrari si/sau achizitii /prestari de bunuri/ servicii care sunt obligate la plata TVA.
Declaratia recapitulativa privind livrarile / achizitiile /prestarile intracomunitare de bunuri pentru luna trecuta, formularul 390 VIES. Se depune de catre contribuabilii inregistrati in scopuri de TVA conform art. 153 sau 153^1 din Codul fiscal.
Declaratia informative privind livrarile de bunuri si prestarile de servicii efectuate in anul …, formularul 392 A pentru anul precedent, format electronic. Se depunde de catre persoanele impozabile inregistrate in scopuri de TVA conform art. 153 a caror cifra de afaceri efectiv realizata la finele anului calendaristic este inferioara sumei de 220.000 lei.
Declaratia informativa privind livrarile de bunuri, prestarile de servicii si achizitiile efectuate in anul …, formularul 392 B pentru anul precedent, format electronic. Se depune de de catre persoanele impozabile neinregistrate in scopuri de TVA conform art. 153 a caror cifra de afaceri efectiv realizata la finele anului calendaristic, excluzand veniturile din vanzarea de bilete de transport international rutier de persoane, este inferioara sumei de 220.000 lei.
Atentie! Din acest an, declaratiile 392 A si 392 B trebuie depuse doar de catre persoanele impozabile care au desfasurat in anul de referinta livrari de bunuri si prestari de servicii in interiorul tarii si/sau achizitii efectuate din tara, potrivit Ordinului ANAF nr. 93/2014.
Declaratia informativa privind veniturile obtinute din vanzarea de bilete pentru transportul rutier international de persoane, cu locul de plecare din Romania in anul .., formularul 393 pentru anul trecut, format electronic. Se depune de de catre persoanele impozabile inregistrate in scopuri de TVA conform art. 153, care in cursul anului precedent au prestat servicii de transport international de persoane.
Declaratia informativa privind livrarile/prestarile si achizitiile efectuate pe teritoriul national aferente perioadei de raportare precedente (luna, trim. etc.; perioada de raportare este cea declarata pentru depunerea decontului de TVA, prevazuta la art. 156^1 din Codul fiscal), formularul 394. Se depune de catre persoanele impozabile inregistrate in scopuri de TVA in Romania:
- conform art. 153 din Codul fiscal obligate la plata taxei, conform art. 150 alin. (1) si alin. (7) din Codul fiscal, pentru operatiuni impozabile in Romania, conform art. 126 alin. (1);
- conform art. 153 din Codul fiscal, care realizeaza in Romania, de la persoane impozabile inregistrate in scopuri de TVA in Romania, achizitii de bunuri sau servicii taxabile.
Atentie! Declaratia 394 nu se depune pe zero. In plus, din ianuarie, formularul 394 se depune intr-un nou format, dupa ce formularul a fost modificat prin Ordinul ANAF nr. 3806/2013.
Plata impozitului retinut la sursa in luna precedenta din veniturile obtinute din:
- drepturi de proprietate intelectuala;
- contracte/ conventii civile si de agent;
- expertiza contabila si tehnica, judiciara si extrajudiciara;
- obtinut de o persoana fizica dintr-o asociere cu o persoana juridica;
- premii si jocuri de noroc;
- obtinut de nerezidenti;
- din alte surse.
Nu uita! Desi nu reprezinta declaratii fiscale, AvocatNet.ro iti reaminteste ca pana pe 25 februarie, trebuie raportate si platite obligatiile pentru Fondul de mediu.
Amenzile pentru nedepunerea la timp a declaratiilor fiscale ajung pana la 14.000 de lei
Conform art. 219, alin. 2, lit. d) al Codului de procedura fiscala (CPF), persoanele fizice risca amenzi intre 500 si 1.000 de lei, iar persoanele juridice intre 1.000 si 5.000 de lei, in cazul savarsirii urmatoarelor fapte:
- nedepunerea la termenele prevazute de lege a declaratiilor de inregistrare fiscala sau de mentiuni;
- neindeplinirea la termen a obligatiilor de declarare prevazute de lege, a bunurilor si veniturilor impozabile sau, dupa caz, a impozitelor, taxelor, contributiilor si a altor sume, precum si orice informatii in legatura cu impozitele, taxele, contributiile, bunurile si veniturile impozabile, daca legea prevede declararea acestora;
- nerespectarea obligatiei inscrierii codului de identificare fiscala pe documente; mai exact, potrivit art. 73 din CPF, platitorii de impozite, taxe, contributii si alte sume datorate bugetului general consolidat au obligatia de a mentiona pe facturi, scrisori, oferte, comenzi sau pe orice alte documente emise codul de identificare fiscala propriu;
- nerespectarea de catre platitorii de salarii si venituri asimilate salariilor a obligatiilor privind completarea si pastrarea fiselor fiscale;
- neindeplinirea obligatiilor privind transmiterea la organul fiscal competent sau, dupa caz, la terte persoane a formularelor si documentelor prevazute de legea fiscala, altele decat declaratiile fiscale si declaratiile de inregistrare fiscala sau de mentiuni;
- nerespectarea de catre banci a obligatiilor privind furnizarea informatiilor si a obligatiilor de decontare prevazute de prezentul cod;
- nerespectarea obligatiilor ce-i revin tertului poprit, potrivit prezentului cod;
- nerespectarea obligatiei de comunicare a bunurilor imobile executate silit; concret, conform art 154, alin. 9 din CPF, biroul de carte funciara va comunica organelor de executare, la cererea acestora, in termen de 10 zile, celelalte drepturi reale si sarcini care greveaza imobilul urmarit, precum si titularii acestora, care vor fi instiintati de catre organul de executare si chemati la termenele fixate pentru vanzarea bunului imobil si distribuirea pretului;
- refuzul debitorului supus executarii silite de a preda bunurile organului de executare spre a fi sechestrate sau de a le pune la dispozitie acestuia pentru a fi identificate si evaluate.
Conform art. 219, alin. 2, lit. c) si lit. f) din CPF, amenzile pentru nedepunerea declaratiilor infomative 392A si 392B se sanctioneaza cu amenzi de la 2.000 lei la 3.500 lei, pentru persoanele fizice, si cu amenzi de la 12.000 lei la 14.000 lei, pentru persoanele juridice.
Informatia ne-a fost confirmata de George Niculescu, consultant fiscal in cadrul Finexpert, intr-un articol aparut recent in publicatia noastra.
"Contribuabilii au obligatia sa furnizeze periodic informatii referitoare la activitatea desfasurata, prin completarea unei declaratii pe proprie raspundere. Natura informatiilor, periodicitatea si modelul declaratiilor se stabilesc prin ordin al presedintelui ANAF (n.red. - mentiune facuta la art. 219, alin. 1, lit. f din CPF)", ne-a precizat George Niculescu.